Prima vamă pe un Drum Expres: Guvernul aprobă indicatorii tehnico-economici pentru Drumul Expres Satu Mare – Oar – Frontieră Ungaria (M 49). „Someș Expres” are 11 kilometri și costă 900 de milioane lei

Centura Satu Mare Sursa foto Facebook Sorin Grindeanu

Indicatorii tehnico-economici pentru Drumul Expres Satu Mare – Oar – Frontieră Ungaria vor fi aprobați, marți, în ședința de Guvern, contractul de aproximativ 900 de milioane de lei urmând să fie scos la licitație luna viitoare sau în ianuarie 2023. Studiul de Fezabilitate a fost predat și aprobat la sfârșitul verii (Search, proiectant), iar traseul se desprinde din Centura Satu Mare, șosea de 19 kilometri finalizată în această vară și Oar, unde se conectează cu Drumul Expres M 49 din Ungaria. Din cei 15 kilometri, aproape 11 sunt cu profil de Drum Expres, iar restul de 4 reprezintă șosea de legătură. Durata de execuție este de 24 de luni. Punctul de frontieră va deveni, astfel, prima vamă dintre România și Ungaria amenajată pe un Drum Expres, punctele de trecere a frontierei de la Nădlac 2 și Borș 2 fiind pe Autostrăzile A1 și A3.

„PROIECT DE HOTĂRÂRE DE GUVERN pentru aprobarea indicatorilor tehnico – economici aferenţi obiectivului de investiţii ,,Drum Expres Conexiune Satu Mare (VO Satu Mare) -Oar (Graniţa Româno- Ungară -Drum Expres M49 Ungaria)”, judeţul Satu Mare”, prevede proiectul inclus pe agenda ședinței de Guvern de marți, 29 noiembrie. Ministerul Transporturilor arată că, la frontiera de nord-vest, vama Petea este foarte aglomerată, iar capacitatea Drumului Național, depășită.

„În prezent, legătura dintre Satu Mare și granița Româno-Ungară se realizează prin intermediul drumului național DN 19A (Satu Mare – Petea), care are câte o bandă de circulație pe sens și un trafic foarte ridicat, cu sectoare pe care este atinsă capacitatea de circulație a drumului.

Acest proiect face parte din strategia de implementare la nivel național pentru Drumul Expres cu denumirea generică „Someș Expres”/ coridorul trans-frontalier 3 CTF3 – „Someș”,  cuprins în M.P.G.T., asigurând baza necesară cererii de transport în creștere și un grad ridicat de siguranță a traficului rutier. În cadrul documentației tehnico – economice, a fost realizată Analiza multicriterială: în prima etapă au fost analizate 5 variante de traseu departajate pe baza a șase criterii, respectiv: costul de referință al fiecărei variante, atractivitatea pentru utilizatori, condițiile geologice și geotehnice, impactul asupra mediului, raportul Beneficiu Cost economic în primul an, interferența cu elementele VO Satu Mare. În cadrul etapei 2 al Analizei multicriteriale au fost analizate cele 2 variante de traseu care au obținut cel mai bun punctaj în etapa 1. Obiectivul acestei etape a fost de a stabili varianta optimă de traseu după aplicarea celor 4 criterii: costul de referință al fiecărei variante, rentabilitatea economică a investiției, impactul asupra mediului,  condiții de circulație la racordarea cu VO Satu Mare.  Oportunitatea investiției – asigură un parcurs mai rapid pentru traficul pe distanțe lungi de pasageri și mărfuri, prin viteza ridicată de deplasare, prin reducerea costurilor operaționale și prin îmbunătățirea siguranței circulației și un impact asupra mediului limitat care să ia în considerare riscurile schimbărilor climatice, precum și masurile de adaptare și reducere a impactului asupra mediului.

Categoria de importanță a obiectivului este „deosebită” (B), iar categoria drumului, din punct de vedere funcțional și al traficului, se încadrează în clasa tehnică II”, arată Nota de Fundamentare.

Lățimea Drumului Expres este de 21,5 metri cu profil 2X2, separatoare de sens și acostament.

– 10,831 km Drum Expres

– 4,031 km drum de legătură între Drumul Expres Satu Mare – Oar și DN19

– 2 benzi pe sens, cu o lățime de 21,50 m

– Nod Rutier VO Satu Mare

– Nod Rutier cu drumul de legătură DN19

– Lucrări de artă

– Pasaj Nod Rutier la VO Satu Mare, km 0+408

– Pasaj pe drumul expres peste DC60, km 3+068

– Pasaj pe drum expres peste drum local, km 6+051.

Acest proiect face parte din Someș Expres, sector Nord Livada – Petea, iar în Programul Investițional pentru dezvoltarea infrastructurii de transport pentru perioada 2021-2030 se regăsește ca făcând parte din coridorul transfrontalier 3 CTF3 – Someș.

În pregătire este și proiectul Autostrăzii Timișoara – Belgrad, la Moravița – Vatin urmând să fie construită vama cu Serbia de pe A9.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *