Chirițoiu, despre efectul „waterbed” după plafonarea adaosului comercial la alimentele de bază: Retailerii au crescut alte prețuri și câștigă ca înainte

alimente mancare, preturi mancare, retail, produse alimentare, industria agroalimentara Foto: David Izquierdo/ Dreamstime.com

Președintele Consiliului Concurenței Bogdan Chirițoiu afirmă că a observat că retailerii au scăzut prețurile la produsele de bază,  însă a văzut și creșteri de prețuri la alte produse non-alimentare, în perioada în care Guvernul a limitat adaosul comercial la anumite alimente de bază, scrie HotNews.ro.

Chirițoiu a confirmat avertismentele Economedia privind creșterile de prețuri la alte produse. Economedia a scris aici despre cum au reușit unii comercianți să fenteze statul: mălai la 1,05 kg, au scumpit detergenții pentru a compensa.

​​„Dacă te așezi pe salteaua de apă, ea se lasă într-o parte și crește în altă parte. Este ceea ce în economie se numește ‘waterbed effect’”, a declarat marți Bogdan Chirițoiu, președintele Consiliului Concurenței. Acesta admite că retailerii au crescut prețurile la alte produse pentru a compensa limitarea adaosului comercial la alimentele de bază, introdusă de Guvernul Ciolacu.

Întrebat la ce produse mai exact a observat Consiliul Concurenței creșteri de prețuri, Chirițoiu a spus că autoritatea s-a uitat „la tot ce vând marii comercianți, deci și la non-food, non-alimentare. Ne-am uitat pe ansamblul pachetului, cum au evoluat marjele. În economie se spune waterbed effect. Dacă te așezi pe salteaua de apă ea se lasă într-o parte și crește în altă parte. Ce vedem este o conservare a marjei, adică retailerii câștigă per ansamblu cât câștigau și înainte. Câștigă ceva mai puțin la produsele mai ieftine și mai mult la celelalte. Pe ansamblu sunt tot pe la 2% marjă netă”, a declarat acesta.

Întrebat de jurnaliști dacă nu cumva acest comportament poate fi anticoncurențial, similar cu cel al unei înțeleri între companii, Chirițoiu a respins această ipoteză.

„Este un comportament de adaptare la legislație. Nu vedem acest comportament ca pe o încălcare a legii concurenței, ci ca pe o adaptare la condițiile legislației”, a declarat președintele Consiliului Concurenței.

Foto: David Izquierdo/ Dreamstime.com

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *