Analiză Gebrüder Weiss: România este una dintre țările care pot juca un rol cheie în schimburile comerciale dintre țările asiatice și cele europene

Portul Constanta Sursă foto: Gebruder Weiss

România este una dintre țările care pot juca un rol cheie în schimburile comerciale dintre țările asiatice și cele europene, potrivit analizei Gebrüder Weiss, unul dintre principalii jucători ai pieței locale de transport și soluții logistice. Relațiile economice dintre Asia și Europa au fost prezente încă din timpuri străvechi, facilitând consolidarea unor importante interconexiuni și contribuind la dezvoltarea macro-regională. În contextul geopolitic și economic actual, în care conflictul dintre Rusia și Ucraina a generat o multitudine de provocări pe toate planurile, iar Asia rămâne unul dintre principalii parteneri în schimburile economice cu Europa, crearea unor rute de transport alternative, care să ofere o reducere nu doar a costurilor, ci și a timpului de transport, devine tot mai importantă. 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

„România este una dintre țările care pot juca un rol cheie în schimburile comerciale dintre țările asiatice și cele europene. Desigur, dincolo de avantajul de a dispune de un port cu o importanță majoră în regiune, marea provocare a României este generată de nevoia de investiții în infrastructură – atât rutieră, cât și feroviară – pentru a susține afluxul de mărfuri ce ar trebui să tranziteze țara noastră”, este de părere Viorel Leca, Director General al Gebrüder Weiss România. 

România – locul 19 în Europa din punct de vedere al volumului de mărfuri procesate prin porturile maritime

Analize Economedia

sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
Concedieri scaderi economie
industrie forta de munca somaj industrial uzina fabrica manufactura muncitor muncitor necalificat
blindate, armata, militar
Bugetul familiei, bani
dambovita arena aci
afacere semnare contract pexels
șantier aeroport craiova
costuri, cladiri, birouri, angajati
software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei

Potrivit analizei, un aspect cheie în considerarea României ca potențial hub logistic este reprezentat de creșterea constantă a greutății brute de mărfuri procesate în cele trei porturi maritime ale țării. Potrivit celei mai noi statistici realizate de Eurostat, la nivelul lui 2022, România se află pe locul al 19-lea în clasamentul european, cu cca. 60 de milioane de tone de mărfuri procesate în 2022, prin porturile de la Marea Neagră, tonajul înregistrând creșteri constante de la an la an.

„În contextul în care Portul Constanța este cel mai important din România, datele statistice privind performanța acestuia arată că cea mai mare cantitate de mărfuri procesată este din categoria cerealelor, urmată de categoria petrol brut și produse petroliere. Aspect care arată, o dată în plus, relevanța României în economia europeană. Un moment esențial ce a demonstrat, o dată în plus, importanța României în sistemul economic european și global a fost cel al declanșării conflictului din Ucraina. Odată cu începerea războiului din regiune, Ucraina, cel puțin în primă fază și pentru anumite categorii de clienți, nu a mai reprezentat una dintre opțiunile dorite de transport, indiferent de cale – aerian, maritim sau terestru. Astfel, toate acele vase care, în mod tradițional, ajungeau în portul Odessa au fost re-rutate către portul Constanța”, transmite compania.

Analiza mai arată că, pe parcursul ultimului deceniu, Portul Constanța a deservit eficient fluxurile de mărfuri sosite sau plecate din/spre Europa Centrală şi de Est, inclusiv: Serbia, Ungaria, Bulgaria, Moldova, Croația, Slovacia, Austria și Germania de Sud. Poziția geografică a Portului Constanța permite posibilitatea redirecționării prin România a fluxurilor de mărfuri care vin din Orientul Îndepărtat către porturile nord-vestice europene, folosind rețeaua de transport existentă (feroviar, rutier, Canalul Dunăre-Marea Neagră și porturile de pe Dunăre). Deși multe schimbări politice și economice s-au desfășurat în această zonă și au influențat semnificativ dezvoltarea acesteia, căile tradiționale de transport care utilizează Portul Constanța au rămas neschimbate, datorită avantajelor competitive ale portului.

Creșterea economică înregistrată în ultimii ani în ţările Europei Centrale şi de Est oferă României avantajul de a acționa drept centru principal de depozitare și distribuție pentru această regiune. 

Provocările poziționării României drept centru logistic regional

Potrivit analizei, România este într-o poziție foarte bună pentru a deveni o poartă strategică regională de comerț și logistică pentru CEE pe axa Est-Vest, fiind inclusă în două dintre cele 9 coridoare ale rețelei transeuropene de transport Ten-T – Orient-Estul Mediteranei și Coridorul Dunăre – Rin. 

„Astfel, potențialul pe care îl are România mai ales în contextul actual (economic și geopolitic), poate fi susținut doar prin investiții masive în infrastructura rutieră și feroviară, necesare pentru a facilita transportul rapid și eficient de mărfuri. De asemenea, la nivel legislativ sunt necesare ajustări care să ușureze o astfel de poziție strategică a țării noastre, în timp ce mediul fiscal îmbunătățit (impozite, vamă, etc) joacă, de asemenea, un rol important. În plus, oferirea de servicii de transport de calitate, la standarde europene devine un aspect esențial. Tocmai din acest motiv, Gebrüder Weiss România investește constant în dezvoltarea rețelei de hub-uri logistice, dar și în noi soluții de transport destinate clienților”, transmite compania.

Strategia Gebrüder Weiss este de a-și consolida prezența în Asia Centrală, ceea ce este vizibil deja prin investițiile alocate extinderii filialelor sale din Europa Centrală și de Sud-Est, până în Caucaz și Asia Centrală, unde, compania de logistică este prezentă cu propriile filiale din Georgia, Armenia, Uzbekistan, Kazahstan, până în China.  

În plus, compania și-a extins recent prezența în Georgia, în contextul creșterii tot mai mari a volumelor de marfă, locația din Tibilisi dispunând de mai mult spațiu de transbordare și birouri.