Guvernul român consideră în mod cert că principalul său obiectiv constă în creşterea veniturilor, cel puţin aşa se explică de ce nu reduce impozitele incluse în preţul carburanţilor, scrie publicația ungară Napi Gazdaság, citată de Rador.
Chiar dacă într-o măsură mai mică, dar timp de câteva zile a scăzut preţul carburanţilor la benzinăriile din România, însă după aceea a început din nou să crească – scria Maszol. După 14 iunie preţul benzinei a depăşit în toată ţara 9 lei.
În majoritatea statelor membre UE, preţul carburanţilor este reglementat de autorităţi. Recent Croaţia a anunţat că îngheaţă preţurile. Deocamdată Cabinetul Ciucă se opune presiunii sociale în creştere, iar membrii guvernului preferă mai degrabă să tacă, eventual ocolesc subiectul când vine vorba de intervenţia autorităţilor asupra preţurilor,mai arată presa ungară.
Nu este vorba de ceva întâmplător, mai ales că statul câştigă serios de pe urma carburanţilor, iar preţurile astronomice îngraşă şi mai mult bugetul. „Impozitul după producerea şi distribuirea carburanţilor şi cel pe venit sunt responsabile pentru o mare parte a preţului plătit de consumator.(…) O parte a sumei plătite pentru benzină (39%) şi motorină (36%) intră în bugetul statului sub forma impozitului pe venit”, se menţionează într-un studiu întocmit de experţii universităţii din Cluj şi din Bucureşti.
În Polonia, TVA pentru carburanţi a fost redus la zero. Dacă guvernul de la Bucureşti ar urma exemplul polonez, această măsură ar duce la o scădere a veniturilor cu cel puţin 5 miliarde lei, sumă ce nu ar putea fi completată decât probabil prin îndatorare.
Reamintim că Guvernul ungar a plafonat prețurile la carburanți.