Anul 2022 a fost cel mai bun înregistrat vreodată de jucătorii din domeniul logisticii din România, totalul tranzacțiilor de închiriere pe acest segment depășind pentru prima dată pragul de 1,0 milion mp, însumând 1,1 milioane mp, potrivit raportului CBRE România – „Market Outlook 2023”, lider global pe piața de consultanță imobiliară. Volumul acestora este cu 31% mai mare față de valoarea încheiată în 2021.
Așteptările pentru acest segment sunt de creștere și în 2023, când aproximativ 550.000 mp vor fi adăugați stocului modern de spații industriale din România trecând peste o nouă bornă, cea de 7 milioane mp, până la finalul anului.
„Contextul global, cu această serie de crize care se suprapun și care influențează consumul într-o direcție descendentă, poate genera o posibilă scădere a volumelor. Întârzierea aderării la spațiul Schengen complică, de asemenea, lucrurile. Dar poziția noastră strategică și faptul că avem aproape cele mai competitive prețuri din întreaga UE – costurile de ocupare – prețul de închiriere a spațiului logistic, asigură premisele minime necesare pentru creșterea pe care ne-o dorim cu toții. Este interesant de remarcat, în primul rând, că avem aproape aceeași rată de neocupare pentru proiectele logistice cu restul țărilor din regiunea CEE. Diferența majoră derivă din faptul că acestea reușesc să atragă companii de producție din zona APAC, iar aici este punctul slab la care trebuie să lucrăm ca segment de piață.”, a declarat Victor Răchită, head of industrial & logistics, CBRE România.
Dezvoltarea pieței spațiilor logistice și industriale va fi accelerată în 2023 de trei tendințe principale:
1. Rapiditatea și flexibilitatea transportului intermodal (Intermodal Agility & Flexibility) – Terminalele modale feroviare, aeriene și maritime sunt capabile să influențeze timpii de livrare, atât de importanți pe segmentul I&L. Până de curând, România dispunea de o serie de terminale intermodale, în general subdimensionate și lipsite de o reală eficiență în procesul logistic. În prezent însă, prin cele 3 proiecte amplasate strategic din punct de vedere geografic la Constanța (aerian/feroviar/maritim/rutier), la Decea (feroviar/rutier) și la Oradea (aerian/rutier), accesul în regiune, în întreaga țară sau către exteriorul țării este îmbunătățit considerabil pentru cei care accesează acest mix de transport.
2. Creșterea regiunii Est/ Nord-Est – Dacă până nu de mult investitorii evitau să ia în calcul această zonă, în principal din cauza infrastructurii subdezvoltate, regiunea de Est/Nord-Est a țării a reușit anul trecut să atragă investitori locali. Estimările arată că această zonă își va continua dezvoltarea și se va clasa pe locul 3, cu circa 18% din totalul volumului de noi livrări ale anului 2023. În plus, noi proiecte logistice sunt anunțate în regiune anul acesta, în principal în Iași.
3. Nearshoring-ul – cheia pentru industria producătoare – Un număr mai mare de companii din Asia sunt așteptate să deschidă businessuri pe piața locală, pentru a fi mai aproape de clienții din vestul Europei. Poziționarea geografică strategică de care se bucură România, dar și faptul că avem prețuri ale chiriilor competitive sunt principalele avantaje care vor duce la dezvoltarea industriei.
București și regiunea Vest/ Nord-Vest, cele mai dezvoltate zone industriale din țară, vor rămâne în continuare principalele poluri și vor atrage cea mai mare pondere a stocuriilor. În prezent, cele două regiuni cumulează 68% din totalul suprafețelor industriale în construcție.
Totodată, Bucureștiul a continuat să se mențină în fruntea regiunilor industriale din țară și în ceea ce privește activitatea de leasing. Anul trecut, Capitala a generat 61% din totalul TLA, iar previziunile mențin Bucureștiul pe primul loc, mai ales că a doua cea mai activă piață, regiunea Sud, se află cu mult în urmă, însumând doar 19% din totalul suprafeței totale închiriate.