Programul “Rabla” trebuie să fie unul singur, fără variantele “Clasic” şi “Plus”, iar la momentul actual suntem în discuţii cu Ministerul Mediului şi Administraţia Fondului pentru Mediu pentru a “desena” noul program, a afirmat, joi, într-o dezbatere de specialitate, secretarul general al Asociaţiei Constructorilor de Automobile din România (ACAROM), Adrian Sandu, citat de Agerpre.
“Încă de anul trecut, când nici nu se încheiase Programul “Rabla” am început dialogul cu Administraţia Fondului pentru Mediu şi cu Ministerul Mediului pentru a desena noul program. Noi susţinem un program multianual, un program pe cinci ani, cum erau “cincinalele” pe vremuri, să ştim sigur ce se întâmplă. Asta deoarece dorim predictibilitate, aşa cum declarăm de fiecare dată. Vrem predictibilitate fiscală, legislativă, reglementară, pentru că e prima bază a dezvoltării pe principii sănătoase a unui business. În ceea ce priveşte Programul “Rabla”, ne dorim să fie un singur program, să nu mai avem Programul “Rabla Clasic” şi “Rabla Plus”, care să înceapă cât mai repede. În privinţa valorii ecobonusului, aceasta încă nu este stabilită. Există discuţii la nivelul Ministerului Mediului şi al Administraţiei Fondului pentru Mediu pentru o valoare a ecotichetului oferit atât pentru achiziţia de vehicule electrice sau vehicul hibride sau cu altă propulsie, gen GPL sau benzină. Nu vor mai fi incluse vehiculele pe motorină, cel puţin aşa s-a discutat şi aşa s-a convenit. Sperăm să fie o sumă care să mulţumească cât mai mulţi clienţi”, a declarat Sandu.
În opinia acestuia, valoarea ecobonusului ar putea fi mai mare dacă suma va fi acoperită din certificate verzi.
“Ce observăm astăzi şi ce am observat anul trecut este că scăzând ecobonusul pentru vehicule electrice de la 10.000 la 5.000 de euro, automat şi piaţa a scăzut cu circa 32%. Automat, bonusul nu a fost suficient de atractiv pentru clienţii potenţiali de vehicule electrice. Noi ne dorim să fie ceva mai mare de 5.000 de euro, dar nu ştim la cât se va ajunge. Depinde şi de Ministerul Finanţelor, depinde şi de Ministerul Mediului. Dacă noul program va fi acoperit prin certificate verzi, poate fi o sumă mai importantă. Dacă suma va fi acoperită de la buget, după cum vedem Ordonanţa “Trenuleţ”, nu prea sunt bani la buget. Deci, depinde de anumiţi factori, dar noi sperăm ca, în perioada următoare, să finalizăm aceste discuţii şi Administraţia Fondului pentru Mediu şi Ministerul Mediului să pună în dezbatere publică noul ghid pentru Programul “Rabla”, a punctat reprezentantul ACAROM.
La începutul lunii februarie, Asociaţia Producătorilor şi Importatorilor de Automobile din România (APIA) a transmis, într-un comunicat de presă, că susţine implementarea unui nou Program “Rabla” cu subvenţii eficiente, de 8.500 de euro pentru maşinile electrice (EV), care să ofere predictibilitate cel puţin până în anul 2030.
“APIA continuă să fie un pilon de referinţă în furnizarea de analize precise şi perspective vizionare asupra industriei auto din România, cu o marjă de precizie de până în 1%. Evoluţia pieţei în 2025 va depinde atât de factori economici şi de cererea consumatorilor, cât şi de deciziile politice ce pot accelera sau frâna tranziţia către electromobilitate. Aşa cum am văzut în 2024, reducerea bruscă a subvenţiilor pentru maşinile electrice a avut un puternic impact negativ asupra pieţei. APIA rămâne şi în 2025 un partener activ în dialogul cu autorităţile şi susţine implementarea unui nou Program Rabla cu subvenţii eficiente, de 8.500 euro pentru EV-uri şi care să ofere predictibilitate cel puţin până în 2030 şi sprijin adevărat creşterii segmentului de vehicule verzi. Milităm pentru măsuri legislative complementare pentru dezvoltarea infrastructurii staţiilor de încărcare şi pentru adoptarea unor paşi concreţi, planificaţi, în direcţia unei mobilităţi sustenabile în România”, a spus preşedintele APIA, Dan Vardie.
Conform Prognozei Pieţei Auto, realizată de APIA, în 2025, piaţa generală de autovehicule noi înmatriculate nu va mai fi în creştere ca în ultimii trei ani, fiind estimată o uşoară scădere de 0,4%, cu un număr de 179.000 de unităţi comercializate.
În acelaşi timp, autovehiculele “electrificate” vor avea o creştere de 34,6% faţă de 2024, înregistrând un ritm mult mai intens decât în anii precedenţi, tendinţă ce va direct influenţată de viitoarele condiţii de subvenţionare ce vor fi stabilite prin Programul “Rabla 2025”.
Coaliţia Pentru Libertatea Comerţului şi a Comunicării (CLCC) a organizat, joi, dezbaterea profesională cu tema “Exportul, motor de creştere a economiei. Cum facem să nu îl “gripăm” ?”.