Ministerul Dezvoltării a aprobat miercuri, 25 octombrie, proiectul Drumului Expres Oradea – Arad, investiție de 2 miliarde de euro, a anunțat președintele Consiliului Județean Bihor, Ilie Bolojan. După acest aviz, Hotărârea de Guvern cu indicatorii tehnico-economici ajunge pe masa Executivului pentru aprobare, iar apoi poate fi lansată licitația pentru execuția lucrărilor. Drumul Expres are o lungime de 120 de kilometri, dar cu drumurile de legătură și cu extensia spre noua vamă cu Ungaria de la Salonta va avea 138 de kilometri. Vor fi trei loturi cu 24 de luni pentru execuție.
„(1) adoptarea hotărârii de Guvern privind exproprierea terenurilor afectate de proiect (luna noiembrie) și emiterea deciziei de expropriere;
(2) predarea proiectului tehnic (finalul lunii noiembrie) și realizarea auditului de siguranță rutieră (luna decembrie);
(3) licitația pentru selectarea constructorilor (anunțul ar urma să fie publicat până la sfârșitul anului) și
(4) desemnarea câștigătorilor și semnarea contractelor de execuție pentru cele 3 tronsoane în care e împărțit drumul (primăvara anului viitor)”, potrivit hotărârii de Guvern.
Drumul expres Arad – Oradea va avea o lungime 120,1 km, cu patru benzi de circulație, la care se adaugă legăturile cu principalele orașe de pe traseu. În județul Bihor, proiectul prevede trei noduri importante: nodul rutier din Oradea, drumul de legătură cu orașul Salonta (județul Bihor), de 5 km, și drumul de legătură cu punctul de trecere a frontierei cu Ungaria (Salonta – Békéscsaba), de 9,85 km. Lungimea totală a noului drum, inclusiv cu legătura din Arad de aproximativ 3 kilometri, va fi de 138 de kilometri. Traseul va cuprinde 86 de poduri și pasaje, pentru a se respecta regulile de biodiversitate din zona Salonta – Chișineu Criș.Lucrările vor fi împărțite în trei tronsoane: Oradea – Salonta, Salonta – Chișineu Criș și Chișineu Criș – Arad. Valoarea totală estimată a proiectului, conform studiului de fezabilitate, este de 11,7 miliarde de lei, inclusiv TVA, iar durata de execuție propusă este de 24 de luni”, afirmă Ilie Bolojan.
Drumul Expres Oradea – Arad și Drumul Expres Satu Mare – Oar (Someș Expres) sunt primele proiecte de Drum Expres care includ și vămi noi la Salonta și la Oar.
Sunt prevăzute următoarele caracteristici tehnice:
– 120,47 km lungime traseu
– drum de legătură cu Vama Nădlac – 9,85 km
– drum de legătură Arad – 3 km
– drum de legătură Salonta – 5 km
– punct de trecere a frontierei
– 86 poduri și pasaje
– 6 parcări de scurtă durată
– 8 spații de servicii tip S1 și S3, iar pe drumul de legătură cu Ungaria sunt prevăzute două spații de servicii tip S3, unde se va amenaja inclusiv parcare securizată cu nivel de securizare Bronz.
– 4 Centre de Întreținere și Coordonare
– sistem inteligent de monitorizare trafic (ITS)
– 12 noduri rutiere amplasate la intersecția cu: 1) drumul de legătură Centura Oradea cu A3, 2) DC71, 3) Gepiu cu DN7, 4) Salonta cu DJ795, 5) drumul de legătură cu granița Ungariei, 6) Avram Iancu cu DN79, 7) Chișineu – Criș cu DN79, 8) DJ792C, 9) Varianta de Ocolire Arad Nou, 10) DJ 709B, 11) DJ709C cu Drum de legătură cu zona industrială Arad Vest și 12) VO Arad cu DN7”, a transmis secretarul de stat Ionel Scrioșteanu.