Oficialii europeni au petrecut luni întregi pregătindu-se pentru potențiala revenire a lui Donald Trump la Casa Albă. Victoria lui Trump va afecta în mod inevitabil fiecare domeniu al politicii UE, de la prețul medicamentelor la tehnologiile verzi și la standardele privind inteligența artificială, arată o analiză Politico.
Energia: Trump și-a redus politica energetică la trei cuvinte: „drill, baby, drill” (forează, forează).
Promisiunea sa de a stimula extracția de petrol și gaze și de a exporta mai mulți combustibili fosili a stârnit îngrijorare în rândul ecologiștilor, dar a făcut ca industria să aștepte profituri mai mari. În ciuda faptului că exporturile americane de gaze naturale au atins un nivel record anul trecut, Trump dorește să elimine înghețarea de către administrația Biden a autorizațiilor pentru noi proiecte de gaze naturale lichefiate (GNL), o restricție care a creat incertitudine pe piața europeană.
Cruciada sa împotriva tranziției ecologice ar putea fi mai puțin plăcută publicului. Unii din tabăra lui Trump doresc ca acesta să elimine Legea privind reducerea inflației (IRA), care alocă peste o jumătate de trilion de dolari pentru proiecte precum tehnologia curată, hidrogenul și energia regenerabilă. Cu toate acestea, acest program a creat locuri de muncă în state-cheie și a atras afaceri din Europa, oferind Statelor Unite un avans față de UE în industrii precum energia eoliană, solară, combustibilii alternativi și vehiculele electrice. Abrogarea acestuia ar putea fi un avantaj pentru Bruxelles, care își propune să concureze cu Washingtonul.
Clima
Victoria lui Donald Trump înseamnă o lovitură pentru politicie verzi. Sub Trump – care intenționează să retragă din nou SUA din Acordul de la Paris și să dubleze consumul de combustibili fosili – se preconizează că ritmul tranziției ecologice va încetini în loc să se accelereze.
Statele Unite fiind responsabile pentru mai mult de o zecime din poluarea care duce la încălzirea planetei, orice schimbare în politica americană privind clima are consecințe globale.
Comerțul
„America pe primul loc” va rezuma din nou abordarea lui Trump față de politica comercială. El a promis să readucă locurile de muncă în SUA și să pedepsească prietenii și dușmanii cu tarife de import de 10 sau 20 % (și de până la 60 % pentru bunurile provenite din China), în ciuda avertismentelor economiștilor cu privire la un impact negativ asupra creșterii economice a SUA și la creșterea costurilor pentru consumatori.
Politica comercială a lui Trump este axată mai mult pe reducerea deficitului comercial considerabil al SUA decât pe deschiderea de noi oportunități de piață. Politica comercială va fi privită în principal prin prisma securității naționale și a geopoliticii.
UE nu a reușit să profite de destinderea cu administrația Biden pentru a soluționa disputele comerciale persistente privind tarifele la oțel și aluminiu, subvențiile pentru automobilele electrice și revigorarea celei mai înalte instanțe a Organizației Mondiale a Comerțului. E de așteptat ca aceste divergențe să se agraveze sub Trump.
Testele de stres cele mai imediate pentru Bruxelles și Washington vor consta în găsirea unei soluții la tarifele de retorsiune ale UE împotriva Washingtonului (armistițiul expiră în martie 2025), precum și la litigiul aeronautic privind subvențiile pentru Airbus și Boeing până în 2026.
Mobilitate
Victoria lui Donald Trump este de natură să afecteze producătorii auto europeni. „Vreau ca firmele auto germane să devină firme auto americane”, le-a spus recent Trump susținătorilor săi, promițând «cele mai mici taxe, cele mai mici costuri cu energia și cea mai mică sarcină de reglementare» pentru producătorii auto care aleg să își mute producția în SUA și «un tarif foarte substanțial» pentru ceilalți. Republicanii au promis, de asemenea, să anuleze decizia lui Biden privind vehiculele electrice, care vizează să se asigure că jumătate din toate mașinile și camioanele noi vândute în 2030 sunt cu emisii zero.
