În România procesul de angajare a muncitorilor străini este destul de anevoios, iar pentru a aduce un muncitor străin în România, o firmă trebuie să plătească o taxă între 25 și 100 de euro în funcție de tipul de angajat. Procesul de obținere a documentului poate dura până la 45 de zile, relatează Ziarul de Iași.
Cu toate acestea, avizul nu se garantează întotdeauna o angajare fără probleme. Documentul poate fi anulat în diverse situații, inclusiv în cazul depunerii unor documente false sau dacă avizul nu este ridicat la timp.
În cazul în care o firmă din România dorește să angajeze un cetățean străin, trebuie să obțină de la Inspectoratul General pentru Imigrări (IGI) un aviz de angajare, acesta este necesar pentru persoanele din afara Uniunii Europene (UE), Spațiului Economic European (SEE) sau Confederației Elvețiene.
Cât de scump este procesul de angajare
Conform informațiilor Inspectoratului General pentru Imigrări, pentru eliberarea acestui document, angajatorul trebuie să plătească o taxă care variază în funcție de tipul de muncitor. Pentru lucrătorii permanenți, detașați, transfrontalieri, stagiari, înalt calificați sau au pair (persoane care ajută o familie la îngrijirea copiilor și treburile casnice, primind cazare, masă și alocație), prețul pe care trebuie să îl plătească angajatorul este de 100 de euro.
Pentru lucrătorii sezonieri, prețul plătit de angajator este de 25 de euro, aceeași sumă se aplică și în cazul străinilor care au deja drept de ședere temporară în România. Cum ar fi în cazul studiilor sau reîntregirea familiei, precum și pentru cei care își schimbă angajatorul sau funcția la același angajator.
Cu toate acestea, în cazul unui refuz de eliberare a avizului de angajare/detașare, angajatorul își poate recupera suma plătită, conform legii.
Totodată, cetățenii străini pot fi angajați în România la un singur angajator, fie persoană fizică, fie juridică.
O persoană din afara UE pentru a lucra legal în România este nevoită să găsească un angajator dispus să o recruteze. După susținerea probelor impuse de acesta, dacă angajatorul decide să o angajeze, va depune o cerere pentru avizul de angajare la IGI. Totuși, sunt și câteva condiții.
Pentru a angaja un străin în România, angajatorul trebuie să obțină avizul de angajare de la Inspectoratul General pentru Imigrări (IGI). Există anumite condiții pe care angajatorul trebuie să le îndeplinească. Acestea includ activitate în domeniu de cel puțin un an, imposibilitatea de a angaja cetățeni români, cetățeni ai UE/SEE sau rezidenți permanenți, aptitudini medicale, fără antecedente penale incompatibile și încadrarea în cota anuală stabilită de Guvern pentru lucrătorii străini care pot fi angajați.
De asemenea, există mai multe categorii în care străinii pot fi angajați în România, în funcție de tipul de activitate pe care o desfășoară. Procesul de angajare necesită depunerea unei cereri de angajare/detașare la IGI, care va fi procesată în termen de 30 de zile, extensibil la 45 de zile în cazul verificărilor suplimentare.
După obținerea permisului de muncă, angajatorul trebuie să transmită acest document angajatului, care va solicita viza de lungă ședere pentru angajare sau detașare de la consulatul României din țara de origine.
Avizul de angajare poate fi anulat
IGI poate anula avizul de angajare sau de detașare în anumite situații, inclusiv dacă nu s-au îndeplinit condițiile legale sau dacă au fost obținute documente false sau falsificate. De asemenea, avizul poate fi anulat dacă angajatorul nu ridică permisul în termen de 30 de zile sau în cazul în care nu mai sunt îndeplinite condițiile de eliberare a vizei de lungă ședere. În cazul în care contractul de muncă sau detașarea încetează, permisul de muncă devine nul.
În caz de pierdere, deteriorare sau distrugere a avizului de angajare, se poate solicita un duplicat de la IGI. Angajatorul trebuie să păstreze permisul de muncă pe toată durata contractului și să aibă o copie a pașaportului sau a permisului de ședere al lucrătorului străin.
În ceea ce privește județul Iași, în primelor zece luni ale anului trecut, 9.786 de străini s-au stabilit acolo, majoritatea din Nepal și Franța.
Mai exact, dintre aceștia, 7.805 de cetățeni erau din afara UE, majoritatea nepalezi, iar 1.981 din state membre, cei mai mulți fiind francezi. În aceeași perioadă a anului 2024, au fost depuse 2.571 de cereri pentru avize de muncă, însă doar 1.897 au fost aprobate. Aproximativ 4.000 de lucrători străini, în special din Republica Moldova și Nepal, au fost recrutați de angajatorii din Iași.