Anul european al competențelor: planul UE de a depăși problema deficitului de lucrători calificați

Muncitor, lucrator, angajat, constructii Foto: Pexels.com

În toate sectoarele pieței europene a muncii există dificultăți în găsirea de manageri și personal de înaltă calitate. Comisia Europeană dorește să rezolve acest fenomen concentrându-se pe formarea și pe actualizarea profesională, scrie Euronews, potrivit Agenției de presă Rador.

În urma pandemiei Covid-19, Uniunea Europeană se confruntă cu o criză a locurilor de muncă. Cel mai îngrijorător fenomen, intensificat de tranziția digitală și de cea ecologică, este deficitul tot mai mare de forță de muncă calificată. În prezent, există un număr considerabil de locuri de muncă vacante în toate sectoarele și în lipsa unor acțiuni specifice, există temerea că în următoarele decenii companiile europene nu vor mai putea fi competitive pe piața globală.

Pandemia Covid-19 a avut un impact major asupra societății și asupra modului în care lucrăm.  O situaţie care s-a accentuat și mai mult odată cu izbucnirea războiului în Ucraina, astfel încat piața muncii încă nu şi-a revenit complet. În anul  2022, procentul locurilor de muncă vacante în Uniunea Europeană a fost de 2,8%, variind de la 0,8% în România la 4,6% în Austria, însă majoritatea statelor membre au înregistrat o creștere față de nivelurile de dinaintea pandemiei.

În Spania, de exemplu, locurile vacante au crescut cu 150% în sectorul transporturilor, cu 111% în administrația publică și cu 91% în activitățile profesionale și tehnice. În general, cele mai mari lipsuri sunt concentrate în sectoarele de producție și cel al construcțiilor. Iar companiile de pe tot continentul încep să simtă efectele: un sfert din cele 25 de milioane de întreprinderi mici și mijlocii din Europa spun că cea mai mare problemă a lor este angajarea de manageri și personal de înaltă calitate.

Pentru a răspunde acestei provocări, Comisia Europeană a alocat 65 de miliarde de euro pentru a încuraja statele, regiunile și întreprinderile să investească în formare. Apoi, în septembrie 2022, președinta Ursula von der Layen a lansat inițiativa „Anul european al competențelor” care va acopri întregul an 2023, o nouă strategie îndrăzneață de promovare  a inițiativelor de formare și recalificare în toate statele membre.

„Este un mesaj puternic pentru a aborda o provocare importantă”, spune Nicolas Schmit, comisarul european pentru ocuparea forței de muncă și drepturile sociale. „Vorbim despre milioane de oameni care au nevoie de o schimbare sau să-și îmbunătățească pur și simplu competențele. Este, așadar, o întâlnire importantă pe care Europa o are cu viitorul său economic și cu marile transformări în curs, fie ele digitale sau ecologice”.

Chiar dacă sindicatul se concentrează mai mult pe echiparea pentru tranziția digitală, Schmit speră că strategia poate ajuta la stimularea creșterii în toate sectoarele. “Desigur că se vorbește mult despre competențele digitale și sunt sute de mii de posturi vacante în acest domeniu. Dar și sectorul construcțiilor caută cu disperare personal calificat. Apoi, sunt multe alte profesii în care persoanele trebuie să se recalifice, deoarece tehnologiile evoluează din cauza provocării climatice. Sunt profesii foarte cerute și de aceea insistăm mult pe ucenicie, pentru că trecerea de la formare la angajare este mult mai fluidă”.

Obiectivul este de a motiva guvernele, companiile și toate celelalte părți interesate să investească și să aplice principiul formării continue. Cu această inițiativă, explică Schmit, „ne vom dubla eforturile și vom prezenta proiecte și experiențe de succes. Există un buget european de 65 de miliarde pentru formare, există Fondul Social European, există Mecanismul de Reziliență și Redresare. Sunt o mulțime de bani, însă trebuie să-i cheltuim într-un mod țintit. Avem un program cuprinzător. Acum a sosit timpul să-l implementăm mai bine și să vedem rezultatele”, a conchis comisarul european.

Foto: Pexels.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *