Informațiile transmise în CSAT de serviciile secrete despre Călin Georgescu au fost desecretizate miercuri, după ce președintele Klaus Iohannis a fost de acord cu declasificarea, la solicitarea instituțiilor emitente, potrivit unui comunicat al Administrației prezidențiale. Creșterea conturilor care l-au promovat pe Călin Georgescu nu a fost organică, iar “activitatea conturilor ar fi fost coordonată de către ”un actor statal”, care ar fi utilizat un canal alternativ de comunicare pentru ”rostogolirea” mesajelor pe platformă”, se arată într-un document SRI declasificat miercuri de CSAT.
Un document desecretizat al Ministerului de Interne arată că a fost identificat un tipar acțional similar identificat la nivelul Ucrainei activ în perioada premergătoare inițierii agresiunii de către Federația Rusă. În concret, campania informațională „Echilibru și verticalitate” și este identică cu campania „Frate lângă Frate” derulată de Federația Rusă în Ucraina.
Tot Ministerul de Interne arată că un adept al extremismului de dreapta, care organizează tabere militare, a participat la ”promovarea și cumpărarea de voturi” pentru Călin Georgescu. Deși numele acestei persoane e anonimizat, o anchetă G4Media a arătat că e vorba despre Eugen Sechila.
Președintele Klaus Iohannis a fost de acord cu declasificarea, potrivit legii, la solicitarea instituțiilor emitente, a informațiilor prezentate de Serviciul Român de Informații, Serviciul de Informații Externe și Ministerul Afacerilor Interne în cadrul ședinței Consiliului Suprem de Apărare a Țării, din data de 28 noiembrie 2024.
Documentele declasificate:
Document CSAT Ministerul Afacerilor Interne
Document CSAT Serviciul de Informații Externe
Document CSAT Serviciul Român de Informații I
Document CSAT Serviciul Român de Informații II
Document CSAT Serviciul de Telecomunicații Speciale
Informații esențiale din documentele desecretizate:
- SRI: Creșterea conturilor care l-au promovat pe Călin Georgescu nu a fost organica (similară unor evenimente virale natural), astfel că TikTok apreciază că, practic, sunt voluntari coordonați (”mass guerilla political campaign” sau ”forță brută de atac in cybersecurity’), iar “activitatea conturilor ar fi fost coordonată de către un actor statal, care ar fi utilizat un canal alternativ de comunicare pentru ”rostogolirea” mesajelor pe platformă”, se arată într-un document SRI declasificat miercuri de CSAT.Principalele concluzii ale analizei prezentate SRI:
- au fost identificate canale de Telegram si Discord unde se discuta cum sa se coordoneze si sa evite blocarea pe platforma, astfel ca nu s-a identificat o legătură directă între multiplele conturi de TikTok utilizate in promovarea lui Călin Georgescu, dat fiind ca activitatea era desfășurată din geolocații multiple;
- activitatea conturilor ar fi fost coordonata de către un actor statal, care ar fi utilizat un canal alternativ de comunicare pentru ,rostogolirea” mesajelor pe platformă
- nu folosește ferme de boți pe platforma, ci operează mai discret din afara, ca sa nu încalce politicile de utilizare a platformei;
- cei implicați în campania de promovare a lui Călin Georgescu dovedesc o cunoaștere foarte bună a politicilor de securitate ale TikTok, având si know-how-ul necesar pentru eludarea acestora;
- în spate este o firma foarte bună de digital marketing;
- diseminarea mesajelor in cadrul platformei TikTok s-a realizat in roiuri (swarming).
- De asemenea, in ultimele zile, TikTok a mai identificat o activitate de promovare masivă, derulată în ultimele două săptămâni, pentru susținerea POT (Partidul Oamenilor Tineri), partid suveranist, înființat in anul 2023, care îl susține pe Călin Georgescu.
- SRI: Datele deținute au relevat implicarea contului de Tiktok „bogpr”, utilizat de cetățeanul român Bogdan PEȘCHIR, în finanțarea promovării lui Călin GEORGESCU la nivelul platformei de socializare. Acesta, utilizând contul bogpr a realizat donații pe TikTok de peste un milion de euro. După ce a devenit subiect de dezbatere publică, implicarea bogpr în finanțarea promovării lui Călin GEORGESCU la nivelul platformei a fost confirmată inclusiv de reprezentanții TikTok în dialogul cu autoritățile române în date de 28.11.2024. Aceștia au identitatea utilizatorului bogpr și au menționat că acesta a efectuat plăți în valoarea de 381.000 de dolari, în perioada 24.10-24.11.2024, către utilizatori ai unor conturi de TikTok implicați în promovarea candidatului Călin GEORGESCU, inclusiv după data încheierii campaniei electorale. Acestea reprezintă încălcări ale politicilor Tiktok și ale legislației electorale române.
