Licitația pentru proiectarea variantei de ocolire Iași-Est a fost demarată, a anunțat marți Adrian Covăsnianu, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor, precizând că execuția centurii ar putea fi lansată în 2024. Investiția va scoate traficul greu din municipiul Iași, nu se va suprapune cu imobile, cum o făceau alte variante propuse anterior, și va oferi conectivitate cu varianta ocolitoare Iași-Nord la profil de autostradă.
„PROMISIUNE ONORATĂ! ‼ Varianta de Ocolire Iași-Est, un proiect pornit de la zero, a fost lansat în procedura de licitație pentru etapa de proiectare! De astăzi, 05.10.2021 spunem START depunerii de oferte pentru proiectarea variantei care va scoate traficul greu din zona Bucium/sudul aglomerării Iași!”, a scris, pe Facebook, Adrian Covăsnianu.
Valoarea estimată a proiectării este de peste 4,8 milioane de lei, iar durata contractului este de 18 luni. Finanțarea proiectării este asigurată de Programul Operational Infrastructura Mare (POIM 2014-2020). Ofertele pentru „Elaborare Studiu de Prefezabilitate si Studiu de Fezabilitate pentru „Varianta Ocolitoare Iași Est”” se pot depune până la data de 22.11.2021.
Finanțarea execuției se regăsește pe lista de rezervă a proiectelor din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR 2021-2026).
Conform lui Adrian Covăsnianu, avantajele V.O. Iași-Est conform argumentației din septembrie 2020 sunt:
1) scoaterea totală a traficului greu din municipiul Iași dinspre sud (via Bucium) și est (via Tomești)
2) reducerea poluării în zona Pădurii Barnova și a municipiului Iași (zona sudică, estică și chiar centrală)
3) reducerea uzurii sistemelor de frânare prin evitarea urcării/coborârii Dealului Bucium
4) traseul V.O Iași-Est ocolește localitățile Poieni, Schitu Duca, Stanca, Osoi, Chicerea, Tomești s.a.m.d.
5) traseul VO Est nu se suprapune peste ariile protejate Natura 2000, cu alte cuvinte Acordul de Mediu pentru acest obiectiv de infrastructură rutieră poate fi obținut ușor, nefiind necesară SEA (Studiu de Evaluare Adecvata). Nu se încalcă OUG 57/2007.
6) pentru materializarea VO Iași-Est nu este nevoie de defrișări
7) VO Iași-Est nu se suprapune cu imobile ce dețin construcții, prin urmare nu vor fi demolări
8) viteza de deplasare va fi una crescută, ca urmare a traseului extraurban al V.O. Iași-Est.
9) conectivitate directă cu V.O. Iași-Nord la profil de autostradă – parte a A8!
„V.O. Iași-Est este un proiect de infrastructură rutieră care, împreună cu autostrada A8, pot reprezenta eliminarea TOTALĂ a traficului greu din aglomerarea Iași. Prin aceste măsuri se creează premisele ca autoritățile locale să poată creiona întreaga politică de mobilitate urbană din zona Iașului!”, afirmă fostul secretar de stat, care afirmă că, dacă procedurile se vor desfășura într-o manieră accelerată, după finalizarea proiectării, respectiv 2024, se poate lansa execuția acestei investiții.