EXCLUSIV Ministerul Transporturilor respinge posibilitatea de a reduce garanția de bună execuție, solicitată de compania lui Umbrărescu pe două loturi de pe Autostrada Unirii A8

Elena Deacu mai 30, 2025 6 comentarii 3536 vizualizări
UMB A 1 Dorinel Umbrărescu Captură Foto

Ministerul Transporturilor respinge, într-un document obținut în exclusivitate de Economedia, posibilitatea de a reduce garanția de bună execuție de la 1,5% la 0,5% într-un contract major de infrastructură după atribuirea acestuia, ținând cont că o astfel de măsură ar dezechilibra relația contractuală în favoarea constructorului. Clarificările transmise de MT vin în contextul în care constructorul UMB a cerut rezilierea contractului pe lotul 2A Ditrău – Grințieș și anularea procedurii de semnare a contractului pe lotul 1C Sărățeni – Joseni, ambele loturi majore din Autostrada Unirii (A8), după ce a solicitat anterior reducerea garanției de bună execuție.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

MT susține că, chiar dacă în lege (HG nr. 1/2018) se prevede că garanția de bună execuție „nu trebuie să fie mai mică de 0,5% din prețul contractului”, în modelul de acord contractual se prevede că se va face „dovada depunerii sumei minime de 1,5% din prețul contractului”.

De asemenea, MT susține că clauzele contractuale obligatorii pot fi modificate până la data limită de depunere a ofertelor. Clauzele specifice pot fi modificate, susține instituția, dar doar atâta timp cât nu introduc condiții care ar fi permis atribuirea către altă companie sau dacă nu se schimbă balanța economică a contractului în favoarea contractantului.

Analize Economedia

sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
Concedieri scaderi economie
industrie forta de munca somaj industrial uzina fabrica manufactura muncitor muncitor necalificat
blindate, armata, militar
Bugetul familiei, bani
dambovita arena aci
afacere semnare contract pexels
șantier aeroport craiova
costuri, cladiri, birouri, angajati
software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei

În plus, instituția mai arată că nu au existat obiecții ale companiilor la clauzele contractuale și deci nici la garanția de bună execuție de 1,5%, atunci când companiile au putut solicita clarificări de la autoritate. MT explică faptul că modificarea procentului minim de 1,5% ar fi putut fi posibilă și corectă până la data limită stabilită pentru depunerea ofertelor, astfel încât toți potențialii ofertanți să se raporteze la aceleași condiții, fără a fi create avantaje care să afecteze concurența.

Totodată, după atribuire, pe parcursul derulării contractului, se poate încheia un act adițional pentru modificarea unor clauze, dar numai cu acordul părților, iar „orice modificare a contractului față de clauzele prevăzute ca fiind obligatorii în cadrul documentației de atribuire putând crea premisele încălcării atât a principiului transparenței, cât și a principiului tratamentului egal”, mai arată Ministerul Transporturilor.

Mai mult, MT arată că o astfel de modificare ar fi substanțială și ar dezechilibra relația contractuală în favoarea constructorului.

Documentul integral emis de Ministerul Transporturilor: 

Ministerul Transporturilor UMB garantie de buna executie
Sursa foto: Economedia
Ministerul Transporturilor UMB garantie de buna executie
Sursa foto: Economedia
Ministerul Transporturilor UMB garantie de buna executie
Sursa foto: Economedia

UMB cere rezilierea și anularea a două contracte pentru Autostrada Unirii A8

Amintim că constructorul băcăuan UMB a cerut luni rezilierea contractului pe lotul 2A Ditrău – Grințieș și anularea procedurii de semnare a contractului pe lotul 1C Sărățeni – Joseni, ambele loturi majore din Autostrada Unirii (A8). Conform informațiilor obținute de Economedia, compania românească vrea scăderea garanției de bună execuție în cuantum de 1,5% din contract la doar 0,5% pentru ambele contracte, însă autoritatea, Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), a refuzat.

