Compania de Drumuri află la începutul acestei săptămâni dacă poate semna sau nu contractul pentru „Lotul Meseș”, pe Autostrada Transilvania, cel mai mare contract pentru o autostradă de până acum. Un alt contract major pentru infrastructura rutieră este cel pentru proiectarea și execuția „Autostrăzii Litoralului” – Alternativa Techirighiol, contract ale cărui oferte se deschid luni după-amiază. Totodată, joi, 14 noiembrie, dacă termenul nu va fi prelungit, se deschid ofertele pentru proiectarea Podului peste Dunăre Giurgiu – Ruse II. Săptămâna aceasta ar putea fi inaugurați și circa 36 de kilometri pe Autostrada Moldovei A7.
Makyol (Turcia) a câștigat contractul pentru Lotul Meseș, dar UMB și WeBuild ar putea depune contestații
CNAIR a desemnat Asocierea Makyol-Ozaltin (Turcia) câștigătoare a contractului pentru proiectarea și execuția lotului Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău (41 km, din care aproape 3 km tuneluri) pentru o ofertă de 6,62 miliarde lei, acesta fiind cel mai mare contract licitat până acum.
Cele 10 zile de la desemnare se calculează din data de 2 noiembrie, ziua următoare desemnării, prin urmare, marți sau miercuri, CNAIR află dacă UMB sau/și WeBuild au depus contestații. Asociația Pro Infrastructura care a anunțat clasamentul cu mult timp înainte de desemnarea oficială, a menționat și posibila descalificare a WeBuild.
„Proiectarea și execuția secțiunilor Poarta Sălajului – Zalău și Zalău – Nușfalău a fost atribuită Asocierii de firme turcești Makyol Insaat Sanayi Turizm VE Ticaret AS – Ozaltin Insaat Ticaret VE Sanayi AS, cu suma de 6,62 miliarde de lei (fără TVA)”, a anunțat directorul general al CNAIR Cristian Pistol.
Makyol este al doilea constructor din România. Compania lucrează pe toate cele 4 loturi ale secțiunii A13 Sibiu – Făgăraș, iar în asociere cu Nurol pe lotul 3 Spătaru – Buzău al A7 Autostrada Moldovei. Pe lângă lucrările de infrastructură rutieră, Makyol lucrează în asociere cu Alsim Alarko pentru prima secțiune a Metroului M6 Gara de Nord – Otopeni.
Potrivit contractului construcția celor două secțiuni, cu o lungime totală de 41 km, trebuie finalizată în 78 de luni (18 luni proiectare, 60 de luni execuție), și include:
– Tunelul Meseș (în lungime de 2,89 km), cel mai lung tunel de autostradă din România. Acest tunel este format din două galerii unidirecționale care împreună totalizează 5,78 km.
– 65 de viaducte, poduri și pasaje (în lungime totală de aproximativ 13 km).
Licitația pentru lotul Poarta Sălajului – Zalău – Nușfalău cu tunel de 3 kilometri la Meseș a fost lansată în urmă cu mai bine de un an, pe 10 februarie 2023, iar la finalul lui august 2023 au fost depuse 7 oferte: UMB, asociat cu EuroAsfalt din Bosnia Herțegovina pentru experință la tuneluri (Asocierea de pe A1 Lugoj – Deva), WeBuild și cinci constructori din Turcia: Ictaș, Nurol, Mapa, Makyol – Ozaltin și Tekfen. (Ozaltin are contract semnat pentru viaductele scoase din contractul cu UMB de la Nădășelu și Topa Mică). Ictas și Tekfen nu au contracte semnate cu CNAIR, iar Mapa (în asociere cu Cengiz) a început lucrările la Boița pe lotul 2 Boița – Cornetu de pe A1 Sibiu – Pitești.
Autostrada Litoralului: luni, la ora 15.00 se deschid ofertele la contractul de peste 4 miliarde lei
După nu mai puțin de șapte amânări, CNAIR deschide luni, 11 noiembrie, la ora 15.00, ofertele la contractul pentru proiectarea și execuția Autostrăzii Litoralului– Alternativa Techirighiol, o autostradă de 31 de kilometri care va merge paralel cu litoralul. Construcția va asigura conexiunea între Centura Constanței (A4) și sudul litoralului românesc. Șoseaua va ocoli localitățile Techirghiol, Eforie Nord, Eforie Sud, lacul Techirghiol, Tuzla și 23 August.
Lucrările sunt prevăzute a dura 36 de luni, de la semnarea ordinului de începere a lor. Pe traseul noii autostrăzi, care va oferi o alternativă la DN 39 (drum extrem de aglomerat în perioada sezonului estival), vor fi construite 31 poduri/pasaje/viaducte și 6 parcări.
Contractul pentru proiectarea și execuția acestei autostrăzi prevede o perioadă de realizare de 48 de luni (12 luni proiectare și 36 de luni execuție).
„Noua autostradă va asigura, prin nodul Cumpăna, legătura Autostrăzii București – Constanța (A2) și a Centurii Constanța (A4), cu sudul litoralului românesc (în apropiere de Mangalia) și va reprezenta o alternativă modernă la DN 39 (drum național foarte aglomerat în perioada sezonului estival). Traseul Alternativei Techirghiol va facilita accesul la localitățile Agigea, Topraisar, Techirghiol, Eforie, Tuzla, 23 August”, spunea, anterior, ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu.
