Interesul antreprenorilor pentru soluţii software, care automatizează o parte din activitatea zilnică, a crescut accelerat în ultimele luni, în contextul scăderii încrederii în instituţiile de stat, arată o analiză a companiei NextUp, dezvoltator şi furnizor de soluţii software pentru business, potrivit căreia IMM-urile din România nu mai speră la fondurile nerambursabile pentru digitalizare şi investesc din surse proprii în soluţii software pentru a evita pierderi, transmite News.ro.
„Cererea pentru soluţii software care automatizează activităţi recurente a înregistrat o creştere accelerată, de 20%, în perioada ianuarie-iunie 2022, comparativ cu aceeaşi perioadă din ultimii doi ani, ca urmare a faptului că antreprenorii români, mulţi afectaţi de pandemie, nu mai speră să fie lansat programul de finanţare nerambursabilă pentru digitalizare destinat IMM-urilor ca parte a Planului Naţional de Redresare şi Rezilienţă (PNNR) promis din 2020”, arată o analiză a companiei NextUp, dezvoltator şi furnizor de soluţii software pentru business.
PNRR, cu o valoare totală aprobată de Comisia Europeană de 29,2 miliarde de euro, include în strategia de dezvoltare a României componenta Transformare digitală, prin care este alocată suma de 315 milioane de euro pentru digitalizarea IMM-urilor, conform informaţiilor din programul publicat pe site-ul Ministerului Investiţiilor şi Proiectelor Europene.
Anunţat iniţial în iulie 2020, ca sprijin pe durata pandemiei, programul a fost amânat pentru începutul anului 2021, iar ulterior pentru final de 2021, fără să fie încă lansat până în acest moment.
„Multe afaceri sunt încă afectate de efectele pandemiei şi au nevoie de sprijin financiar, însă antreprenorii au renunţat să mai aştepte lansarea programului de finanţare nerambursabilă pentru digitalizare. Au trecut doi ani de promisiuni şi mai ales de programe de finanţare amânate sau anulate, iar afacerile nu pot sta pe loc pentru că au responsabilitate faţă de clienţi, angajaţi, furnizori şi piaţă. Când ai un business, trebuie să acţionezi rapid având în vedere evoluţia pieţei, iar amânarea continuă a acordării fondurilor europene generează scăderea încrederii antreprenorilor în stat şi nu oferă perspectivă în mediul de business. Acesta este şi motivul pentru care cei mai mulţi antreprenori interesaţi de finanţarea publică au decis să nu mai aştepte lansarea programului PNRR şi să investească din resurse proprii în digitalizarea proceselor în firmele lor pentru a evita pierderi şi a fi competitivi pe piaţă”, explică Roxana Epure, managing partner NextUp.
În prezent, antreprenorii din România investesc între 1.000 şi 5.000 euro în soluţii software ready to use şi între 7.000 şi 12.000 euro în soluţii software customizate în funcţie de nevoile afacerii. Investiţiile se fac pe parcursul a 3-12 luni, în funcţie de nevoi şi complexitatea business-ului.
De asemenea, au în plan noi investiţii în automatizarea mai multor procese din activitate, pe care intenţionează să le facă odată cu dezvoltarea business-ului.
În schimb, prin accesarea fondurilor nerambursabile, companiile ar putea investi între 30.000 euro şi 100.000 de euro pentru achiziţionarea de echipamente IT şi soluţii de digitalizare, aşa cum este prevăzut în PNRR.
„Chiar şi în lipsa acestor subvenţii, companiile prioritizează investiţia în procesul de digitalizare, în special în zona de automatizări a task-urilor repetitive care ajută la reducerea costurilor pe termen lung. Tendinţele pieţei arată că tot mai multe firme mici, cu maximum 20 angajaţi, se dotează cu softuri de gestiune şi contabilitate sau chiar cu sisteme de tip ERP, complet adaptate industriei lor, care simplifică munca, soluţii personalizate de automatizare şi alte tehnologii. În prezent, digitalizarea nu poate fi evitată dacă vrei ca afacerea ta să reziste pe piaţă şi să se dezvolte continuu, fiind un must-have în business şi, totodată, o soluţie pentru numeroase situaţii, implicit pentru un consum mare de resurse şi evitarea pierderilor în afacere”, punctează Roxana Epure, managing partner NextUp.
În timp ce lansarea programului de finanţare nerambursabilă pentru digitalizarea IMM-urilor este întârziată, statul îngreunează activitatea firmelor, angajaţilor şi a antreprenorilor prin raportări stufoase despre tot ceea ce se întâmplă într-o afacere, prin sistemele SAF-T şi e-Factura.
Astfel, în opinia antreprenoarei, statul doar simulează digitalizarea relaţiei cu mediul de business, obligând practic companiile la cheltuieli neprevăzute cu noi soluţii de digitalizare necesare pentru raportarea a tuturor datelor despre afacere către ANAF şi la activităţi în plus faţă de cele curente.
Pentru ca afacerile să nu resimtă raportarea SAF-T şi transmiterea datelor de pe facturi în sistemul e-Factura ca responsabilităţi consumatoare de timp, NextUp a creat două soluţii pentru automatizarea extragerii şi transmiterii datelor către stat, procese care durează între 5 şi 20 minute în funcţie de numărul facturilor şi cantitatea de date existentă şi care ajută companiile să evite cheltuieli pe resurse suplimentare.
NextUp, dezvoltatorul primului ERP cu inteligenţă artificială, este unul dintre cei mai mari producători de softuri pentru antreprenori şi contabili, create prin tehnologii moderne şi actualizate la zi în funcţie de schimbările legislativ-fiscale. Adresate afacerilor locale, softurile NextUp sunt folosite cu precădere în retailul online, retailul tradiţional, producţie, distribuţie şi servicii, pentru a automatiza activităţi repetitive consumatoare de timp şi a optimiza procesele şi previziunile de business. NextUp are peste 7.000 de clienţi, cu o medie de 5 utilizatori per companie.