Ce a făcut statul cu taxa de 2% luată companiilor din energie prin celebra OUG 114

Elena Deacu mart. 23, 2021 0 comentarii
energie electrica

Companiile din energie au fost nevoite să plătească, prin celebra OUG 114 anunțată în 2018, o taxă de 2% din cifra de afaceri care, laolaltă cu alte măsuri promovate la acea vreme, le-a cauzat acestora pierderi însemnate. Banii din taxa anunțată atunci de Darius Vâlcov și Eugen Teodorovici erau meniți să ajute consumatorul vulnerabil din România. Doi ani și puțin mai târziu, o mare parte din bani e încă în vistieria statului, iar consumatorul vulnerabil încă nu este definit.

Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei afirma, în 2019, că instituția a încasat peste 600 milioane lei până la acel moment din suprataxa de 2% impusă companiilor din energie, supranumită și „taxa pe lăcomie”. Aceste venituri erau aferente anului 2019. „ANRE are în cont, până în momentul de față, 606 milioane de lei din contribuția de 2%. Aceste sume vor fi utilizate, potrivit legii, pentru organizarea și funcționarea ANRE. Banii nu pot fi folosiți în alte scopuri”, a declarat, la finalul anului 2019, președintele instituției, Dumitru Chiriță.

Ulterior, ANRE a fost obligată să transfere către fostul minister al Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri sumele rămase necheltuite din încasările provenite din taxa de 2% pe cifra de afaceri.

ANRE a transferat în contul ministerului suma de 533 milioane de lei, conform unui răspuns transmis de Ministerul Energiei la solicitarea Economedia. Drept urmare, în conturile ANRE au rămas circa 73 milioane de lei din această taxă, adică mai mult de jumătate din veniturile instituției în anul 2019 (118 milioane lei).

Ministerul Energiei ne-a mai transmis, de asemenea, că suma de 533 milioane de lei nu a fost cheltuită în cursul anului trecut, regăsindu-se în bugetul ministerului aprobat prin Legea bugetului de stat pe anul 2021.

Potrivit instituției, suma respectivă „asigură Ministerului Energiei posibilitatea de a finanța proiecte în eficiență energetică și energie din surse regenerabile și proiecte de stimulare a inovației în eficiență energetică, co-finanțare contracte de tip ESCO”.

De asemenea, ministerul mai precizează că, în data de 13 ianuarie 2021, Ministerul Muncii și Protecției Sociale a supus în cadrul ședinței de Guvern, proiectul de lege privind stabilirea măsurilor de protecție socială pentru consumatorul vulnerabil.

Taxa pe lăcomie aplicată companiilor din energie era menită să sprijine consumatorul vulnerabil. Definirea consumatorului vulnerabil este o inițiativă care a fost tărăgănată ani la rândul. Un consumator vulnerabil este o persoană care va fi ajutată de către stat să îşi plătească facturile cu încălzirea şi pentru care va fi interzisă deconectarea de la sursele de energie. În România, circa 9,3% din gospodării nu au capacitatea de menţinere a căldurii în locuinţă, faţă de media europeană de 7%, cauza fiind în general sărăcia.

Cu toate acestea, și actualul Guvern continuă să tărăgăneze proiectul, care, deși a fost inițiat încă din 28 decembrie 2020, nu a fost aprobat nici până la această dată. În prezent, la aproape trei luni mai târziu, actul normativ se află în circuitul de analiză, după cum ne-a transmis Ministerul Economiei.

Sursa foto: ACUE

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.