- SRI: De asemenea, finanțarea influencerilor TikTok a fost asigurată prin platforma FameUp (dedicată monetizării activităților de promovare în mediul online), la nivelul căreia a fost publicată oportunitatea de reclamă, alături de descrieri bine definite. Una dintre metodele de atragere la colaborare a influencerilor români pentru promovarea candidaturii lui Călin GEORGESCU a fost contactarea acestor pe e-mail a acestora de firma FA Agency, de origine sud-africană, care oferea suma de 1.000 de euro pentru distribuirea unui videoclip realizat de aceștia.
- Ministerul de Interne: A fost identificat un tipar acțional similar identificat la nivelul Ucrainei activ în perioada premergătoare inițierii agresiunii de către Federația Rusă. În concret, campania informațională „Echilibru și verticalitate” și este identică cu campania „Frate lângă Frate” derulată de Federația Rusă în Ucraina. (Ministerul de Interne)
- SRI: Reteaua de conturi asociate direct campaniei lui Calin GEORGESCU a fost formata initial din 25.000 de conturi la nivelul platformei TikTok, care au devenit foarte active cu doud sdptamani inainte datei scrutinului electoral. Campania de promovare a avut o organizare deosebit de bună, numărul urmaritorilor crescand semnificativ. S-a observat faptul că 797 dintre conturile care au format initial reteaua de sustinere au fost create inca din anul 2016. Acestea au avut o activitate foarte redusa (1%) pana la 11.11.2024, moment la care a fost activata la capacitate maxima intreaga retea.
- SIE: Apreciem ca Romania este o tinta pentru actiuni hibride agresive ruse, inclusiv atacuri cibernetice
si scurgeri de informatii (hacks and leaks) si sabotaje - SIE: Romania — alaturi de alte state de pe Flancul Estic al NATO — a devenit o prioritate pentru actiunile ostile ale Rusiei, existand un interes in crestere la Kremlin pentru a influenta (cel putin) mood-ul si agenda in societatea romaneasca in context electoral prin:- propaganda si dezinformare (inclusiv prin utilizarea de tehnologii emergente in activitati tintite pe grupuri si comunitati specifice – ex. prin agregarea datelor disponibile public – ex. preferinte politice, economice si de consum media – si implementarea de module de inteligenta artificiala ane prin care sa poata transmite mesaje de propaganda adaptate, in timp real, la nivel de individ);- sprijinirea unor candidati eurosceptici si alimentarea unor miscari antisistem, inclusiv prin implicarea acestora in proteste care sa modeleze agenda publică- Incurajarea nemultumirilor/provocarea de reactii emotionale la nivelul populatiei, astfel incat sa puna presiune pe autoritati sa reduca/stopeze sprijinul pentru Ucraina.Apreciem ca Romania este o tinta pentru actiuni hibride agresive ruse, inclusiv atacuri cibernetice si scurgeri de informatii (hacks and leaks) si sabotaje.
- STS: În urma evaluării modului de implementare a SIMPV și SICPV, a rezultatelor simulărilor generale desfășurate la nivel național în perioada 15-18.11.2024, precum și a testelor de funcționare, performanță și securitate desfășurate în aceeași perioadă, nu au fost identificate vulnerabilități sau disfuncționalități care să determine un impact în ceea ce privește furnizarea, în condiții legale, optime și de securitate, a serviciilor de comunicații și tehnologia informației asumate de STS.
- Ministerul de Interne: Tiktok nu a implementat instructiunile Biroului Electoral Central privind marcarea drept candidat politic respectiv marcarea materialelor electorale de tip video cu codul unic atribuit de Autoritatea Electorala Permanenta fiecarui candidat. Analiza metrica a relevat o crestere abrupta in intervalul 13-26,.11.2024, ajungand pe locul 9 la nivel mondial in topul trendurilor de promovare a continutului video asociat mai multor hashtag-uri utilizate in campania electorala a lui Calin GEORGESCU, insa nu a fost identificata o amplificare artificiala la nivelul platformei TIK-TOK pana in data de 24.11.2024,