Vodafone anunță ce va achiziționa din business-ul Telekom România Mobile Communications, după ce Consiliul Concurenței aprobă condiționat achiziția companiei de către Vodafone România și Digi România.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Companiile implicate vor colabora în vederea finalizării documentelor obligatorii ale tranzacției.
Condiționat de finalizarea tranzacției, Vodafone România va achiziționa Telekom România, respectiv o proporție semnificativă a activelor acesteia, incluzând angajații, clienții postpaid, clienții business, rețeaua de magazine și infrastructura de rețea tehnică. Digi România va prelua clienții și componentele activității de prepaid (servicii pe bază de cartele preplătite), precum și anumite active.
„Salutăm decizia Consiliului Concurenței de a aproba această tranzacție, reprezentând un moment de referință pentru dezvoltarea pieței locale de telecomunicații. Vodafone este prezent în România de 28 de ani, iar aprobarea acestei tranzacții ne va permite să ne întărim poziția într-o piață competitivă și să ne reconfirmăm promisiunea de a continua investițiile pentru a furniza românilor servicii la cele mai înalte standarde. Viziunea noastră este să contribuim la consolidarea poziției României la nivel european prin inovație, digitalizare și tehnologie”, a declarat Nedim Baytorun, CEO al Vodafone România.
Consiliul Concurenței anunță că a autorizat cu condiții tranzacțiile prin care Vodafone România SA intenționează să preia Telekom Romania Mobile Communications SA, iar Digi România SA ar urma să preia anumite active ale aceleiași companii.
Activele Telekom Romania Mobile Communications SA pe care Digi România SA intenționează să le preia constau în drepturile de utilizare a unor frecvențe radio, o parte din turnurile, infrastructura și echipamentele acestora, precum și întreaga activitate de furnizare de servicii de telefonie mobilă prepaid.
Ca urmare, Vodafone România SA și Digi România SA trebuie să îndeplinească o serie de angajamente pentru a înlătura îngrijorările concurențiale identificate care vizează, printre altele, condițiile de preț și impactul asupra calității anumitor servicii oferite clienților.
„România are o poziție foarte bună în piața de telecomunicații, oferind servicii la prețuri accesibile, cu acoperire și viteză superioare altor state europene. În analiza acestor tranzacții, am urmărit cu atenție menținerea avantajelor de care beneficiază clienții, în contextul reducerii numărului de operatori de la patru la trei. Cu sprijinul Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), căreia îi mulțumim pentru colaborare, am reușit să ajungem la angajamente care asigură păstrarea calității și a nivelului competitiv al prețurilor din piață”, a declarat Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței.
Astfel, Vodafone România SA și Digi România SA vor continua investițiile în dezvoltarea rețelelor, cu accent pe îmbunătățirea semnalului pe principalele drumurile publice. De asemenea, cele două companii vor îmbunătăți calitatea serviciului de date mobile pentru clienți și vor optimiza standardele în zonele cu servicii mai slabe, unde acoperirea rețelei sau viteza medie de transfer a datelor mobile este deficitară.
„Aceasta este prima fuziune cu impact major în sectorul comunicațiilor mobile din România, iar ANCOM a sprijinit activ Consiliul Concurenței în procesul de analiză a acestei tranzacții, pentru a asigura cele mai bune rezultate pentru piață și pentru utilizatorii finali. În urma deciziei, suntem pregătiți să gestionăm această preluare din perspectiva administrării spectrului radio, a resurselor de numerotație, dar și a monitorizării respectării angajamentelor asumate de către Vodafone România și Digi România. Vom urmări ca transferul resurselor limitate să se desfășoare transparent, cu respectarea cadrului tehnic și legal aplicabil și fără afectarea continuității serviciilor pentru utilizatorii finali. Sperăm ca piața din România să ofere în continuare servicii de calitate la prețuri rezonabile”, a declarat Valeriu Zgonea, președintele ANCOM.
De asemenea, cele două companii vor oferi acces pentru operatorii virtuali mobili (MVNO) la rețelele lor de comunicații mobile, la prețuri competitive pe piață și vor menține accesul companiei Orange la serviciile de colocare pe site-urile de telecomunicații mobile.
