Comisia Europeană estimează în prognoza de primăvară publicată luni că România va avea deficit de 8,6% din produsul intern brut în 2025, redus doar ușor de la deficitul de 9,3% raportat de România anul trecut. Acesta a fost cel mai mare deficit bugetar din UE și cel mai grav dezechilibru fiscal de la criza din 2009.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Noua prognoză de primăvară indică un derapaj mai adânc decât estimarea din toamnă a Comisiei, care vedea un deficit de 7,9% pentru țara noastră în acest an.
În plus, Comisia Europeană estimează că creșterea economică a României va accelera doar ușor, la 1,4% în acest an, de la un avans economic de 0,8% în 2024. Și această prognoză este însă mai pesimistă decât cea din toamnă, când CE estima un avans de 2,5% al economiei României în 2025.
Comisia mai estimează că inflația va încetini ușor, la 5,1% în 2025, de la 5,8% în 2024, însă și această prognoză este mai pesimistă decât cea din toamnă, când Comisia estima pentru România o inflație de 3,9%.
Deficitul de cont curent se ameliorează și el la 7,9% din PIB, de la 8,5% din PIB în 2024, dar mai pesimist de asemenea decât estimarea din toamnă de 7,6%.
Raportul integral al Comisiei Europene privind România
După un an 2024 lipsit de strălucire, economia României era pe cale să se redreseze la începutul anului 2025, în special datorită construcțiilor, agriculturii și serviciilor, precum și perspectivelor mai bune de export. Cu toate acestea, se preconizează că incertitudinile generate de impunerea de tarife vamale de către SUA, precum și de volatilitatea politică și fiscală internă crescută vor reduce exporturile, sentimentul economic și, în cele din urmă, investițiile și consumul. Acest lucru ar trebui să ducă la o creștere moderată a PIB real, de 1,4% în 2025, care ar trebui să se consolideze și mai mult, ajungând la 2,2% în 2026. Inflația ar trebui să scadă, dar să rămână ridicată, în timp ce șomajul ar trebui să scadă marginal. Deficitul public general a fost de 9,3% din PIB în 2024, alimentat de creșterile foarte mari ale salariilor și pensiilor publice. Se preconizează o scădere modestă a acestuia la 8,6% din PIB în 2025 și la 8,4% în 2026, reflectând un pachet de măsuri puse în aplicare la sfârșitul anului 2024.
Relansare modestă a creșterii pe fondul unei incertitudini ridicate
Sentimentul economic a rămas în teritoriu pozitiv la începutul anului 2025, în ciuda vânturilor potrivnice economice și a incertitudinii persistente. Construcțiile, agricultura și serviciile de transport prezintă perspective de performanță îmbunătățite, favorizate și de aderarea la spațiul Schengen și de modernizarea infrastructurii. O redresare puternică a sectorului construcțiilor rezidențiale, împreună cu investițiile solide în infrastructura publică finanțate de UE, sunt de bun augur pentru o redresare a formării brute de capital fix, în pofida faptului că investițiile private sunt afectate negativ de incertitudinea fiscală pronunțată și de volatilitatea geopolitică. În același timp, indicatorii de înaltă frecvență indică o decelerare a vânzărilor cu amănuntul și a consumului privat, deoarece politicile restrictive în materie de venituri și inflația încă ridicată sunt susceptibile să reducă creșterea venitului disponibil.
Deși România are doar schimburi comerciale limitate cu SUA, se preconizează că majorarea tarifelor din SUA va limita redresarea exporturilor României, în special a produselor fabricate, din cauza impactului negativ asupra partenerilor comerciali ai României din UE. Contribuția negativă a exporturilor nete la creșterea PIB ar trebui să scadă în 2025, pe măsură ce decelerarea cererii interne reduce creșterea importurilor, iar perspectivele pentru exporturile de servicii și produse agricole s-au îmbunătățit. În ansamblu, creșterea PIB-ului real ar urma să se intensifice doar modest, până la 1,4% în 2025, sub nivelul potențial.
