Constructorul băcăuan Umbrărescu solicită rezilierea contractului pentru cel mai lung lot de pe Autostrada Unirii (A8), lotul Ditrău – Grințieș (38 km), cu o valoare de 6,14 miliarde lei, unul dintre cele mai mari contracte semnate, din punct de vedere valoric, din România.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
- UPDATE Ministerul Transporturilor respinge, într-un document obținut în exclusivitate de Economedia, posibilitatea de a reduce garanția de bună execuție de la 1,5% la 0,5% într-un contract major de infrastructură după atribuirea acestuia, ținând cont că o astfel de măsură ar dezechilibra relația contractuală în favoarea constructorului.
UMB a trimis în această dimineață adresa de reziliere a contractului, către Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), cu care a semnat acest contract la finalul lunii martie.
E-mailul cu adresa de reziliere a fost publicat de Cătălin Urtoi, membru al Consiliului de Administrație al Companiei Naționale de Investiții Rutiere. „O situație fără precedent riscă să blocheze pe termen lung acest proiect esențial!”, a avertizat Urtoi.
Conform informațiilor Economedia, compania românească vrea scăderea garanției de bună execuție în cuantum de 1,5% din contract la doar 0,5%.
Cu toate acestea, din punct de vedere legal, nu se poate modifica un contract deja semnat. Iar, conform legii, garanția de bună execuție se constituie în termen de 5 zile lucrătoare de la data semnării contractului de achiziție publică/contractului subsecvent. Acest termen poate fi prelungit la solicitarea justificată a contractantului, fără a depăși 15 zile de la data semnării contractului de achiziție publică/contractului subsecvent.
Drept urmare, solicitarea a fost respinsă de CNIR, conform informațiilor Economedia, motiv pentru care UMB a trimis adresa de reziliere a contractului.
Adresa de reziliere
Cel mai lung lot al A8
Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a semnat la finalul lunii martie cu constructorul român Umbrărescu, în asociere cu Euro-Asfalt, un constructor din Bosnia-Herțegovina, contractul pentru construcția unui lot nou pe Autostrada Unirii (A8), respectiv cel mai lung lot Ditrău – Grințieș (38 km), cu o valoare de 6,14 miliarde lei. Acesta este contractul de infrastructură cu a doua cea mai mare valoare care a fost semnat până acum, în România, după lotul cu tunelul Meseș de pe Autostrada Transilvania.
Noul lot de autostradă (finanțat prin Programul Transport 2021-2027), în valoare de 6,14 miliarde de lei (fără TVA), trebuie finalizat în 54 de luni (14 luni alocate pentru proiectare și 40 de luni alocate fazei de execuție a lucrărilor).
Pe traseu vor fi construie inclusiv 63 de pasaje și 19 tuneluri, structuri a căror lungime însumată reprezintă 57% din lungimea întregului lot.
Oferta Asocierii SA&PE Construct (Lider) – Tehnostrade S.R.L. – Euro Asfalt D.O.O-Spedition UMB a fost desemnată câștigătoare a contractului, valoarea ofertei fiind de 6,14 miliarde de lei (aprox. 1,2 miliarde de euro) fără TVA.
Pentru realizarea lotului cu o lungime de 37,9 kilometri, care se desfășoară în județele Harghita și Neamț, Asocierea formată din constructori din România și Bosnia – Herțegovina are termen de 54 de luni, din care 14 luni pentru etapa de proiectare și 40 de luni durata de execuție. Finanțarea lucrărilor este asigurată din fonduri europene nerambursabile, prin Programul Transport 2021-2027 și din fonduri de la Bugetul de Stat.
Pe traseu vor fi construite inclusiv:
• 19 tuneluri
• 63 de poduri și viaducte.
Lungimea totală a tunelurilor și a viaductelor (21 km) reprezintă 57% din lungimea întregului lot.
Pe traseul lotului 2A este prevăzut un nod rutier la Ditrău (conexiune cu DN 12 în jud. Harghita), iar la Est, în județul Neamț, conexiune cu Lotul 2 B Grințieș – Pipirig, o descărcare provizorie pentru a asigura funcționarea independentă a acestui lot.
Anterior, CNIR a atribuit asocierii SA&PE Construct SRL (lider) – Tehnostrade SRL – Spedition UMB – Euro Asfalt contractul pentru proiectarea şi execuţia lotului 1C Sărăţeni – Joseni de pe traseul secţiunii montane a Autostrăzii Unirii A8. Valoarea ofertei a fost de 4,94 miliarde lei, iar durata de realizare este de 54 de luni. De asemenea, asocierea UMB – Euro-Asfalt a fost desemnată câștigătoare a licitației și pentru lotul montan Pipirig – Vânători Neamț (Leghin) (19 km) de pe Autostrada Unirii A8. UMB se bate cu turcii de la Mapa și pentru construcția lotului Grințieș – Pipirig (31,5 km), cel mai dificil lot al secțiunii montane, prima autostradă cu tuneluri prevăzute cu 3 benzi pe sens. Pentru lotul 1 D Joseni – Ditrău (14,4 km), cele 5 oferte sunt în etapa de evaluare.