Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Directorul general, Alexandre Bompard, pare să creadă că grupul este prezent în prea multe țări și cu prea multe activități și a inițiat o „revizuire a activelor fără tabuuri” din multiple motive. Polonia și Argentina se numără printre țările pentru care a fost mandată o bancă, scrie și publicația franceză de specialitate LSA-conso.
Prezent în Polonia din 1997, Carrefour nu a reușit niciodată să devină profitabil acolo.
Contextul
După ce s-au internaționalizat foarte rapid în jurul anului 2000, lanțurile de magazine alimentare au dat înapoi. Tesco a părăsit China, Thailanda și Malaezia în 2020, iar Carrefour și Auchan s-au retras din Asia între 2019 și 2022.
La Carrefour, profitabilitatea „celorlalte țări europene” (Spania, Italia, Belgia și România) s-a degradat, cu un rezultat operațional curent (ROC) în scădere cu 34% în 2024.
Alexandre Bompard nu și-a ascuns niciodată dorința de a se recentra pe trei piețe strategice și de a privilegia sistemul de franciză pentru dezvoltarea internațională.
La jumătatea verii, a venit vestea: Carrefour a găsit un cumpărător pentru a ceda filiala sa italiană și cele 1.200 de magazine. Este vorba de NewPrinces Group, un producător și distribuitor de mărci alimentare, care deține aproximativ treizeci de fabrici și are o cifră de afaceri de 2,8 miliarde de euro, din care mai mult de jumătate în Marea Britanie.
Acest necunoscut i-a depășit pe Lidl și Esselunga, care erau de asemenea candidați. Cu toate acestea, rămâne un pariu serios, care necesită investiții importante (cumpărătorul adaugă 200 de milioane de euro). „NewPrinces are o reputație de aventurier”, comentează o sursă apropiată de dosar, potrivit LSA – conso. Mai ales că retailul fizic nu este principala sa meserie, iar din cele 1.200 de magazine cumpărate, 900 sunt în sistem de franciză.
Căutări în toate direcțiile
Pe de altă parte, anunțul acestei vânzări nu surprinde pe nimeni. În primul rând, pentru că de la intrarea sa în Italia în 1972, este a treia oară când Carrefour renunță. Apoi, pentru că Carrefour întâmpină dificultăți în această țară, unde cota sa de piață rămâne scăzută.
În 2024, rezultatul operațional curent (ROC) al filialei italiene a fost negativ, de 67 de milioane de euro. În cele din urmă, Alexandre Bompard a spus în februarie și a repetat în mai la adunarea generală a numărului doi din marea distribuție franceză: „Am decis să realizăm o revizuire strategică foarte completă, fără tabuuri, absolut fără tabuuri. Există activități sau formate pe care vom decide fie să le vindem, fie să ne asociem.” Și a concluzionat: „Vom fi foarte activi în următoarele luni.”
În afara Franței și a Spaniei, celelalte cinci țări (Polonia, România, Belgia, Argentina și Italia) au realizat o cifră de afaceri de 18,1 miliarde de euro în 2024, cu un ROC cumulat de aproximativ o sută de milioane de euro, conform calculelor LSA-conso. Raportat la întregul grup, rezultatul Europei, în afara Franței, nu mai reprezintă decât 17,9% în 2024. Era aproape dublu în 2017 (33,8%).
După Italia, „cea mai complicată țară de vândut”, conform unui analist, alte două teritorii fac obiectul unor căutări active, o bancă fiind mandată pentru fiecare dintre ele, și anume Polonia și Argentina. Oare la orice preț? Spre deosebire de cesiunile anterioare, în special în Asia, Carrefour a vândut Italia în pierdere, fiind nevoit chiar să mai adauge 240 de milioane de euro. Ceea ce nu a fost cazul pentru Taiwan, cedat în proporție de 60% pentru 1 miliard de euro acum trei ani. „Nu vrem să vindem la orice preț”, asigură o sursă internă. „Putem de asemenea să așteptăm sau să participăm la o fuziune. Toate ipotezele sunt pe masă.”
