Asociația Pro Infrastructură reclamă faptul că există numeroase blocaje birocratice, contractuale, tehnice, arheologice și de mediu pe marile proiecte feroviare, inclusiv pe Magistrala 200 de pe Coridorul Feroviar Rin-Dunăre. Pe acest sector, italienii de la WeBuild la un stadiu fizic de 91%, iar finalizarea este estimată în decembrie 2025, deci o întârziere de circa 5 ani față de termenul contractual.
„Tunelul Bata, sau Bătuța dacă vreți, a fost terminat însă nu poate fi pus în valoare din cauza mai multor blocaje. În special cele două consolidări uriașe de la sud (spre Simeria) care au așteptat timp de 6 ani (!) de la semnarea contractului scoaterea din circuitul forestier a pâlcurilor de pădure de pe versanți. În poze se mai observă și un pod rămas în urmă, în buza portalului sudic”, atrage atenția Pro Infrastructură.
Potrivit Asociației, pe acest sector, natura a fost distrusă copios, deși existau „soluții mai elegante (polată, de exemplu), dacă nu chiar mai ieftine având în vedere numărul de ancore și tonele de torcret, plus manopera, puse în operă”.
„Mai mult, consolidările diferă semnificativ față de proiectul inițial, plătit de CFR cu bani frumoși și pus la dispoziția ofertanților pe licitația de lucrări, probabil din cauză că era greșit, imposibil de pus în teren”, arată API.
Asociația mai avertizează că, chiar și după rezolvarea acestor probleme, lotul stă în continuare după arheologia de la Cetatea Vărădia.
„Adunăm cu tristețe și… îngrijorare tot mai numeroasele blocaje birocratice, contractuale, tehnice, arheologice și de mediu de pe marile proiecte feroviare: castrul Micia, tot pe Simeria-KM 614, sau Poieni, parte din Cluj-Napoca-Oradea, ca să mai amintim doar două cazuri notorii”, conchide Asociația Pro Infrastructură, într-o postare pe Facebook.
În iulie, CFR Infrastructură Timișoara anunța că tunelul care face parte din proiectul „Reabilitarea liniei de cale ferată Frontieră – Curtici – Simeria”, tronsonul 2 și tronsonul 3, subtronsonul 2b: Cap Y Bârzava – Cap Y Ilteu, parte componentă a Coridorului IV Pan-European, a ajuns la un stadiu de execuție de 99%.
Deși tunelul este la un stadiu de execuție de 99%, subtronsonul Bârzava – Ilteu este la 90,05% din execuție, iar data finalizării este pe 2 octombrie 2025.
Pe secțiunea km. 614 -Bârzava (Arad)- Simeria (Hunedoara) cu o lungime de 140 km., asocierea WeBuild-FCC a ajuns la un stadiu fizic de 95,25% pe cei 42 de kilometri pe subtronsonul 2 (km. 614- Bârzava), cu termen estimat de inaugurare luna aceasta, octombrie 2024, arată cel mai recent stadiu l proiectelor.
Tot WeBuild lucrează și pe 36 de kilometri între Bârzava și Ilteu și a ajuns la 91,98% execuție cu termen de finalizare octombrie 2025. Contractul are o valoare de 2 miliarde lei.
Între Ilteu și Gurasada (22 km) RailWorks, adică Asocierea Aktor-Alstom-Arada, este în întârziere, la doar 72%, cu un avans annual de sub 10%, iar termenul s-a mutat din februarie 2024 pentru decembrie 2025.
Pe următorul segment, 40 de kilometri între Gurasada și Simeria, asocierea FCC – Astaldi este la 86^, cu un avans anual de doar 6%, și are ca nou termen decembrie 2025, mutat din ianuarie 2024. Contractul are o valoare de aproximativ 3 miliarde lei.