Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) anunță că a desfășurat un nou control la Blue Air și a amendat compania cu peste 10 milioane de lei, pentru cursele aeriene anulate începând cu 15 iunie 2022 și până în prezent.
„Dat fiind situația generată, pe piață, de comportamentul comercial al operatorului economic Blue Air Aviation SA și a continuării acesteia, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a desfășurat, o amplă acțiune de control care a avut în vedere modul de respectare a prevederilor legale din domeniul protecției consumatorilor privind serviciile de transport aerian, ale operatorului, verificându-se inițial situația zborurilor anulate în perioada 15.06.2022 – 30.08.2022 și ofertele practicate de operatorul economic atât pe site-ul oficial, www.flyblueair.com, cât și pe pagina oficială de Facebook a acestui sau din aplicația Blue Air și extinsă, ulterior, ca urmare a informațiilor apărute în spațiul public cu privire la anularea tuturor zborurilor din 06.09.2022 până în 10.10.2022”, a transmis ANPC.
Instituția a afirmat de asemenea că cercetarea s-a desfășurat greoi, din cauza reacțiilor întârziate ale operatorului economic la solicitările echipei de comisari ANPC cu privire la diverse documente necesare investigației.
Totuși, ANPC a ajuns la concluzia că Blue Air a utilizat practici comerciale incorecte pe scară largă.
Astfel, ANPC a concluzionat că Blue Air Aviation nu a propus angajamente sau un plan de măsuri reparatorii pentru consumatori în termenul stabilit de autorităţile competente.
În perioada analizată, respectiv 06.2022 – 12.09.2022, au fost afectați 150.227 consumatori din 23 state membre ale Uniunii Europene.
Practica operatorului economic a avut caracter repetitiv.
Valoarea prejudiciilor suferite de consumatori se ridică la suma de 582.065,96 EUR (echivalent, calculat la valoarea cursului din 16.09.2022), respectiv 96.447.549,47 LEI (echivalent, calculat la valoarea cursului din 16.09.2022), pentru perioada analizată şi reprezintă doar valoarea biletelor achiziţionate, în realitate prejudiciul fiind mult mai mare.
Conform ANPC, rambursarea efectivă a contravalorii biletelor pentru zborurile anulate s-a realizat la un număr foarte mic de pasageri la care s-a rambursat efectiv, respectiv au fost rambursate 598 rezervări (reprezentând 0,7% din totalul de 80.826 rezervări anulate), suma totală a rambursărilor efective fiind echivalentul a 016,11 EUR (0,6% din suma totală a rezervărilor anulate, respectiv 19.582.065,96 EUR )
Un procent de 9,8% din suma totală de rambursat, respectiv suma de 924.762,33 EURO s-a rambursat în wallet (portofelul electronic), reprezentând 10.685 de rambursări, mai arată ANPC.
În urma acestor constatări, ANPC a decis aplicarea a 2 amenzi contravenționale, una în cuantum de 2.000.000 EURO pentru afectarea pe scară largă a consumatorilor, la dimensiunea Uniunii Europene, și o alta în valoare de 200.000 lei pentru abateri repetate. Totalul amenzilor se situează la valoarea de 10.094.200 lei.
Acestora li se adaugă sancțiuni complementare după cum urmează:
- se dispune măsura de remediere
- se propune măsura de încetare a practicilor comerciale incorecte, în sensul de a nu mai pune pe piață, la dispoziția consumatorilor, oferte de zbor înșelătoare, pentru care operatorul economic nu dispune de resursele necesare efectuării acestora
- se propune suspendarea prestării serviciilor până la încetarea practicii comerciale incorecte sau până la ducerea la îndeplinire a măsurilor dispuse.
„Iată că Blue Air execută ultimul zbor și pleacă de pe piață, așa cum spuneam încă de acum trei luni. De la ultima sancțiune și până la această a doua evaluare, peste 100.000 de consumatori trec prin ceea ce au trecut și primii, în ultimii doi ani. Unde au ajuns banii acestora, pe ce au fost cheltuiți și cum vor putea fi recuperați vreodată rămâne o mare enigmă… Unul dintre avioanele companiei zace pe o pistă a aeroportului Băneasa, fără ambele motoare. Oare câte curse ar fi trebuit să execute, în condițiile în care, fără propulsive, acesta nu se putea deplasa nici măcar pe DN1. Fără combustibil, fără taxe de aeroport plătite, fără salarii achitate la zi, încă mă întreb cum urmau să se execute cursele și de ce au fost promovate, în condiția în care se știa că nu pot fi duse la bun sfârșit. Nu mai vorbesc și de faptul că fără avioane lucrurile s-ar fi complicat și mai tare. Au sau nu au toate aceste lucruri? Mă întreb pentru că nouă reprezentanții companiei nu au vrut să ne răspundă. La câți bani lipsesc din buzunarele consumatorilor, amenzile aplicate de către Autoritatea noastră mi se par extrem de mici”, a declarat Horia Constantinescu, președinte ANPC.