BlackRock, fond american de investiții, a convenit să cumpere două porturi importante de pe Canalul Panama de la proprietarul lor din Hong Kong, în cadrul unei tranzacții în valoare de 22,8 miliarde de dolari, ca urmare a presiunilor exercitate de Donald Trump cu privire la presupusa influență chineză asupra căii navigabile vitale, scrie Financial Times.
Conform acordului, proprietarul porturilor din Hong Kong, CK Hutchison, va vinde afacerea unui consorțiu care include BlackRock, Global Infrastructure Partners și Terminal Investment Limited, potrivit unui comunicat al companiei. Grupul ar urma să achiziționeze o participație de 90 % în compania care deține și operează cele două porturi din Panama.
Trump a afirmat în mod frecvent că „China conduce Canalul Panama” și a zguduit Panama când a amenințat la începutul acestui an că îl va „lua înapoi” sub control american. Administrația Trump a cerut, de asemenea, Panama să reducă influența Chinei la canal, susținând că implicarea Beijingului în porturi a încălcat un tratat privind neutralitatea acestuia.
Acordul include, de asemenea, o participație de 80% din filialele portuare ale CK Hutchison, care administrează 43 de porturi în 23 de țări, inclusiv în Regatul Unit și Germania. De asemenea, administrează porturi în Asia de Sud-Est, Orientul Mijlociu, Mexic și Australia.
Restul de 20 % din acțiuni este deținut de operatorul portuar PSA, care este deținut de Temasek, fondul suveran de investiții din Singapore.
CK Hutchison a declarat că se așteaptă să primească în numerar peste 19 miliarde de dolari în urma tranzacției, o cifră care include rambursarea unor împrumuturi de la acționari.
Capitalizarea de piață a CK Hutchison este de 148 miliarde HK$ (19 miliarde $).
Miercuri, prețul acțiunilor grupului a crescut cu 22 % în dimineața tranzacționării din Hong Kong.
Victoria electorală a lui Trump în noiembrie și apelurile sale pentru ca SUA să reia controlul asupra canalului au determinat CK Hutchison să ia în considerare vânzarea, declanșând o perioadă scurtă și intensă de negocieri pentru porturi, potrivit persoanelor informate cu privire la discuții.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
„Când președintele Trump a câștigat și a început să facă zgomot cu privire la anexarea Canadei, Groenlandei și Panama, presiunea a fost pusă pe panamezi”, a declarat o persoană familiarizată cu afacerea. Persoana a adăugat că CK Hutchison „și-a dat seama că este o durere de cap politică și a vrut să facă ceva”.
Pentru a face față potențialelor consecințe politice, directorul executiv al BlackRock, Larry Fink, a informat liderii de rang înalt din administrația Trump, inclusiv președintele, pentru a obține sprijinul acestora pentru preluare, au declarat două persoane informate în legătură cu acest subiect. Una dintre persoane a adăugat că BlackRock nu ar fi mers mai departe cu oferta sa dacă ar fi crezut că guvernul SUA nu va sprijini tranzacția.
Controlată de Li Ka-shing, cel mai bogat om din Hong Kong, și de familia sa, CK Hutchison are un portofoliu de porturi, comerț cu amănuntul, telecomunicații și alte infrastructuri. Operațiunile portuare au reprezentat aproximativ 9 % din veniturile totale ale CK Hutchison de 461,6 miliarde de dolari HK în 2023.
Canalul a devenit un punct fierbinte în primele săptămâni de mandat ale lui Trump, care încearcă să extindă granițele SUA și să preia controlul asupra activelor de infrastructură – perturbând aliații și țările care au profitat de decenii de creștere a comerțului liber.
Acordul cu BlackRock vine după achiziția GIP de către administratorul de active, care l-a ajutat să devină o forță în domeniul investițiilor în infrastructură.
Calea navigabilă de importanță strategică este administrată de Autoritatea Canalului Panama, o ramură a guvernului din Panama. Acesta a fost construit de ingineri americani și administrat de SUA de la deschiderea sa în 1914 până când un tratat din 1977 a convenit o predare etapizată către Panama, care a fost finalizată în 1999.
Hutchison Ports, unul dintre cei mai mari operatori de terminale de containere din lume, administrează porturile de la ambele capete ale canalului din 1997, în baza unor concesiuni din partea guvernului Panama.
Facilitățile au atras adesea comentarii politice din partea politicienilor americani, care au susținut că rolul CK Hutchison înseamnă că China controlează de fapt canalul.
Facilitățile funcționează în principal ca porturi de „transbordare” în care containerele sunt mutate între navele care tranzitează canalul și navele mai mici care fac naveta către destinații din Caraibe și de pe coasta Pacificului din America Centrală și de Sud.
CK Hutchison a încheiat o nouă concesiune în 2021 pentru a continua exploatarea porturilor pentru încă 25 de ani.