Realegerea lui Trump ar putea însemna, de asemenea, vești proaste pentru Airbus și restul sectorului aeronautic european, cu un posibil val de protecționism aerospațial menit să salveze Boeing din apele tulburi. De asemenea, rămâne de văzut dacă Trump își va menține scepticismul față de politicile privind tehnologiile ecologice sau va continua să subvenționeze combustibilii sustenabili pentru aviație, care au beneficiat masiv de reducerile fiscale ale administrației Biden în cadrul IRA.
În ceea ce privește transportul maritim, care este cel mai expus la efectele negative ale tarifelor, sectorul va urmări îndeaproape orice tip de război comercial pe care o a doua administrație Trump l-ar putea lansa.
Apărarea
Donald Trump a declarat în mod repetat în timpul campaniei electorale că Washingtonul nu va veni în ajutorul aliaților care nu investesc suficient în armata lor în cazul unei agresiuni rusești. Într-un fel, aceasta ar putea fi o binecuvântare deghizată pentru UE, forțând guvernele europene să colaboreze mai strâns și să ia decizii îndrăznețe – cum ar fi să accepte împrumuturi comune pentru a stimula industria de apărare a blocului. Franța ar putea relansa discuțiile privind aspectul european al doctrinei sale nucleare, în timp ce Bruxelles-ul și Londra ar putea accelera discuțiile pentru un acord de apărare și securitate. Majoritatea țărilor ar crește probabil cheltuielile de apărare cât mai mult posibil.
Pe de altă parte, am putea asista la o încercare bilaterală a capitalelor europene de a obține favoruri de la o administrație Trump pentru a se asigura că Washingtonul rămâne interesat de securitatea lor, și anume prin creșterea și mai mare a achizițiilor de arme fabricate în SUA, atunci când Comisia Europeană încearcă să încurajeze țările UE să cumpere arme locale.
Victoria lui Trump ar putea însemna sfârșitul ajutorului militar american pentru Ucraina și presiuni asupra Kievului pentru a negocia un acord de pace cu președintele rus Vladimir Putin, chiar dacă termenii sunt mai favorabili pentru Moscova.
Tehnică
În timpul mandatului lui Biden, UE a fost în termeni de dialog cu SUA în domeniul tehnologiei. Victoria lui Trump ar putea schimba acest lucru, anunțând sfârșitul Consiliului SUA-UE pentru comerț și tehnologie, reuniunea politică transatlantică bianuală înființată în 2021 ca un loc în care SUA și UE să discute politica tehnologică și să se coordoneze pe teme precum semiconductorii și standardele de inteligență artificială. Prăbușirea unui astfel de canal diplomatic secundar ar putea veni atunci când alinierea internațională privind guvernanța IA este cea mai necesară.
Un alt risc este apropierea lui Trump de Elon Musk, proprietarul X, care a devenit un mare susținător al lui Trump. În cazul în care UE amendează X pentru încălcarea regulilor de moderare a conținutului, relația dintre Trump și Comisia Europeană s-ar putea deteriora foarte rapid și ar putea revigora o poveste binecunoscută conform căreia UE încearcă doar să „doboare marile companii de tehnologie americane”.
Concurența
O victorie a lui Trump deschide o eră incertă, deoarece acesta nu a exprimat linii clare privind politica industrială sau reglementarea antitrust, dincolo de abordarea „America pe primul loc”. Deși nu este un fan al Big Tech, el și-a exprimat frustrarea față de eforturile europene de a ține în frâu companiile americane. În octombrie, el a declarat într-un podcast că directorul executiv al Apple, Tim Cook, l-a sunat pentru a se plânge de o amendă antitrust a UE și de pierderea unei hotărâri judecătorești care îi cerea să restituie miliarde de euro în impozite restante.
El pare să se opună eforturilor antitrust ale SUA și UE de a diviza părți din activitatea Google, spunând că „Chinei îi este frică de Google”. Trump a fost sprijinit de magnatul Elon Musk, care s-a confruntat în mai multe rânduri cu Comisia Europeană în ceea ce privește reglementarea digitală.
În cele din urmă, victoria lui Trump ar putea accelera eforturile europene de a se baza mai puțin pe SUA ca partener, continuând cu o strategie de securitate economică care pune accentul pe producția europeană și pe o gamă largă de furnizori și piețe internaționale. Acest lucru ar putea duce la o presiune mai mare în Europa pentru revizuirea fuziunilor de către UE, pentru a permite companiilor europene mai mari și pentru mai mult ajutor guvernamental pentru a stimula campionii europeni.