În plus, Digi va menține contractele pre-paid ale clienților Telekom, în aceleași condiții și la aceleași prețuri și va furniza servicii de telefonie mobilă pre-paid tuturor consumatorilor interesați.
„Acestea au fost cele mai importante tranzacții analizate de noi în ultimii ani, iar pentru a proteja interesele consumatorilor și echilibrul pieței, am impus măsurile necesare în acest sector economic. Astfel, cei circa două milioane de clienți cu abonamente ai Telekom nu vor fi afectați. Ca urmare a angajamentelor asumate, ne așteptăm la o îmbunătățire a calității semnalului și la o concurență intensă, fără creșteri nejustificate de prețuri”, a adăugat președintele Consiliului Concurenței.
Angajamentele asumate vor fi monitorizate, până la o perioadă de patru ani, de câte un mandatar, care va transmite Consiliului Concurenței în mod regulat rapoarte referitoare la modul de implementare a acestora. În plus, autoritatea de concurență va colabora cu ANCOM în monitorizarea angajamentelor, în special cele care vizează investițiile în rețele.
Pentru a se asigura că Vodafone România SA și Digi România SA își respectă angajamentele, decizia Consiliului Concurenței include condiții și obligații prin îndeplinirea cărora pot fi eliminate îngrijorările concurențiale pe piața relevantă, așa cum au fost identificate.
Conform prevederilor Legii concurenței, neîndeplinirea unei obligații, a unei condiții sau a unei măsuri impuse printr-o decizie a Consiliului Concurenței se sancționează cu amendă de până la 10% din cifra de afaceri totală realizată în anul financiar anterior sancționării.
Context. Amintim că, în data de 31 octombrie 2024, a fost încheiat un memorandum dintre DIGI Romania SA, Hellenic Telecommunications Organization SA și Vodafone Romania SA, prin care DIGI urma să achiziționeze anumite active de la Telekom Romania Mobile Communications SA, iar Vodafone acțiunile deținute de OTE în TKRM.
Pentru OTE și societatea-mamă Deutsche Telekom, aceasta reprezintă cea mai recentă dintr-o serie de încercări de a se debarasa de activitatea de telefonie mobilă din România – o nepotrivire cu strategia centrată pe convergență a DT și o rămășiță a ieșirii parțiale a OTE din țară prin vânzarea operatorului istoric Telekom Romania către rivalul Orange.
TRMC a fost mult timp o companie neperformantă pentru OTE, iar în ultimul său an fiscal, până la 31 decembrie 2024 (FY24), a raportat o scădere de 8,2% a veniturilor, la 263,3 milioane de euro, pe fondul „dinamicii dificile a pieței” și a reducerii plafoanelor tarifare pentru terminarea apelurilor mobile. Atunci când se adaugă efectul unei noi taxe asupra veniturilor, câștigurile au fost aproape complet șterse, scăzând cu 93,5% la doar 1,1 milioane de euro.
În ciuda acestui fapt, Digi a fost un cumpărător interesat de ceva timp și a fost implicat în discuții anterioare pentru a achiziționa TRMC în mai 2024. Grupul de operatori cu sediul în București dorește să utilizeze fuziunile și achizițiile pentru a accelera extinderea serviciilor de telefonie mobilă low-cost, de bandă largă și de televiziune cu plată în Europa, tranzacția cu TRMC fiind una dintre mai multe mișcări oportuniste din ultimii ani în Portugalia, Spania și în alte țări.
În ceea ce privește Vodafone, acordul propus a fost descris de Margherita Della Valle, CEO al grupului, ca o modalitate de a „sprijini consolidarea” pe piață. Ea a declarat în noiembrie că este o „bună oportunitate pentru noi de a obține un randament bun prin stimularea eficientă a sinergiilor”.
În mod similar, Achilleas Kanaris, CEO al Vodafone România, a declarat că acordul va face ca OpCo să „crească și mai puternic”. Kanaris și-a anunțat între timp mutarea din România la Vodafone Grecia, unde va deveni CEO în aprilie. Vodafone România va fi condusă de Nedim Baytorun, în prezent Consumer Business Unit Director. Într-un scurt comentariu la momentul numirii, Baytorun a declarat că prioritatea sa va fi îmbunătățirea serviciilor „prin noi investiții”.