Ministerul Transporturilor respinge, într-un document obținut în exclusivitate de Economedia, posibilitatea de a reduce garanția de bună execuție de la 1,5% la 0,5% într-un contract major de infrastructură după atribuirea acestuia, ținând cont că o astfel de măsură ar dezechilibra relația contractuală în favoarea constructorului. Clarificările transmise de MT vin în contextul în care constructorul UMB a cerut rezilierea contractului pe lotul 2A Ditrău – Grințieș și anularea procedurii de semnare a contractului pe lotul 1C Sărățeni – Joseni, ambele loturi majore din Autostrada Unirii (A8), după ce a solicitat anterior reducerea garanției de bună execuție.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
MT susține că, chiar dacă în lege (HG nr. 1/2018) se prevede că garanția de bună execuție „nu trebuie să fie mai mică de 0,5% din prețul contractului”, în modelul de acord contractual se prevede că se va face „dovada depunerii sumei minime de 1,5% din prețul contractului”.
De asemenea, MT susține că clauzele contractuale obligatorii pot fi modificate până la data limită de depunere a ofertelor. Clauzele specifice pot fi modificate, susține instituția, dar doar atâta timp cât nu introduc condiții care ar fi permis atribuirea către altă companie sau dacă nu se schimbă balanța economică a contractului în favoarea contractantului.
În plus, instituția mai arată că nu au existat obiecții ale companiilor la clauzele contractuale și deci nici la garanția de bună execuție de 1,5%, atunci când companiile au putut solicita clarificări de la autoritate. MT explică faptul că modificarea procentului minim de 1,5% ar fi putut fi posibilă și corectă până la data limită stabilită pentru depunerea ofertelor, astfel încât toți potențialii ofertanți să se raporteze la aceleași condiții, fără a fi create avantaje care să afecteze concurența.
Totodată, după atribuire, pe parcursul derulării contractului, se poate încheia un act adițional pentru modificarea unor clauze, dar numai cu acordul părților, iar „orice modificare a contractului față de clauzele prevăzute ca fiind obligatorii în cadrul documentației de atribuire putând crea premisele încălcării atât a principiului transparenței, cât și a principiului tratamentului egal”, mai arată Ministerul Transporturilor.
Mai mult, MT arată că o astfel de modificare ar fi substanțială și ar dezechilibra relația contractuală în favoarea constructorului.
Documentul integral emis de Ministerul Transporturilor:



UMB cere rezilierea și anularea a două contracte pentru Autostrada Unirii A8
Amintim că constructorul băcăuan UMB a cerut luni rezilierea contractului pe lotul 2A Ditrău – Grințieș și anularea procedurii de semnare a contractului pe lotul 1C Sărățeni – Joseni, ambele loturi majore din Autostrada Unirii (A8). Conform informațiilor obținute de Economedia, compania românească vrea scăderea garanției de bună execuție în cuantum de 1,5% din contract la doar 0,5% pentru ambele contracte, însă autoritatea, Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR), a refuzat.
UMB a solicitat rezilierea și anularea, prin încetarea amiabilă, acuzând CNIR de lipsă de transparență, de termenul scurt pentru semnarea contractului, de faptul că CNIR solicită garanția de 1,5%, că nu a asigurat exproprierea terenurilor necesare pe unul dintre loturi, astfel că nu ar exista posibilitatea de a se acorda accesul pe șantier, că lipsesc previzibilitatea și comunicarea, interacțiunea și colaborarea instituțională și contractuală cu conducerea CNIR, și că există cerințe suplimentare care exced cerințelor documentației de atribuire.
Compania Națională de Investiții Rutiere (CNIR) a semnat la finalul lunii martie cu constructorul român Umbrărescu, în asociere cu Euro-Asfalt, un constructor din Bosnia-Herțegovina, contractul pentru construcția unui lot nou pe Autostrada Unirii (A8), respectiv cel mai lung lot Ditrău – Grințieș (38 km), cu o valoare de 6,14 miliarde lei. Acesta este contractul de infrastructură cu a doua cea mai mare valoare care a fost semnat până acum, în România, după lotul cu tunelul Meseș de pe Autostrada Transilvania.
Compania Naţională de Investiţii Rutiere (CNIR) a atribuit la începutul lunii martie asocierii SA&PE Construct SRL (lider) – Tehnostrade SRL – Spedition UMB – Euro Asfalt contractul pentru proiectarea şi execuţia lotului 1C Sărăţeni – Joseni de pe traseul secţiunii montane a Autostrăzii Unirii A8. Valoarea ofertei a fost de 4,94 miliarde lei, iar durata de realizare este de 54 de luni. Contractul pe acest lot nu a fost încă semnat.