CECCAR propune să se amâne până după 1 iulie depunerea decontului de TVA de către firme și amenzile aferente

Calcul economie contabilitate bani Sursa foto: Pixabay

Corpul Experţilor Contabili şi Contabililor Autorizaţi din România (CECCAR) propune amânarea până după data de 1 iulie 2025 a procedurii prin care se stabileşte să cadă în sarcina contribuabililor, sub sancţiunea amenzii, întocmirea unei note justificative şi raportarea de neconcordanţe dintre decontul precompletat de TVA şi cel depus, scrie Agerpres.

„Dacă recentele modificări ale legislaţiei fiscale care vizează e-TVA şi extinderea obligativităţii utilizării facturării electronice şi a raportării facturilor în scop fiscal pentru TVA nu respectă principiul proporţionalităţii riscă să pună o presiune suplimentară semnificativă pe umerii firmelor mici şi mijlocii, precum şi pe profesioniştii contabili care au sarcina sprijinirii companiilor pentru conformare voluntară, care sunt deja suprasolicitate de cerinţele birocratice existente”, se arată în comunicatul de presă.

„Cerinţele de raportare digitală (CRD – n. r.) au reprezentat unul dintre pilonii vizaţi de aceste măsuri, scopul fiind implementarea unui model de raportare tranzacţie cu tranzacţie, în timp real/cvasireal, bazat pe standardul european, care să înlocuiască sistemul existent bazat pe declaraţii recapitulative. Facturarea electronică (e-invoicing) ar deveni metoda implicită de facturare, iar conţinutul standardizat al informaţiilor care trebuie raportate ar avea ca scop realizarea interoperabilităţii sistemelor. Pentru fundamentarea propunerii de directivă s-au luat în calcul mai multe scenarii”, se arată în comunicat.

Reprezentanţii experţilor contabili subliniază că, în urma discuţiilor pe care le-au avut în data de 26 iunie, cu ministrul Finanţelor, Marcel Boloş, referitor la analiza redundanţei raportării de date către autorităţile fiscale, şi având în vedere faptul că, la nivel naţional, există deja legislaţia care va obliga firmele, de la 1 ianuarie 2025, să realizeze raportarea SAF-T, propun prorogarea acestui termen (1 iulie 2025) pentru a se verifica dacă datele obţinute din raportarea SAF-T nu ar fi suficiente pentru analizele efectuate de minister. „Abia după această analiză ex-post să se decidă dacă este necesară extinderea la tranzacţiile B2C”, precizează CECCAR.

De asemenea, în ceea ce priveşte introducerea instrumentului de precompletare a declaraţiei de TVA şi impunerea obligaţiei justificării de către contribuabil, sub sancţiunea amenzii, a diferenţelor dintre decontul precompletat şi decontul depus, dacă acestea depăşesc un anumit cuantum, se propune să se abroge articolul prin care se stabileşte să cadă în sarcina contribuabililor, sub sancţiunea amenzii, acestei proceduri. Termenul de aplicare al acesteia, propus de CECCAR, este după 1 iulie 2025.

În acelaşi timp, referitor la termenul de raportare în sistemul e-Factura, acesta să fie stabilit conform amendamentului propus de Parlamentul European la propunerea de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce priveşte normele în materie de TVA pentru era digitală, respectiv de cinci zile lucrătoare de la data înregistrării în sistemele de contabilitate, respectând-se celelalte termene fiscale.

Context. Guvernul a aprobat, săptămâna trecută, fără consultare publică prealabilă, o Ordonanță de Urgență (OUG 70) pentru introducerea decontului precompletat de TVA de la 1 august 2024.

Firmele vor primi de la ANAF acest decont precompletat cu date și informații conținute în sistemele informatice ale Ministerului Finanțelor. Ele trebuie să verifice datele și informațiile precompletate și să stabilească dacă sunt în concordanță cu operațiunile impozabile realizate și starea de fapt fiscală. Ulterior, firmele vor fi obligate să transmită acest document în fiecare lună, până la data de 20 a lunii, prin Spațiul Privat Virtual. Scopul acestei măsuri este de combatere a fraudei prin prevenirea situațiilor de completare eronată a decontului.

Firmele vor primi de la ANAF acest decont precompletat cu date și informații conținute în sistemele informatice ale Ministerului Finanțelor. Ele trebuie să verifice datele și informațiile precompletate și să stabilească dacă sunt în concordanță cu operațiunile impozabile realizate și starea de fapt fiscală. Ulterior, firmele vor fi obligate să transmită acest document în fiecare lună, până la data de 20 a lunii, prin Spațiul Privat Virtual. Scopul acestei măsuri este de combatere a fraudei prin prevenirea situațiilor de completare eronată a decontului.

ANAF va verifica diferențele între ce a găsit Fiscul și ce a completat contribuabilul. În cazul în care sunt diferențe între cele două situații de minimum 20% în cotă procentuală și o valoare absolută de minimum 1.000 lei, atunci ANAF va trimite o notificare contribuabilului și acesta trebuie să răspundă cu notă justificativă. (Detalii, AICI)

Sursa foto: Pixabay

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *