ANPC obligă băncile, casele de amanet sau site-urile de vânzări să afișeze plachete speciale prin care să informeze publicul cu privire la alternativele prin care își pot rezolva litigiile sau insolvențele

insolventa, faliment Sursa foto: Pixabay

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) le cere operatorilor economici din România, care sunt în contact direct cu consumatorul-persoană fizică, să afișeze plachete speciale pentru a atrage atenția asupra procedurilor de soluționare alternativă a litigiilor – SAL și asupra Platformei SOL a Comisiei Europene, cu același rol, în cazul comerțului online. 

Potrivit ANPC, pentru o intensificare a activității Direcțiilor de Soluționare Alternativă a Litigiilor – SAL și de Insolvență a Persoanelor Fizice, din cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor (ANPC), au fost emise două ordine al președintelui instituției, menite să să fluidizeze comunicarea dintre cele două direcții și consumatori, în piață.

Totodată a fost dispus ca, pentru corecta informare a consumatorilor și pentru a le oferi acestora posibilitatea de a afla informații referitoare la modul în care pot avea acces la procedurile legale privind insolvența persoanelor fizice, prestatorii de servicii financiar-bancare și nebancare, precum și casele de amanet să aibă obligația de a afișa o placheta specială, informativă, în acest sens.

Scopul amplasării acestor înscrisuri, la loc vizibil, în spațiul de comercializare sau de prestare a serviciului, inclusiv a serviciilor turistice, de comercializare de pachete de servicii turistice sau bilete de avion, este acela de a înlesni accesul consumatorilor la entitatea de soluționare alternativă a litigiilor, din cadrul ANPC, și la procedurile de tip SAL, în vederea soluționării pe cale amiabilă a reclamațiilor acestora, precum și, după caz, la procedura de insolvență a persoanelor fizice. 

În cazul comercianților care administrează site-uri de vânzări, preluare comenzi on-line şi/sau publicitate la produse şi/sau servicii, la servicii turistice, de comercializare de pachete de servicii turistice sau bilete de avion, inclusiv e-commerce – comerţ electronic, aceștia sunt obligați să afișeze pe prima pagină a site-ului – home page, pe bara de menu a paginii, pictogramele care promovează procedura SAL sau Platforma SOL a Comisiei Europene. Aceasta este platforma europeană de soluționare online a litigiilor. 

De asemenea, prestatorii de servicii financiar-bancare și nebancare precum și casele de amanet care administrează site-uri de vânzări produse și servicii sunt obligați să afișeze pe prima pagină a site-ului placheta sub forma unei pictograme.

De la prevederile acestui ordin, sunt exceptați comercianții care activează în domeniile pentru care sunt constituite entități SAL specifice, conform prevederilor actelor normative privind soluționarea alternativă a litigiilor dintre consumatori și comercianți, adică sistemul bancar și cel financiar non-bancar.

Altex, emag.ro și vola.ro sunt primii operatori economici care au încheiat un protocul cu ANPC prin care își asumă promovarea și utilizarea structurilor și procedurilor de tip SAL, pentru rezolvarea potențialelor diferende cu consumatorii. 

Sursa foto: Pixabay

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *