Producătorul de mezeluri Cris-Tim a publicat joi dimineață prospectul de listare pe piața principală a Bursei de Valori București (BVB). Compania va derula o ofertă publică inițială (IPO) de 446,6-473,7 de milioane de lei în perioada 17-29 octombrie 2025, conform calculelor Economedia.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Producătorul celebrului salam Săsesc oferă spre vânzare 27,07 milioane de acțiuni, din care până la 6,2 milioane (22,9% din total) sunt acțiuni nou emise, iar până la 20,87 de milioane de acțiuni sunt vândute de acționarul Rangeglow Limited, controlat de soții Radu și Cristina Timiș.
Totodată, compania are o opțiune de supra-alocare de până la 1,35 de milioane de acțiuni suplimentare (1,8%), oferite pentru stabilizare. În cazul închiderii cu succes a ofertei publice inițiale, free-float-ul companiei va fi de maximum 35% din capitalul social.
Intervalul de preț este între 16,5 și 17,5 lei pe acțiune, iar prețul final se va stabili în funcție de cererea investitorilor, la finalul perioadei de ofertă. Alocarea se va face în prima zi lucrătoare după închiderea ofertei.
Oferta este structurată pe două tranșe – până la 4,06 milioane de acțiuni (15%) pentru investitorii de retail și până la 23 de milioane de acțiuni (85%) pentru investitorii instituționali. Există și posibilitatea de realocare între tranșe, respectiv până la 20% pentru retail dacă cererea o justifică.
Investitorii de retail pot să subscrie pentru acțiuni la prețul fix de 17,5 lei per acțiune, adică limita superioară a intervalului prețului de ofertă și au dreptul la o reducere de 5% din prețul final de ofertă pentru subscrierile din primele 4 zile lucrătoare din ofertă, respectiv din 17 octombrie până la 22 octombrie 2025 inclusiv.
Subscrierea minimă pentru acțiunile oferite de către un investitor de retail este de cel puțin 300 de acțiuni. În funcție de nivelul prețului final de ofertă, prețul final de ofertă redus poate fi sub nivelul inferior al intervalului prețului de ofertă.
Din prospect reiese că data la care compania ar putea intra la tranzacționare este 26 noiembrie 2025. Simbolul sub care se vor tranzacționa este CFH.
Băncile de investiții care coordonează oferta publică (bookrunners – co-aranjori) sunt Banca Comercială Română și BRD – Groupe Société Générale. BCR este și manager de stabilizare, Clifford Chance Badea este consilier juridic al emitentului, iar Filip & Company este consilier juridic al aranjorilor.
Societatea intenționează să distribuie, cu titlu de dividende ordinare, minimum 50% din profitul net anual individual distribuibil al societății începând cu exercițiul financiar imediat următor ofertei.
„În plus, ar putea decide printr-o hotărâre a adunării generale a acționarilor să distribuie, dupa unica sa apreciere, dividende extraordinare din câștigul reportat al Societății, dacă este utilizabil”, menționează compania în prospect.
Pe baza capitalizării anticipate, raportul preț/profit (PER) al Cris-Tim ar fi 15-16 pentru profitul 2024 și 14-15 pentru profitul estimat pentru 2025. Cu alte cuvinte, investitorii ar plăti 14-16 lei pentru fiecare leu de profit al companiei.
Compania este lider de piață în sectorul producției de mezeluri și ready-meals („mâncăruri gata preparate“), fiind unul dintre cei mai importanți operatori din industria alimentară din România, recunoscut prin principalele sale branduri, „Cris-Tim”, „Matache Măcelaru’” și „Bunătăți”, cu peste 2.000 de angajați.
Acționarul vânzător Rangeglow Limited va folosi o parte din sumele încasate în urma ofertei pentru rambursarea unor împrumuturi acordate de companie în valoare de 57,3 milioane de euro, echivalentul a 290,8 milioane lei (inclusiv dobânzi) acumulate până la data de 31 august 2025, (plus orice sume suplimentare rezultate din împrumuturi noi, trageri noi conform aranjamentelor existente, precum și din acumulări de dobânzi până la data prospectului, în limita plafonului echivalent în euro a sumei de 306 milioane de lei), în urma reorganizării și consolidării datoriilor intra-grup.
Compania va folosi fondurile obținute din ofertă (respectiv atât cele obținute în urma subscrierii de acțiuni noi, precum și cele primite de la acționarul vânzător conform detaliilor de mai sus) pentru susținerea planurilor sale de investiții.
Dacă toate acțiunile oferite vor fi subscrise, participația acționarului vânzător Rangeglow Limited se va reduce de la 75 de milioane de acțiuni (99,97%) la 52,76 de milioane de acțiuni (64,97%), efect al diluării ca urmare a emisiunii de acțiunii noi și a vânzării acțiunilor existente și a acțiunilor supra-alocate.
Pentru perioada 2025-2030, Cris-Tim are în vedere un plan de investiții în cuantum de 890 de milioane lei, din care 768 de milioane lei alocate segmentului de afaceri Mezeluri, iar 121 de milioane lei alocate segmentului de afaceri ready-meals și altor obiective de investiții.
O parte a acestui plan de investiții este concentrată în direcția dezvoltării capacităților existente de producție, 374,1 milioane de lei, program finanțat parțial prin programul național de revitalizare a industriei agro-alimentare Investalim (227 de milioane de lei). Suplimentar, vor fi investite 131,2 milioane de lei, sume neeligibile susținute de societate, în cadrul aceluiași proiect, ajungându-se la o investiție tolală de 505,3 milioane de lei.
Programul de investiții va fi implementat în perioada 2025-2028, acordul de finanțare fiind semnat pe 8 octombrie 2024 de Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale („AFIR”).
În afara obiectivelor de creștere organică, Compania intenționează ca în următorii ani să identifice ținte de fuziuni și achiziții, cu scopul consolidării poziției sale competitive pe piețele de mezeluri și ready-meals, precum și a diversificării portofoliului său de produse.
Principalele obiective urmărite de Societate prin implementarea programului de investiții sunt:
- Dezvoltarea capacităților din Filipeștii de Pădure (aproximativ 120 tone pe zi, capacitate adițională față de producția medie zilnică înregistrată în 2024). Erectarea capacităților de stocare a materiei prime congelate (25.000 tone capacitate nouă de depozitare frigorifică) și dezvoltarea unei noi capacități de gospodărire a apelor (1.000 m³ capacitate nouă de procesare a apelor uzate).
- Optimizarea fluxurilor de producție, în vederea sporirii eficienței operaționale și a costurilor, inclusiv prin utilizarea de noi echipamente moderne.
- Dezvoltarea infrastructurii logistice în locația Filipeștii de Pădure, în vederea creșterii eficienței fluxurilor de distribuție a produselor către clienți, dar și optimizarea administrării flotei proprii de transport, urmând scoaterea din funcțiune a centrului logistic din Mogosoaia.
- Dezvoltarea unei noi capacități de producție pentru produse Ready-Meals în Filipeștii de Pădure. Investiția estimată la aproximativ 112 milioane de lei.
- Schimbarea flotei (mașini de transport și autoturisme) în anul 2025 și reinnoirea acesteia pentru anul 2029.
Cris-Tim a confirmat planurile de listare la Bursa de Valori București într-o conferință de presă în care a susținut că prin această mișcare țintește să ajungă cea mai mare companie din food din România, cu afaceri de peste 500 de milioane de euro, și să devină și un jucător regional.
„Cris-Tim Family Holding este o companie antreprenorială românească ce s-a dezvoltat constant în cei peste 33 de ani de activitate, confirmându-și de fiecare dată poziția de lider în categoriile de mezeluri și ready meals. Inovația și calitatea superioară a produselor noastre au fost și vor fi mereu pilonii de bază a operațiunilor noastre.
Am creat conceptul unic de Etichetă Curată, am lansat categorii noi înainte de vreme, de la crud uscate la ready meals și mezeluri feliate, și am demonstrat că întreaga industrie poate fi transformată prin viziune, responsabilitate și grijă față de consumatori. Astăzi, brandurile noastre emblematice – „Cris-Tim”, „Matache Măcelaru’” și „Bunătăți” – ajung zilnic pe mesele a milioane de consumatori, atât din țară, cât și din străinătate.
Planurile noastre de investiții și dezvoltare ne vor permite să atingem un nou nivel de performanță în materie de standarde de producție, eficiență și calitate, și să devenim un reper de excelență pentru regiunea Europei de Sud-Est. Totodată, vizăm o serie de achiziții ale unor competitori, atât în plan local cât și regional, pentru a ne crește amprenta comercială și a accesa noi categorii de produse cu valoare adăugată, completând perfect portofoliul existent. De astăzi, toți cei care ne sunt consumatori și apreciază produsele noastre au ocazia să investească alături de noi, pentru a face parte în continuare din această poveste românească de succes”, spune Radu Timiș Jr., CEO-ul Cris-Tim.
În 2024, Cris-Tim a înregistrat venituri din contractele cu clienții de 1,12 miliarde lei (în creștere cu 7,1% față de anul 2023), EBITDA de 166,8 milioane lei (în creștere cu 8,1%) și un profit net din activități continue de 84,7 milioane lei (în creștere cu 3%). Compania a încheiat primul semestru din 2025 cu EBITDA de 86,2 milioane lei (în creștere cu 12,4%) și profit net de 47,5 milioane lei (în creștere cu 29,1% față de perioada similară din 2024).
Segmentul de mezeluri este principala linie de afaceri a companiei cu o pondere de minim 86% în veniturile din contractele cu clienții în perioada 2022-2024 și 88% în primul semestru din 2025. Segmentul ready-meals este cea de a doua linie de afaceri a companiei cu o pondere de minim 9,4% în veniturile din contractele cu clienții în perioada 2022-2024 și 10,6% în primul semestru din 2025. Compania a încheiat primul semestru din 2025 cu venituri din contractele cu clienții aferente celor doua linii principale de afaceri de 527,1 milioane de lei (în creștere cu 4,25% față de perioada similară din 2024).
„La finalul anului 2024 compania ocupa poziția de lider de piață în sectorul producției de mezeluri după volumul vânzărilor, 10,6%, și 14,3% după valoarea vânzărilor. Este un rezultat care ne bucură și care ne motivează să devenim mai buni și mai eficienți atât din perspectivă operațională, cât și financiar. Planurile noastre de consolidare a poziției în piață includ pe de o parte investiții pentru dezvoltarea fabricii principale de la Filipeștii de Pădure, cât și achiziția altor jucători din piață pe segmentele de mezeluri și ready-meals”, spune Răzvan Furtună, CFO Cris-Tim Family Holding.
Cris-Tim este prezentă în piața de retail cu brandurile de mezeluri „Cris-Tim”, „Matache Măcelaru”, „Alpina”, „Obrăjori” și „Csárdás” și respectiv cu brandul de ready meals „Bunătăți”. Totodată, este un producător în ascensiune și pe segmentul de producție de mărci private pentru marile lanțuri internaționale de comerț modern.
Produsul fanion al Cris-Tim este Salam Săsesc lansat sub brandul Cris- Tim în anul 2002, acesta devenind ulterior catalizatorul principal al creșterii accelerate a vânzărilor companiei. Brandurile Cris-Tim sunt prezente pe rafturile tuturor celor 13 rețele de retail care operează în România, precum și în peste 15.000 de magazine tradiționale. De asemenea, Compania operează o rețea de 18 magazine proprii și exportă produsele sale în 17 țări europene.
Cris-Tim Family Holding este în prezent una dintre cele mai mari companii care operează în sectorul agroalimentar din România. Compania operează trei fabrici cu o capacitate cumulată de 215 tone/zi, principala fabrică operată de Cris-Tim fiind cea de la Filipeștii de Pădure, cu o arie de producție de 50.000 de mp și o capacitate tehnologică de 165 tone de produse pe zi. În aceasta fabrică se produc exclusiv mezelurile sub brandurile principale ale Companiei, respectiv „Cris-Tim” și „Matache Măcelaru”, precum și produsele ready-meals din carne.
Fabrica de la Măgureni are o arie de producție de 6.000 mp și o capacitate de producție zilnică de 25 de tone, aceasta fiind alocată producției de mezeluri sub brandul economic „Alpinia” și producției de mezeluri sub mărci private. Fabrica de la București este dedicată în exclusivitate producției categoriilor de produse ready-meals (supe, ciorbe, salate, meniuri), având o arie de producție de 2.200 mp și o capacitate tehnică de 25 tone pe zi.
Compania operează o infrastructură de logistică extensivă care include nouă depozite frigorifice de mari dimensiuni la nivel național și o flotă proprie de autovehicule comerciale și utilitare folosite pentru distribuția în rețeaua de comerț modern și în rețeaua de magazine tradiționale. Compania are peste 2.000 de angajați, dintre care aproximativ jumătate au o vechime în companie de peste 7 ani.
Citește mai mult: