Studiul de fezabilitate pentru un nou pod Giurgiu-Ruse, depus de România pe fondurile de mobilitate militară, a fost aprobat, a declarat comisarul european Adina Vălean, la Bruxelles, pentru Agerpres, exprimându-şi speranţa că autorităţile române se vor mişca repede şi vor aplica şi pentru finanţarea efectivă a lucărilor, iar proiectul final va avea şi o secţiune feroviară.
“A venit relativ târziu proiectul pentru un studiu de fezabilitate, a fost depus de România pe fondurile de mobilitate militară. A fost aprobat, dar (aprobarea) este în acest moment doar pentru studiul de fezabilitate. Eu sper ca lucrurile să se mişte cât mai repede, să poate să aplice şi pentru finanţarea efectivă a lucrărilor. În acest moment el este depus doar ca un pod rutier, cu opţiune pentru feroviar. Eu sper să fie un pod şi cu feroviar, pentru că este pe acest Coridor Nord-Sud, care trebuie să fie deservit de o trecere modernă peste Dunăre”, a afirmat marţi comisarul european pentru transporturi.
Ea susţine că, în conformitate cu cele mai noi hărţi de infrastructură europene adoptate recent, Giurgiu-Ruse 2 ar trebui să fie un pod rutier şi de cale ferată.
“De altfel, Comisia a investit sute de milioane în refacerea căii ferate Bucureşti-Giurgiu. Este absolut natural ca acest coridor să continue spre sud, mai ales în contextul noilor posibilităţi de conectivitate care vin în Marea Egee dinspre Grecia, Bulgaria, deci pe Coridorul Nord-Sud, pe care acum România se află. Un coridor nou pe care l-am adus României, Coridorul Nord-Sud – de la Marea Baltică, la Marea Egee, cu conectare la Marea Neagră. Deci este foarte important ca acest pod să fie la standarde şi Comisia este perfect dornică să investească în el”, a precizat Adina Vălean.
Înaltul oficial european afirmă că acesta este unul dintre două proiecte legate de Dunăre pe care le consideră extrem de importante pentru România şi pe care a încercat să le impulsioneze în întreg mandatul său.
“Al 2-lea proiect legat de Dunăre la care făceam referire este Fast Danube, ‘Dunărea rapidă’, care ar asigura navigabilitatea pe Dunăre tot timpul anului – şi în contextul coridoarelor solidarităţii cu Ucraina, transportului de mărfuri pe Dunăre dinspre porturile dunărene din est pe Dunăre în amonte către Europa Centrală şi alte porturi, porturile italiene sau croate – este extrem de important, astfel încât e un context favorabil care aduce cu siguranţă sprijinul Comisiei Europene şi o prioritizare a proiectului”, a explicat Adina Vălean.
Comisarul UE pentru transporturi apreciază că România şi Bulgaria şi-au respectat obligaţia, despre care afirmă că a impus-o personal, de a depune un proiect comun pe programul Fast Danube 2 până la sfârşitul lui ianuarie.
“(…) România a reuşit să propună acest proiect, să-l depună împreună cu Bulgaria. Eu sper ca el să fie selectat, astfel încât să beneficieze deja de finanţare în această schemă financiară multianuală. (…) Am avut această ambiţie ca până la finalul mandatului meu să văd acest proiect depus odată de România şi Bulgaria şi era, ca să spun, ultimul apel de proiecte până la sfârşitul lui ianuarie”, a spus comisarul UE.
Ea a precizat că proiectul a fost depus cu sprijinul task-force-ului care este finanţat de Comisia Europeană şi care ajută România şi Bulgaria să scrie proiecte cât mai competitive “şi care a identificat modalităţi practice de depăşire a unor obstacole, să spunem, privind date adunate din proiecte precedente”.
“În fine, am făcut o reţetă nouă, să spun, doar ca să vedem acest proiect depus şi sper sincer să aibă succes, să fie finanţat”, a mai afirmat Vălean.