În 2026, se preconizează că scăderea inflației și relaxarea politicii monetare, care conduce la condiții de finanțare mai favorabile, vor sprijini creșterea consumului privat. Presupunând că incertitudinea politică și fiscală se reduce, încrederea investitorilor se va consolida, accelerând redresarea formării brute de capital fix. Având în vedere perspectivele de creștere mai bune pentru partenerii comerciali din UE, se preconizează că exporturile vor continua să crească, însă contribuția exporturilor nete la creșterea PIB-ului ar trebui să rămână ușor negativă. În ansamblu, creșterea PIB-ului real ar trebui să se consolideze moderat până la 2,2%. După o creștere semnificativă în 2024, deficitul de cont curent ar trebui să se reducă progresiv, dar să rămână la niveluri încă ridicate, de aproape 8% din PIB în 2025 și 7% din PIB în 2026. Riscurile la adresa previziunilor sunt orientate în sens negativ, în special în cazul în care persistă incertitudinea politică și fiscală internă și cererea externă este afectată mai mult decât se estimează.
Creșterile salariale vor fi moderate pe parcursul orizontului de prognoză
Tensiunile de pe piața forței de muncă s-au atenuat, iar creșterea ocupării forței de muncă ar trebui să continue atât în 2025, cât și în 2026, susținută în principal de mai multe angajări în sectorul privat. Se preconizează că rata șomajului va continua să scadă, apropiindu-se de 5% până la sfârșitul anului 2026. Creșterea de două cifre a salariilor nominale a continuat în 2024, afectând competitivitatea costurilor, dar se preconizează că ritmul de creștere a salariilor se va modera semnificativ pe parcursul perioadei de prognoză. În decembrie 2024 a fost promulgată o înghețare a salariilor din sectorul public, iar introducerea unui mecanism de stabilire a salariului minim în februarie 2025 este de natură să limiteze în continuare creșterile mari ale salariilor din sectorul privat.
Procesul de dezinflație va rămâne accidentat
După o scădere notabilă a inflației IAPC la 5,8% în medie în 2024, este probabil ca dezinflația să continue, dar numai lent în 2025. Inflația globală, excluzând energia și alimentele, în special cea a serviciilor, rămâne rigidă, iar eliminarea prevăzută a plafonării prețurilor la energia electrică pentru gospodării este de așteptat să determine o creștere a prețurilor interne la energie. În schimb, evoluția prețurilor produselor agroalimentare și a prețurilor internaționale la energie poate contribui la scăderea inflației. În ansamblu, inflația medie IAPC ar trebui să scadă ușor până la aproximativ 5% în 2025 și să urmeze o tendință descendentă mai pronunțată până la sub 4% în 2026.
Se estimează că deficitul public va scădea treptat în 2025 și 2026
Deficitul public general al României a atins 9,3% din PIB în 2024, alimentat de creșterile mari ale salariilor din sectorul public, ale plăților de dobânzi și ale pensiilor.
La sfârșitul anului 2024, parlamentul a adoptat un pachet de măsuri de consolidare fiscală în valoare de aproximativ 2% din PIB. Pachetul include o înghețare nominală a salariilor din sectorul public și a pensiilor, precum și măsuri privind veniturile în valoare de 0,3% din PIB. Ca urmare, se preconizează că deficitul va scădea la 8,6% din PIB în 2025 și, în condițiile menținerii politicilor actuale, la 8,4% în 2026. Aceste previziuni nu includ impactul reformei fiscale și al altor măsuri planificate în PSMT al României, care, dacă sunt concepute corespunzător și puse în aplicare la timp, au potențialul de a reduce semnificativ deficitul în 2025 și, într-o mai mare măsură, în 2026. Se estimează că datoria publică va crește de la 48,9% din PIB în 2023 la aproximativ 63% din PIB în 2026, în principal din cauza deficitelor publice ridicate și a creșterii preconizate a plăților de dobânzi.