În ciuda unei baze de comparație scăzute din cauza pandemiei de COVID, vânzările de mașini noi au continuat să scadă în UE anul trecut din cauza penuriei de microcipuri. Având în vedere că livrările de cipuri se vor stabiliza în 2022, Asociația Producătorilor de Automobile Europeni (ACEA) prognozează acum că înmatriculările de mașini de pasageri în UE vor reveni la creștere în acest an, crescând cu 7,9% până la 10,5 milioane de unități. O altă problemă a pieței ține de faptul ca deși vânzările de mașini electrice au crescut de 10 ori în ultimii patru ani, încărcătoarele nu țin pasul, iar numărul lor a crescut de 2,4 ori.
Cu toatea astea, vor rămâne în continuare cu aproape 20% sub nivelurile vânzărilor dinainte de criză din 2019. În lumina Legii europene privind cipurile care va fi publicată astăzi, ACEA îndeamnă, prin urmare, UE să reducă dependența de furnizorii de peste mări pentru a evita astfel de daune.
Pe fondul de anul trecut al unei piețe de vehicule în contractare, împleticindu-se din cauza problemelor lanțului de aprovizionare, mașinile încărcate electric au continuat să câștige cota de piață totală, reprezentând acum aproape 1 din 5 mașini noi vândute în Uniunea Europeană.
„Performanța puternică a mașinilor încărcate electric este o veste foarte binevenită”, a declarat președintele ACEA și CEO al BMW Group, Oliver Zipse. „Cu toate acestea, nu putem uita că aceasta este încă o piață destul de fragilă, care se bazează foarte mult pe măsuri de sprijin, cum ar fi stimulentele pentru achiziții și, mai ales, disponibilitatea pe scară largă a infrastructurii de încărcare.”
În prezent, ritmul de lansare a infrastructurii de încărcare este cu mult în urma cererii consumatorilor pentru mașini încărcate electric. De fapt, în ultimii cinci ani, vânzările de mașini electrice au crescut de patru ori mai repede decât acumularea de puncte de încărcare.
„Vânzările de mașini electrice au crescut de peste 10 ori între 2017 și 2021, în timp ce numărul încărcătoarelor publice din UE a crescut de mai puțin de 2,5 ori în aceeași perioadă”, a spus Zipse. „Dacă această situație nu este abordată de urgență prin introducerea de obiective ambițioase pentru toate statele membre ale UE, vom atinge un obstacol foarte curând.”
Zipse trage semnalul de alarmă în timp ce Parlamentul European și guvernele naționale sunt în discuții cu privire la propunerea de regulament privind infrastructura pentru combustibili alternativi (AFIR). ACEA îndeamnă Parlamentul și Consiliul să consolideze în mod semnificativ propunerea inițială AFIR a Comisiei Europene, pentru a se asigura că Europa construiește o rețea suficient de densă de infrastructură de încărcare și realimentare.