Primăria Capitalei a emis un aviz preliminar în vederea aprobării Planului Urbanistic Zonal (PUZ) document fără de care Metrorex nu poate lansa licitația pentru proiectarea și execuția tronsonului Gara de Nord-Filaret, parte a Magistralei 4, diametrala Nord -Sud, Gara de Nord-Gara Progresu ( ieșirea din București spre Giurgiu). Este de departe, cel mai întârziat proiect major de infrastructură feroviară cu finanțare prin PNRR pentru că, Magistrala M 1 de metrou din Cluj Napoca are deja licitație ,,la cheie” pentru proiectare și execuție, iar pe calea ferată sunt deja depuse oferte pentru modernizarea/electrificarea liniilor Cluj-Oradea respectiv Caransebeș-Arad-Timișoara.
Extinderea Magistralei M 4 cu șase stații până la Filaret ( prima etapă care include doar lucrări la partea de structură) este finanțată cu 300 de milioane de euro prin PNRR, iar lucrările trebuie finalizate până în august 2026, conform jaloanelor din PNRR. În acest moment, pentru acest proiect, Metrorex are aprox. 90 % din avizele necesare, însă nu poate avansa un termen clar pentru lansarea licitației.
Primarul General, Nicușor Dan a prezentat luni, stadiul proiectului : ,,sarcina noastră este de aviza Planurile Urbanistice Zonale care să prevadă amplasarea stațiilor la suprafață. În ceea ce privește linia M4, ea conectează Gara de Nord cu partea de sud a orașului. Emiterea unui PUZ are mai multe etape : certificat de urbanism, aviz de oportunitate, aviz preliminar. Aceste faze au fost îndeplinite în sensul că, Primăria a dat un aviz preliminar. Metrorex este în perioada de primire a avizelor de la celelalte instituții. Atunci când Metrorex are toate documentele, atunci arthitectul -șef al PMB va emite avizul arhitectului -șef și apoi vom merge în Consiliul General pentru aprobarea PUZ. Este un proiect prin PNRR, deci trebuie terminat până la sfârșitul anului 2026″ a explicat Nicușor Dan. Pe lângă ,,circuitul” de la PMB, Ministerul Transporturilor și apoi Guvernul trebuie să aprobe Hotărârea de Guvern cu indicatorii tehnico-economici.
Costul estimat pentru cele două secțiuni ale Magistralei M 4 Gara de Nord- Filaret- Progresu este de 8,5 miliarde lei. Cele șase noi stații până la Filaret : Știrbei Vodă, Bogdan Petriceicu Hașdeu, George Rozorea (n.r Piața Arsenalului-Mariott), Piața Chirigiu și Filaret. În faza a doua, de la Autogara Filaret până la Gara Progresu, la ieșirea din București spre Giurgiu sunt prevăzute 7 stații și un depou.
Extinderea Magistralei M 4 Gara de Nord-Progresu face parte din diametrala de Metrou Nord-Sud aprox. 33 de kilometri și 28 de stații, explica în 2012, la semnarea de finanțare cu Consiliul Federal din Elveția, fostul director general Metrorex, Gheorghe Udriște : ,,Odata cu elaborarea documentatiilor tehnico-economice necesare promovarii acestui proiect, S.C. Metrorex S.A trece la o noua etapa in procesul de dezvoltare a retelei de metrou si anume acela de extindere a Liniei 4, pe tronsonul Gara de Nord – Gara Progresu, iar la finalizarea acestuia si conectarea cu linia de legatura a metroului cu Aeroportul International Otopeni, Municipiul Bucuresti va dispune de cea mai lunga diametrala de metrou pe axa Nord-Sud, in lungime de circa 33 km si 28 de statii cu puncte intermodale de transport la conexiunile cu cele doua aeroporturi – Otopeni si Baneasa – si cele patru gari de cale ferata: Baneasa, Basarab, Gara de Nord, Gara Progresu”.
Diametrala Nord-Sud, adică magistralele M 6 și M 4 vor asigura legătura între Nordul și Sudul județului Ilfov, explica la relansarea licitației pentru execuția secțiunii Băneasa -Otopeni, secretarul de stat în Ministerul Transporturilor, Ionel Scrioșteanu : ,, M6 este prima linie de transport public de mare capacitate care face legătura între Nordul şi Sudul Bucureştiului, prima magistrală care leagă direct Capitala de localităţile din Ilfov (Otopeni-Bucureşti- Jilava). M6 este o ramificație din Magistrala M4 Străulești – Gara de Nord – Palatul Parlamentului – Eroii Revoluției – Gara Progresu. Prin implementarea proiectelor de metrou M4 și M6 se asigură funcționalitatea completă a acestei investiții, locuitorii din Sudul Capitalei având acces direct în zonele de. Linia de Metrou M6, pe relația Stația 1 Mai – Stația Aeroport Otopeni este inclusă în toate scenariile analizate pentru obținerea unei strategii de mobilitate durabilă în București (PMUD 2016-2030) fiind selectată în Scenariul Optim: „Aceasta va oferi o conexiune importantă între partea de sud a Regiunii București-Ilfov și aeroport.”