UMB a solicitat rezilierea și anularea, prin încetarea amiabilă, acuzând CNIR de lipsă de transparență, de termenul scurt pentru semnarea contractului, de faptul că CNIR solicită garanția de 1,5%, că nu a asigurat exproprierea terenurilor necesare pe unul dintre loturi, astfel că nu ar exista posibilitatea de a se acorda accesul pe șantier, că lipsesc previzibilitatea și comunicarea, interacțiunea și colaborarea instituțională și contractuală cu conducerea CNIR, și că există cerințe suplimentare care exced cerințelor documentației de atribuire.

Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a semnat la finalul lunii martie cu constructorul român Umbrărescu, în asociere cu Euro-Asfalt, un constructor din Bosnia-Herțegovina, contractul pentru construcția unui lot nou pe Autostrada Unirii (A8), respectiv cel mai lung lot Ditrău – Grințieș (38 km), cu o valoare de 6,14 miliarde lei. Acesta este contractul de infrastructură cu a doua cea mai mare valoare care a fost semnat până acum, în România, după lotul cu tunelul Meseș de pe Autostrada Transilvania.

Compania Naţională de Investiţii Rutiere (CNIR) a atribuit la începutul lunii martie asocierii SA&PE Construct SRL (lider) – Tehnostrade SRL – Spedition UMB – Euro Asfalt contractul pentru proiectarea şi execuţia lotului 1C Sărăţeni – Joseni de pe traseul secţiunii montane a Autostrăzii Unirii A8. Valoarea ofertei a fost de 4,94 miliarde lei, iar durata de realizare este de 54 de luni. Contractul pe acest lot nu a fost încă semnat.

Comentarii

  1. Spre știință :
    UMB are contracte în execuție de 24,76 miliarde lei.
    Conform CESTRIN valoarea lucrărilor executate ( stadiul fizic )este de 12, 8 miliarde lei.
    Tot conform CESTRIN plățile făcute sunt în valoare de 9,0 miliarde.
    Diferența între stadiul fizic și cel financiar este de 3, 8 miliarde lei.
    Pentru lucrări puse în funcțiune sumele neplătite sunt de 1,1 miliarde lei.
    Teoretic MT și CNIR au dreptate .Consecința ? Construcția A8 va fi blocată !
    UMB are însă dreptate când afirmă că nu este bună credință . Adică UMB suportă din resurse proprii sute de milioane de euro și partenerul MT-CNIR nu găsește o soluție pentru garanția de bună execuție ( cca 20 milioane de euro ).
    Pe de altă parte valoarea garanției de bună execuție nu intră in stabilirea punctajului , iar pentru a doua lucrare UMB a fost singurul ofertant. Nu a fost nimeni dezavantajat.
    În rest , numai de bine.

  2. Cred ca aici e problema:
    “Pentru lucrări puse în funcțiune sumele neplătite sunt de 1,1 miliarde lei.”
    Daca cele spuse de Dvs sunt certe!
    Ca UMB s-a bagat in multe contracte, ca are lucrari intârziate: DEX Craiova-Pitesti, DEX Galati-Braila, ca sunt si alte probleme dar clar ca sunt lucrari de anvergura care cer mari sume de bani.😵

    • Lucrare Rest de plată mil. lei
      DeX 12 P Olt –Valea M 26,22
      Dex12 trons 3 213,93
      DeX12 tr.4 15,73
      A0 Nord lot 2 24,95
      A7 Buzău -Focsani lot 2 320,82
      A7 Buzău -Focsani lot 3 352,65
      A7 Buzău -Focsani lot 4 180,69
      Aceasta este situația conform datelor CESTRIN .
      În rest , numai de bine .
      P.S. Nu am nicio legătură cu UMB. Am cerut Economedia să facă acest calcul. Nu l-au făcut. Datele de mai sus sunt preluate din tabelul care conține :;
      lucrarea ; valoare contract ; stadiu fizic de execuție % ; valoare fizic executată ; stadiu financiar % ;valoare plătita efectiv ; diferență intre valoarea corespunzătoare stadiului fizic si plățile efectiv făcute.
      Per total contracte în execuție diferența este de 3,8 miliarde de lei.
      Puteți face calculul preluând datele din CESTRIN.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.