Criza de semicnductori cauzată de problemele de aprovizionare și de creșterea cererii de produse electrice de consum din timpul pandemiei, a lovit puternic industria auto, milioane de vehicule din întreaga lume nefiind produse deoarece lipsesc piese importante. Ceea ce i-a determinat pe producători să devină creativi unde se poate.
Fie că cumpără cipuri de computer direct de la producători, reconfigurează mașini sau le produc cu piese lipsă, producătorii auto sunt nevoiți să se adapteze pentru a face față penuriei globale de semiconductori.
Întrucât problema durează mai mult decât se aștepta inițial, producătorii, inclusiv Daimler și Volkswagen, au fost nevoiți să regândească strategiile de producție.
Producătorii de mașini cumpără de obicei piese de la furnizori importanți, cum ar fi Bosch și Continental, care, la rândul lor, cumpără de la furnizori mai jos din lanț, scrie Reuters.
În unele cazuri, acest lucru a dus la o lipsă de transparență, a spus Ondrej Burkacky, partener senior la McKinsey.
„A apărut eroarea de a crede că ai de ales între doi furnizori, dar adevărul este că ambii aveau materialele făcute la aceeași fabrică”, a spus el.
Acest lucru se schimbă acum, potrivit directorului de achiziții Daimler, Markus Schäfer. Producătorul german de mașini Mercedes-Benz a stabilit o linie directă de comunicare cu toți furnizorii de cipuri, inclusiv cu cei din Taiwan, a declarat el la Salonul auto IAA din septembrie.
Șeful Volkswagen, Herbert Diess, vorbește despre „parteneriatele strategice” pe care compania sa le-a încheiat cu producătorii din Asia.
Burkacky de la McKinsey a spus că producătorii de mașini ar trebui să ia în considerare investiții directe în producție sau contracte mai lungi cu termene mai mari de 18 luni. „Nu prea multe dintre acestea au fost încă implementate”, a adăugat el.
Între timp, dezvoltatorii de vehicule își fac partea pentru a ajuta producătorii să gestioneze criza aprovizionării.
Annette Danielski, director financiar al unității de autocamioane a Volkswagen Traton, a declarat că compania încearcă să elibereze spațiu pe plăcile de bază ale sistemelor de control.
„Dacă schimbăm software-ul, putem folosi mai puțini semiconductori și putem obține aceeași funcționalitate”, a spus ea. „Acest lucru durează uneori mult timp, deoarece autoritățile de reglementare intervin, dar există zone în care poți schimba ceva rapid.”
Daimler, în schimb, se bazează pe noi modele pentru unitățile de control. În loc să utilizeze un cip specific, acestea sunt proiectate să funcționeze cu o alternativă care poate fi utilizată în cazul unor probleme de livrare, a spus șeful de achiziții al companiei Schäfer.
Tesla este considerat modelul pentru aceasta.
Compania a reprogramat software-ul în decurs de trei luni, astfel încât să poată fi utilizate alte cipuri mai puțin rare, permițând producătorului de mașini electrice din SUA să facă față crizei mai bine decât multe altele.
General Motors a declarat că va colabora cu producători de cipuri precum Qualcomm, STM și Infineon pentru a dezvolta microcontrolere care combină mai multe funcții controlate anterior de cipuri individuale.
„Încercăm să creăm un ecosistem care este mai rezistent, mai extins și mereu disponibil”, a spus un purtător de cuvânt al companiei.
Unii producători de automobile fac stocuri – sau ceea ce BMW numește „astuparea găurilor”. Întreaga mașină este construită, cu excepția unei piese lipsă, și apoi poate fi finalizată relativ ușor când apare.
Alți producători auto folosesc și ei această strategie. Uneori vehiculele sunt livrate fără anumite funcții controlate de cipuri.
Semiconductorii sunt, de asemenea, conservați pentru vehiculele de înaltă calitate, cum ar fi mașinile electrice, în timp ce clienții se confruntă cu timpi de așteptare și mai mari pentru motoarele cu combustie la preț redus.
Această strategie își atinge însă limitele. Recent, Volkswagen a fost nevoit să oprească temporar producția de mașini electrice în fabrica sa din Zwickau din Germania.