„Acest nou drum va fi construit la nivel de autostradă și va avea:
– 30,59 km lungime traseu
– 2 benzi de circulație pe sens
– 31 structuri (poduri, pasaje, viaducte), inclusiv realizarea unui nou pod peste Canalul Dunăre – Marea Neagră
– spații de servicii (stânga/dreapta)
– parcări (stânga/dreapta)
– Centru de Întreținere și Coordonare
– 5 noduri rutiere:
1) Nod rutier Cumpăna (km 2+600)
2) Nod rutier între Alternativa Techirghiol și drumul de legătură (km 5+960)
3) Nod rutier conexiune între drumul de legătură și pasajul DN39A – DN39 (km 5+960)
4) Nod rutier DN38 (km 11+000)
5) Nod rutier 23 August (km 30+220)
Scopul realizării acestui drum de mare viteză constă în construcția unei legături noi și rapide între Autostrada de Centură a Constanței A 4, din zona localității Cumpăna și comuna 23 August, la intersecția cu DN39B, scurtând astfel timpul de deplasare prin creșterea vitezei de călătorie. Valoarea totală a proiectului este de 1,15 miliarde de euro cu TVA, asigurată din fonduri externe nerambursabile”, afirma secretarul de stat Ionel Scrioșteanu.
Podul Giurgiu – Ruse II: ofertele pentru studiul de fezabilitate
Joi, 14 noiembrie, este termenul pentru depunerea ofertelor la contractul de aproape 60 de milioane lei pentru realizarea studiului de fezabilitate al unui nou pod peste Dunăre la Giurgiu – Ruse, pod mixt (rutier și feroviar) pe care îl va construi Ministerul Transporturilor din România. La jumătatea lunii septembrie, la lansarea licitației, termenul inițial era 28 octombrie, dar a fost prelungit cu două săptămâni.
„A fost publicată în SEAP (Serviciul Electronic de Achiziții Publice) documentația de atribuire pentru elaborarea Studiului de Fezabilitate necesar construirii unui nou pod peste Dunăre între Giurgiu (România) și Ruse (Bulgaria).
Printre principalele caracteristici solicitate proiectantului regăsim:
- soluție de conectivitate la nivel de autostradă;
- posibila soluție de conectivitate la nivel de cale ferată, analizând realizarea conexiunii feroviare cu stația CF Giurgiu Nord și implicit cu CF102 București – Giurgiu Nord și CF103 Videle – Giurgiu (parte componentă a Coridorului European de marfă nr. 7)”, a transmis secretarul de stat în Transporturi, Ionel Scrioșteanu.
Termenul de finalizare a Studiului de Fezabilitate aferent acestui proiect este de 24 luni, iar valoarea maximă estimată este de 71,9 milioane lei, fiind asigurată din fonduri europene nerambursabile, prin cadrul Mecanismul pentru Interconectarea Europei CEF2.
„Proiectantul va trebui să găsească soluția optimă pentru ca acest nou pod trasfrontalier să asigure conexiunea atât între infrastructura rutieră cât și cea feroviară dintre cele două țări”, spunea anterior șeful CNAIR, Cristian Pistol.
Componenta feroviară ar putea fi utilizată și pentru o posibilă cale ferată de mare viteză între Grecia, Bulgaria și România, potrivit lui Scrioșteanu.
După ce va fi construit, acest nou pod dunărean va fi al treilea între România și Bulgaria.
Posibilă inaugurare pe A7
Săptămâna aceasta este posibilă inaugurarea a încă 36 de kilometri pe Autostrada A7 Buzău – Focșani, respectiv Loturile 1 și 2 de la Buzău la Râmnicu Sărat, spunea premierul Marcel Ciolacu, după o vizită pe șantier săptămâna trecută, înainte de inaugurarea a 11 kilometri, pe lotul cunoscut drept „cocoașa” Focșani.
„De mâine (joi, 7 noiembrie, n.r.) se vor deschide primii 11 kilometri din Autostrada Moldovei. Constructorul principal este un român, este acel sentiment de mândrie, că vorbim de o companie românească, capital 100% românesc, coordonată de un constructor român. Urmează săptămâna viitoare (săptămâna aceasta, n.r.) următorii 36 de kilometri. Pe urmă sunt loturile 1 și 2, pe urmă lotul 3. Până la sfârșitul anului se vor da în circulație 130 de kilometri”, a declarat Marcel Ciolacu.
Astfel, ar putea fi inaugurat Lotul 1 Buzău – Vadu Pașii, plus drum de legătură DN2, pe care lucrează tot UMB. Contractul conține 4,6 km de autostradă și aproximativ 8 km de drum de legătură. Termenul de finalizare era anterior luna august a acestui an. Primul segment al acestui tronson va avea 1 nod rutier și 4 poduri și pasaje (din care cel peste râul Buzau va fi al doilea ca lungime în România – aproximativ 1,3 km).
Totodată, ar putea fi inaugurat și Lotul 2 Vadu Pașii – Râmnicu Sărat, cu o lungime de 30,8 kilometri, construit tot de UMB.