Cifrele
18 miliarde €: cifra de afaceri cumulată a țărilor susceptibile de a fi vândute (Argentina, Belgia, România, Polonia și Italia, a cărei vânzare este în curs)
96 milioane €: rezultatul operațional curent cumulat al acestor 5 țări (estimare LSA) Sursa: Carrefour, LSA
Oprirea cheltuielilor Lider în Argentina, cu o cifră de afaceri de aproape 4 miliarde de euro și 679 de magazine, Carrefour a mandatat Deutsche Bank, conform presei locale, pentru a face o primă evaluare. Acest lucru a stârnit nedumerirea lui Erwanig le Roux, delegat sindical CFDT la Carrefour. „Este adevărat că țara este instabilă, dar Carrefour este solid implantat în Argentina și rămâne numărul unu. Logica lui Alexandre Bompard este pur financiară și vizează satisfacerea acționarilor. Dar nu este răsplătit cum trebuie, cursul acțiunilor nu decolează.” Vânzarea filialei din Argentina ar aduce, conform estimărilor unui analist, aproximativ 400 de milioane de euro.
O bancă se ocupă și de dosarul polonez. Prezent acolo din 1997, Carrefour nu a atins nici mărimea critică, nici profitabilitatea suficientă pentru a face față concurenței acerbe a discounterilor germani, în special Lidl. Vânzarea nu ar aduce mare lucru, ba chiar nimic, conform unor experți, dar ar avea meritul de a opri cheltuielile.
„Nu este foarte eficient să menții activități pe teritorii unde cota de piață este prea mică, investițiile sunt costisitoare și organizarea complexă”, amintește Olivier Salomon, partener responsabil de marea distribuție la AlixPartners. Rămâne de văzut dacă se va găsi un cumpărător, iar aici toate posibilitățile sunt deschise, de la liderul Biedronka la Lidl, trecând prin Eurocash, care exploatează hipermarketuri și magazine cash & carry, și Dino, specializat în supermarketuri de oraș.
„Am decis să realizăm o revizuire strategică foarte completă, fără niciun tabu. Există activități sau formate pe care vom decide fie să le vindem, fie să ne asociem. Vom fi foarte activi în următoarele luni.” Alexandre Bompard, CEO-ul Carrefour, în iunie 2025, la Adunarea Generală
Trei țări far
În fine, tot printre celelalte țări europene, Belgia și România, ambele pe plus, fac parte dintre activele cel mai bine gestionate. „România poate fi vândută rapid, este un activ la cheie”, asigură un analist care estimează că o cesiune ar aduce 900 de milioane de euro. La fel și în Belgia, a cărei vânzare ar aduce 800 de milioane de euro. În total, tot conform acestui analist, triajul efectuat de Carrefour în aceste zone geografice considerate mai puțin prioritare ar permite recuperarea a puțin peste 2 miliarde de euro. Cu toate acestea, nu există urgență. Raportul datorie/Ebitda al Carrefour, de două ori, se încadrează perfect în standardele de retail.
Mai mult decât o dovadă de slăbiciune, „marea curățenie” inițiată de Alexandre Bompard răspunde unei logici de recentrare pe trei țări – Franța, Spania și Brazilia – care reprezintă aproape trei sferturi din cifra de afaceri totală a grupului. Recentrarea înseamnă raționalizarea costurilor și a echipelor. În șase ani, investițiile în celelalte țări europene au scăzut de la 625 la 457 de milioane de euro. La fel ca în Franța, magazinele adoptă și ele modelul de franciză: 88% în Belgia și 75% în Polonia.
„Cedarea Italiei lasă un gust amar și confirmă căutarea obsesivă de economii a unei companii care nu mai dă dovadă de imaginație și de o strategie comercială reală.” Erwanig Le Roux, delegat sindical CFDT la Carrefour
Această recentrare nu înseamnă totuși că Carrefour abandonează terenul internațional. În acest moment, lanțul de magazine și-a plantat deja steagul în 10 țări noi, în principal în Africa și Orientul Mijlociu, mereu prin franciză, bazându-se pe un partener local. O metodă pe care Olivier Salomon o consideră „cea mai convenabilă și mai puțin costisitoare, valorizând în același timp marca Carrefour în lume.”
