România a aprobat, recent, intrarea companiei chineze Lenovo în reţeaua 5G, deși România are din 2021 o lege special creată pentru a ține la distanță companiile chineze. O mișcare controversată, despre care think thank-ul american de orientare conservatoare The Heritage Foundation spunea în urmă cu câteva zile că “ar putea slăbi reţeaua românească de telefonie mobilă în cazul în care Bucureștiul o va include în reţelele sale digitale”.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Context.
Guvernul României a autorizat compania chineză Lenovo să participe la rețeaua 5G din România printr-o decizie luată în 19 iulie și publicată în Monitorul Oficial nr. 664. Decizia de a permite companiei chineze a fost dată în condițiile în care România are din 2021 o lege special creată pentru a ține la distanță companiile chineze, din cauza suspiciunilor majore privind implicarea statului comunist chinez în activități de spionaj tehnologic. Administrația Prezidențială explică, într-un răspuns pentru G4Media.ro, de ce Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) a avizat decizia Guvernului de a autoriza compania chineză Lenovo să participe la rețeaua 5G din România: organizația funcționează sub legile din Hong Kong, care se bazează pe statul de drept și independența sistemului judiciar, în temeiul principiului „o țară, două sisteme”.
Economedia a vrut să afle și poziția oficială a Autorității Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) referitoarea la aprobarea accesului chinezilor de la Lenovo la rețeaua 5G în România. Am întrebat, de asemenea, dacă există posibilitatea de a se retrage avizul acordat Lenovo, după cum indicau surse guvernamentale. Reprezentanții instituției au răspuns doar că nu au competențe cu privire la un astfel de aviz.
Redăm intergral răspunsul ANCOM:
“Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) exercită atribuții în baza Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 22/2009 privind înfiintarea Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicatii, aprobată prin Legea nr. 113/2010, cu modificările și completările ulterioare, între acestea neregăsindu-se responsabilități privind avizul instituit conform art. 3 din Legea nr. 163/2021 privind adoptarea unor măsuri referitoare la infrastructuri informatice şi de comunicaţii de interes naţional şi condiţiile implementării reţelelor 5G. Astfel, ANCOM nu are competența legală de a interveni în acest proces.
În România, instituția reponsabilă pentru acordarea avizului conform pentru utilizarea de tehnologii, echipamente și programe software în cadrul infrastructurilor informatice și de comunicații de interes național, precum și în rețelele 5G este Consiliul Suprem de Apărare a Țării”.