Transportatorii rutieri nu sunt de acord cu taxarea camioanelor la kilometru fără ca autostrăzile promise prin Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) să fie şi construite. Schimbarea modului de calcul a valorii rovinietei va fi fezabilă de-abia prin 2029-2030 atunci când, probabil, vom avea şi autostrăzile care să taie Carpaţii, consideră Radu Dinescu, secretar general al Uniunii Naţionale a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).
Reacţia vine după ce, miercuri, la prezentarea variantei finale a PNRR, ministrul Fondurilor Europene, Cristian Ghinea, a explicat că Uniunea Europeană acceptă finanţarea autostrăzilor dacă se schimbă şi modalitatea de taxare şi venim cu măsuri pentru reducerea poluării auto.
„La transport vorbim despre o schimbare a modului în care se taxează transportul de mărfuri. Acum, acea rovinietă nu ţine cont de cât foloseşti drumul. După ce vom achiziţiona mijloacele tehnice pentru a măsura mărfurile se va aplica o taxă în funcţie de cât foloseşti, efectiv, drumul. Dacă transporţi mai multă marfă, plăteşti mai mult, şi invers”, a explicat ministrul Ghinea.
Altfel spus, Europa condiţionează fondurile nerambursabile sau împrumuturile (n.r. încă nu e clar care va fi proporţia între granturi şi împrumuturi pentru infrastructura de transport) de aplicarea principiului „poluatorul plăteşte”.
„Aplicarea unui nou sistem de taxare, în special pentru traficul greu din România, conform principiului „poluatorul plătește”, inclusiv posibile stimulente pentru cei care dețin vehicule cu emisii zero/reduse”, se arată în varianta finală a Planului.
„Reforma” taxării transportatorilor rutieri, care cel mai probabil va aduce şi ajustarea tarifelor, pare a fi o schimbare a regulilor în timpul jocului.
Radu Dinescu a declarat pentru Economedia că, înainte de a vorbi despre taxare, statul trebuie mai întâi să şi ofere infrastructura de transport promisă şi mai ales închiderea coridoarelor principale care să asigure legăturile cu reţeaua de autostrăzi din Europa.
„Dacă se vorbeşte de taxare, în principiu trebuie să ai ce să taxezi, adică să oferi o infrastructură. Cât de repede, rămâne de văzut. Avem promisiuni pentru 400 de kilometri în următorii cinci ani, lucru care e greu de crezut, în condiţiile istorice din România. Adică nu am reuşit să construim 1.000 de kilometri de autostradă (n.r. România are 907 km de autostradă) în 30 de ani şi în 5 ani vrem să construim 400 de kilometri. Aşa să fie. Nu se poate taxa ce nu există. După ce România va avea minimum 1.500 de kilometri, ca să nu zic 2.000 de kilometri, putem vorbi. Să avem autostrăzi complete, să legăm Constanţa de Nădlac, Moldova şi Braşovul de Borş”, a spus secretarul general al UNTRR.
În prezent, rovinieta pentru autoturisme costă între 15 lei (trei euro) pe săptămână şi 137 de lei pe an, iar la camioane de la 54 de lei pe zi la 6.000 de lei (1.210 euro) pe an. Taxa de drum a fost introdusă acum aproape 20 de ani şi se actualizează în funcţie de cursul valutar.
În Europa există mai multe sisteme de taxare, vinietă şi taxă de pod, cu porţi şi/sau cu sisteme electronice de înregistrare (GPS) care monitorizează deplasarea, inclusiv cu plata anticipată. În privinţa vinietei pentru transportatori sunt mai mulţi parametri luaţi în calcul: norma de poluare, tonaj şi lungimea tronsoanelor de drum. Potrivit UNTRR, cele mai multe modele de taxare includ şi norma de poluare.
Germania
Taxare: >12 tone dar de la 1 octombrie și la camioanele începând cu 7,5 tone
Cum se stabilește: În funcție de clasa Euro, numărul de axe, lungimea tronsoanelor de drum
Cost: Între 18,7 eurocenți/km până la 26,1 eurocenți/km (>18T, >4axe)
Austria
Taxare: >3,5 tone, vehiculele de până la 3.5 tone necesită vignetă
Cum se stabilește: În funcție de clasa Euro, numărul de axe, lungimea tronsoanelor de drum
Cost: de la 0,41702 euro/km (EURO 6, 4 sau mai multe axe)
Italia
Taxare: toate autovehiculele si 6600 km autostrazi
Cum se stabilește: În funcție de mărime vehicul, numărul de axe, lungimea tronsoanelor de drum
Cost: http://www.autostrade.it/autostrade/percorso.do
Franța
Taxare: >3,5 tone
Cum se stabilește: În funcție de mărimea maximă a ansamblului de vehicule, masa totală autorizată a capului tractor, numărul de axe
Cost: http://www.autoroutes.fr
Spania
Taxare: >3,5 tone
Cum se stabilește: În funcție de mărimea maximă a ansamblului de vehicule, masa totală autorizată a capului tractor, numărul de axe
Belgia
Taxare: >3,5 tone
Cum se stabilește: În funcție de segmente de drum pe regiuni (Flandra/ Bruxelles, Valonia), în funcție de numărul de axe și clasa de emisii
Cost: https://www.satellic.be/
Cehia
Taxare: 3,5-7,5 tone / 7,5 -12 tone / peste 12 tone
Cum se stabilește: În funcție de clasa de emisii și numărul de axe
Cost: 14 cenți/km depinzând de clasa Euro și numărul de axe
Polonia
Taxare: > 3,5 tone
Cum se stabilește: În funcție de clasa de emisii și numărul de axe
Cost: https://www.viatoll.pl/en/home
Ungaria
Taxare: > 3,5 tone
Cum se stabilește: În funcție de clasa Euro, categoria de drum și numărul de axe
Cost: https://www.hu-go.hu/articles/category/actual