În final, nu trebuie să pierdem din vedere faptul că această selecție nu se rezumă la țări, ci vizează și meserii și moduri de operare. Carrefour realizează aproape 2 miliarde de euro din cifra de afaceri cu ceea ce este inclus la rubrica „alte activități”: magazinele cash & carry, serviciile comerciale (asigurări, financiare), turismul, brandul Supeco care nu decolează în Franța. Fără a uita de Carmila, compania sa imobiliară, din care deține încă 29,8%, dar din care a cedat 7% în luna iunie a anului trecut pentru 171 de milioane de euro. Toate surprizele sunt, așadar, posibile.
Polonia, este urgent să plece
Constatarea: Cea mai mică dintre țările europene în care Carrefour este prezent în ceea ce privește cifra de afaceri și cea mai dificilă. Rezultatul operațional negativ (-61 milioane €) este similar cu cel al Italiei (-67 milioane €), de unde și urgența de a vinde.
Scenariul: Liderul Biedronka, care aparține grupului portughez Jerónimo Martins, cu 23,6 miliarde de euro cifră de afaceri și peste 3.700 de magazine, este cu ochii pe situație. La fel și Lidl (930 de magazine, 9 miliarde de euro cifră de afaceri) și Dino, cu aproape 7 miliarde de euro cifră de afaceri, la fel și Eurocash.
Cifre cheie
Cifră de afaceri: 2,4 miliarde €
Număr de magazine: 783 (integrate și francizate)
ROC:-61 milioane € (estimare LSA)
Argentina, următoarea cedare?
Constatarea: Vânzarea acestei țări, unde Carrefour este lider de patruzeci de ani, ar putea aduce un profit mare. „Mireasa este pregătită”: marja operațională este în creștere cu peste 20%, sub efectul dinamicii comerciale și al economiilor semnificative la costuri.
Scenariul: Majoritatea actorilor locali sunt interesați. Coto, un concurent vechi, Grupo One, care a lansat Decathlon în țară, La Anonima sau chiar GDN, care a achiziționat Walmart în 2020.
Cifre cheie
Cifră de afaceri: 3,8 miliarde €
Număr de magazine: 680 (integrate și francizate)
ROC: 115 milioane €
România, un activ bine gestionat
Constatarea: Un activ destul de bine gestionat într-o țară ferită de războiul prețurilor. De altfel, Carrefour a achiziționat Cora acum doi ani.
Scenariul: Vânzarea sa ar putea aduce 900 de milioane de euro, conform estimărilor analiștilor. Jerónimo Martins, dornic să se dezvolte în Europa de Est, ar putea fi interesat.
Cifre cheie
Cifră de afaceri: 3,19 miliarde €
Număr de magazine: 456 (integrate și francizate)
ROC: 60 milioane € (estimare LSA)
Belgia, activitatea reîncepe
88% dintre magazinele Carrefour din Belgia sunt operate în regim de franciză.
Constatarea: A treia cea mai importantă piață europeană după Franța și Spania, această țară rămâne profitabilă, în ciuda unui mediu concurențial foarte puternic.
Scenariul: Cea mai puțin urgentă țară de „vândut”.
Cifre cheie
Cifră de afaceri: 4,5 miliarde € Număr de magazine: 713 (integrate și francizate) ROC: 41 milioane € (estimare LSA)
Dar și… Carrefour nu se rezumă la hipermarketurile și supermarketurile sale. În portofoliu se găsesc și magazine cash & carry (154 în Franța, 627 în lume), care realizează, conform estimărilor LSA, 745 de milioane € cifră de afaceri (-3,6% în 2024), dar și Carrefour Voyages (48,9 milioane € cifră de afaceri, conform Pappers), servicii financiare și asigurări. Fără a uita de Carmila, compania sa imobiliară, din care deține încă 29,8%, dar din care a cedat 7% în iunie anul trecut pentru 171 de milioane de euro.