UPDATE 20.05: Compania de Drumuri confirmă solicitarea UMB de reziliere a contractului, însă susține că, prin solicitarea depusă, vrea să se asigure că va beneficia de Ordonanța care permite ajustarea prețurilor care să permită o actualizare corectă, luând în calcul creșterea masivă a costurilor la cele mai importante materiale, bitum, fier -beton, etc. Potrivit unor estimări, contractul ar trebui suplimentat cu 30 până la 40% pentru a acoperi costurile reale.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Redăm răspunsul integral al CNAIR:

„Convorbire telefonică între Directorul General al CNAIR, Cristian Pistol și reprezentantul UMB Spedition.
Directorul General Cristian Pistol a avut o convorbire telefonică cu reprezentantul acestui Consorțiu din Bacău.
Reprezentantul UMB Spedition a reconfirmat că a depus la CNAIR o solicitare de încetare amiabilă a contractelor doar pentru că dorește să se înscrie în termenul legal oferit de OUG 64/2022, care permite ca în cazul în care ambele părți sunt de acord, constructorul să nu suporte consecințele unei rezilieri obișnuite. Constructorul a precizat că în condițiile actuale de creștere a prețurilor la materiale și utilități se află în imposibilitatea finalizării contractelor. Acesta a dat asigurări că nu intenționează  să renunțe la contractele încheiate cu CNAIR ci doar să se asigure că firma sa va beneficia de prevederile noilor modificări legislative privind formulele de ajustare a  prețurilor. Reprezentantul firmei băcăuane a precizat că imediat ce va fi aprobată în ședința de Guvern Ordonanța privind mecanismul de punere în aplicare a OUG 64/2022, care vizează formula polinomială de ajustare a prețurilor, va renunța la solicitările de încetare amiabilă remise CNAIR. De asemenea el a apelat la CNAIR să transmită presei acest punct de vedere, motivând că în cadrul Consorțiului pe care îl reprezintă nu este constituita o structură de comunicare publică”. 

Articol inițial: 

UMB, cel mai puternic construct din România, a trimis Companiei de Drumuri o notificare oficială prin care solicită rezilierea pe cale amiabilă a celor două contracte pentru loturile Nădășelu – Zimbor (30 km), respectiv Zimbor – Poarta Sălajului (12 km), pentru că valoarea reală a lucrărilor depășește costurile din contract.

Cele două loturi de pe Autostrada Transilvania sunt singurele proiecte de infrastructură rutieră finanțate prin PNRR, în șantier. Fiecare contract are o rezervă de implementare (o sumă suplimentară care poate fi aprobată constructorului). Rămâne de văzut cum vor decurge negocierile dintre Ministerul Transporturilor/CNAIR și UMB și dacă rezervele de implementare din contract acoperă diferențele de cost din șantier. UMB este cea mai mare companie de construcții (infrastructură) din România, potrivit centralizării Economedia.

Analize Economedia

studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
Linie asamblare uzina Dacia Mioveni (4)
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
Concedieri scaderi economie
industrie forta de munca somaj industrial uzina fabrica manufactura muncitor muncitor necalificat

Pentru secțiunea Nădășelu – Zimbor (30 km), stadiul fizic de execuție depășește 35%, însă pentru lotul de 12 kilometri până la Poarta Sălajului, lucrările de-abia au început. Contractele pentru secţiunile 3A2 Nădăşelu – Mihăeşti (17 km) şi 3B1 Mihăeşti – Zimbor (13 km) au fost semnate cu firmele lui Dorinel Umbrărescu în 2020 pentru 1,4 miliarde lei, un cost de 9,4 milioane euro/km. și o garanție de 10 ani. Volumul de lucrări este însemnat: 28 lucrări de artă, poduri, pasaje şi viaducte. Termenul de finalizare este 2024, potrivit CNAIR.

Documentul prin care UMB solicită rezilierea celor două contracte pentru Autostrada Transilvania a fost publicat de strictsecret.ro.

 

Pe lângă escaladarea prețurilor la materialele de construcții, utilități, carburanți etc. una dintre cauzele depășirii costurilor din contract este explicabilă prin lucrările suplimentare pentru consolidarea dealurilor după alunecările mari de teren din 2021. Asociaţia Pro Infrastructura arată atunci că, alunecarea de teren este cunoscută şi avansează, iar Bechtel, primul constructor al autostrăzii, nici măcar nu a „atacat” zona cu probleme în timp ce, pentru al doilea contract, firma Maltauro a cerut costuri suplimentare imense.

„Actualul antreprenor general, UMB, în ciuda mobilizării excepționale, nu scapă de problemele majore de consolidare, iar execuția în aceste zone cu instabilitate este fie blocată (ca în cazul alunecării despre care vă vorbim astăzi), fie înregistrează întârzieri și, desigur, costuri în plus. Deși constructorul actual depune toate eforturile pentru consolidarea versanților, soluțiile aplicate până acum nu par a avea rezultate favorabile. Experți desemnați de UMB și de CNAIR caută împreună soluții, luându-se în calcul inclusiv schimbarea traseului”, susţine Asociaţia.

Compania de Drumuri confirmă într-un comunicat de presă problemele de pe şantier şi spune că se fac investigaţii pentru a stabili amplitudinea surpării: „Antreprenorul, care are și calitatea de proiectant, pentru a adopta soluțiile optime care să asigure stabilitatea corpului autostrăzii, efectuează investigații geotehnice în vederea stabilirii naturii și amplitudinii fenomenului. După finalizarea acestor investigații, CNAIR, Antreprenorul și specialiștii acreditați și acceptați, vor stabili soluțiile tehnice aferente și conforme cu legislația în domeniu”, a transmis CNAIR.