Aeroportul Internațional Sibiu a fost sancționat definitiv cu o amendă de 30.000 de lei de către Consiliul Național pentru Combaterea Discriminării (CNCD) pentru că o persoană cu handicap a fost obligată să plătească taxa „de lift” în valoare de 100 de euro. Cazul, care a generat dezbateri aprinse, a ajuns până la Înalta Curte de Casație și Justiție (ÎCCJ), unde judecătorii au confirmat amenda impusă aeroportului, potrivit Turnul Sfatului.
O persoană cu handicap, obligată să plătească pentru lift
Incidentul a avut loc acum trei ani, când o femeie cu dizabilități motrice, aflată în scaun cu rotile, a achiziționat un pachet turistic către Kusadasi, Turcia.
Ajunsă la Aeroportul Internațional Sibiu, aceasta a fost informată că trebuie să achite o taxă pentru a utiliza ambuliftul (platforma cu care sunt urcați pasagerii în scaun cu rotile în avion) necesar urcării și coborârii din avion, în valoare de 50 euro (pentru Sibiu) și 45 USD /38 euro (pentru Hurghada).
„Am călătorit în numeroase țări și niciodată nu mi s-a perceput o astfel de taxă”, a declarat femeia în plângerea adresată CNCD. Ea a dat exemplu țări precum în Thailanda, Dubai, Italia, Germania și Egipt unde a călătorit cu avionul.
Conform reglementărilor internaționale, persoanele cu mobilitate redusă trebuie să beneficieze de asistență gratuită pe aeroporturi, ceea ce a transformat cazul într-un subiect de interes public.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
CNCD a considerat că perceperea taxei reprezintă „un comportament pasiv care a defavorizat nejustificat petenta”, iar Înalta Curte a confirmat acest punct de vedere, obligând aeroportul la plata amenzii.
Răspunderea Aeroportului Sibiu
Reprezentanții Aeroportului Internațional Sibiu au susținut că serviciile de asistență pentru pasagerii cu mobilitate redusă au fost externalizate către compania Menzies Aviation România, iar această firmă ar fi decis aplicarea taxei.
Cu toate acestea, instanța a considerat că aeroportul avea obligația de a informa corect pasagerii despre eventualele costuri suplimentare și să asigure respectarea drepturilor acestora.
„Aeroportul Internațional Sibiu a informat CNCD că nu poate fi autorul faptei discriminatorii ce face obiectul petiției și nu poate fi responsabil pentru faptul că petenta a plătit o taxă pentru servicii adiționale de urcare și coborâre cu ambulift pe Aeroportul Sibiu întrucât acesta a transferat serviciile de rampă și asistență pasageri, inclusiv a celor cu mobilitate redusă, către o terță parte nominalizată în cadrul dosarului.
Astfel, clauzele contractuale și tarifele practicate de agentul de handling sunt negociate direct cu operatorii aerieni, aeroportul nefiind parte în aceste raporturi contractuale”, preciza Aeroportul Sibiu în 2023.
Totuși, instanța a decis că lipsa transparenței și a informării adecvate a pasagerilor a condus la o situație de discriminare indirectă.
Compania Menzies Aviation, care inițial fusese și ea sancționată de CNCD, a obținut anularea amenzii în instanță.