O grevă spontană a început luni dimineața la CFR, după ce angajații care se ocupă cu repararea locomotivelor au întrerupt lucrul. Lucrătorii feroviari sunt nemulțumiți de faptul că Guvernul a amânat intrarea în vigoare a Statului Feroviarului, care ar fi dus la creșteri salariale de 35%. Potrivit lor, angajații feroviari au ajuns să câștige sume apropiate de salariul minim. Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a transmis că „dialogul va continua până la găsirea celor mai bune soluții”, dar toate companiile trebuie să treacă printr-un proces de eficientizare economică.
UPDATE 15.10 Ministrul Sorin Grindeanu a revenit de la partid la ministerul Transporturilor, pentru negocieri cu sindicaliștii
UPDATE 15.00 Sunt afectate de grevă 109 trenuri și 54 de stații, existând întârzieri uriașe. Acestea reprezintă 10% din trenurile în circulație.
UPDATE 14.00 Urmare protestului feroviar al personalului CFR SA care este în evoluție, este afectată circulația mai multor trenuri în trafic intern și internațional.
UPDATE 13.00 Circulaţia a peste 30 de trenuri este afectată, ca urmare a unui protest spontan al personalului CFR SA de pe raza regionalelor Iaşi, Bucureşti, Craiova, Galaţi, Cluj, Constanţa, Galaţi, potrivit unui comunicat al CFR Călători.
„Trenurile afectate până la momentul prezent ca urmare a protestului spontan al personalului CFR SA de pe raza regionalelor Iaşi, Bucureşti, Craiova, Galaţi, Cluj, Constanta, Galaţi: 6002, 6461, 5603, 5401, 1541, 5402, 5461, 5415, 1858, 5411, 1752, 8080, 8202, 8201,1884, 1660 , 1572, 1573, 1541 ,1655, 5014, 5106, 7571, 3085, 4103, 3074, 1734, 1832, 4020, 4451, 4703, 3073, 1831”, se menţionează în comunicat.
Conform datelor de la ora 12:30, reprezentanţii CFR Călători precizează că situaţia se află în evoluţie, astfel că poate fi afectată şi circulaţia altor trenuri.
UPDATE 12.07: Antena 3 relatează că un tren ar fi fost oprit în câmp și că greva angajaților CFR s-ar fi extins.
UPDATE 11.40 Întârzierile trenurilor se ridică și la 100 de minute, în Gara de Nord.
UPDATE 11.30 Trenurile afectate până la momentul prezent ca urmare a protestului spontan al personalului CFR SA de pe raza regionalelor Iași, București, Craiova, Galați, Cluj, Constanta, Galați:
6002, 6461, 5603, 5401, 1541, 5402, 5461, 5415, 1858, 5411, 1752, 8080, 8202, 8201,1884, 1660 , 1572, 1573, 1541 ,1655, 5014, 5106, 7571, 3085, 4103, 3074, 1734, 1832, 4020, 4451, 4703, 3073, 1831
UPDATE 11.00 Numeroase trenuri care trec prin Gara de Nord din Capitală au întârzieri, luni dimineață, în contextul grevei feroviarilor.
UPDATE Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu a transmis: „Am discutat acum cu directorii generali și economici de la CFR, pe date economice reale. Este evident că sunt Companii în dificultate. Asta este realitatea și nu trebuie să o ascundem. Anul viitor toate Companiile, fie că vorbim despre CFR Infrastructură, fie că vorbim despre CFR Călători sau CFR Marfă, trebuie să treacă printr-un proces de eficientizare economică. Și asta în acord cu prevederile PNRR. Sunt deschis la dialog dar bazat pe argumente economice sustenabile și nu pe poziții de forță. Bineînțeles că dialogul va continua până la găsirea celor mai bune soluții. Toate modurile de transport sunt prioritare pentru mine. Asta le-am transmis astăzi și celor de la CFR”.
UPDATE 1.500 de lucrători feroviari au oprit lucrul, luni dimineață, dar și ceilalți sunt foarte nemulțumiți, a declarat Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România (FSTFR).
„Salariile pe calea ferată nu mai sunt atractive, e criză de personal. Feroviarii ceferiști au condiții de muncă și de odihnă inumane. Reparatorii de locomotivă ajuns aproape la salariul minim de la 1 ianuarie 2022. Reparatorii de locomotivă din toată țara au oprit lucrul în această dimineață, s-au retras în ateliere și așteaptă să vadă ce discută liderii de sindicat cu ministerul Transporturilor”, a declarat el.
Potrivit sindicalistului, e inadmisibil ca un inginer să stea pe un salariu net de 2.300 lei, în situația în care totul s-a scumpit.
„La CFR Călători, din 13.000 de salariați au rămas 11.500 de salariați. Dacă se aplica Legea statulului personalului feroviar, se ajungea la 9.000-9.500 de salariați, ceea ce ar fi permis o creștere a salariilor fără impact bugetar. Noi am organizat în 2021 mitinguri de protest, 4 la ministerul Transporturilor, 4 la Guvern. Am spus membrilor de sindicat că suntem hotărâți să protestăm și tot anul viitor. Este vorba de 47. 000 de ceferiști. Au oprit lucrul 1.500, dar și ceilalți sunt foarte nemulțumiți. Legea statulului personalului feroviar ar fi însemnat o creștere medie de 35% a salariilor. Cei de la marfă, aproape 90% din ei ajung în jurul salariului minim brut pe economie. Reparatorii de locomotivă la fel. S-au egalizat salariile, dar aproape de salariul minim. E inadmisibil ca un inginer să stea e un salariu de 2.300 lei bani în mână în situația în care totul s-a scumpit”, a declarat Maxim.
Potrivit Digi 24, la ora 9:45 peste 1.000 de angajați opriseră lucrul.
Greva spontană a fost declanșată în București, Brașov, Sighetul Marmației, Cluj, Arad, Craiova.
Deocamdată nu sunt informații legate de trenuri întârziate sau cu circulația afectată.
Rodrigo Maxim, președintele Federației Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România, a declarat pentru Digi24 că oamenii sunt nemulțumiți de înghețarea salariilor.