Gigantul naval MSC (Mediterranean Shipping Company) vrea să preia șantierul naval Mangalia, care s-a confruntat recent cu probleme majore de funcționare. Dar și turcii de la Desan sunt interesați de șantier.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Șantierul Naval Mangalia a trecut prin mai multe mâini în ultimele decenii, de la sud-coreenii de la Daewoo la olandezii Damen. Cu o suprafață de peste 1.000.000 de metri pătrați, este cel mai mare șantier naval din România și unul dintre cele mai mari din Europa.
Acum, șantierul naval Mangalia este într-o situație critică de funcționare, în contextul în care olandezii de la Damen vor să se retragă din administrare. Controlat în proporție de 98% de Ministerul Economiei, Șantierul Naval 2 Mai Mangalia este acționar cu 51% în șantierul naval Mangalia, iar olandezii cu 49%. Damen s-a retras între timp din parteneriatul cu statul român, acuzând autoritățile că nu au respectat contractul de asociere. Olandezii au dat în judecată România și cer despăgubiri de 500 de milioane de euro. Anul trecut, șantierul a intrat în insolvență. Câteva sute de angajați au fost concediați în ultimele luni, iar datoriile companiei au ajuns la 160 de milioane de euro. În plus, activitatea șantierului s-a bazat în ultimele luni în principal doar pe contracte de reparații, nu pe construcția de nave.
La începutul lunii aprilie, presa locală scria că România negociază cu compania turcească Desan Shipyard pentru preluarea activității de pe șantierul naval Damen Mangalia, după retragerea olandezilor. Desan, o afacere de familie cu o experiență de peste 70 de ani, are un șantier mult mai mic în Tuzla, lângă Istanbul, dar cu mari ambiții de extindere.
Ulterior, presa locală a scris că și unul dintre cei mai importanți operatori navali mondiali, MSC Group, a notificat Guvernul României că vrea să preia administrarea șantierului Damen Mangalia. Mediterranean Shipping Company (MSC) va repara 13 nave la acest șantier, urmând că achite în avans pentru reparații câte 2 milioane euro lunar, scria profit.ro.
Ministrul Economiei Bogdan Ivan a arătat că a purtat zeci de discuții cu potențiali investitori, din care „cel puțin 5 companii din top 10 mondial”, dar mulți au așteptat alegerile și formarea unui nou guvern. „Foarte mulți operatori la nivel mondial, segmentul de nave, au așteptat alegerile din mai și formarea unui guvern stabil pentru a ști cu cine discută”, a mai spus ministrul.
Cine este Desan
Desan Shipyard este o afacere de familie din Turcia cu o experiență de peste 70 de ani. Compania are un șantier mult mai mic în Tuzla, lângă Istanbul, dar cu mari ambiții de extindere.
Șantierul Desan a fost înființat în 1950 și preluat în 1974 de familia Kaptanoglu, cu o importantă tradiție în industria navală a Turciei.
Compania este axată pe reparații și reconversii de vase maritime. Acesta efectuează în medie 130 de reparații de nave pe an.
„Au clienți în general pentru vase care pot trece prin canalul Panama, acestea sunt majoritatea tipurilor de vase pe care le deservesc. Acum caută un șantier în care să repare și nave mai mari decât cele permise în canalul Panama, iar Damen are docuri corespunzătoare în acest scop”, spun surse prezente la discuția cu reprezentanții Ministerului Economiei.
Cine este MSC
Mediterranean Shipping Company SA (MSC) este o companie internațională de transport maritim fondată de Gianluigi Aponte în Italia în 1970. Compania este deținută de familia Aponte, cu sediul la Geneva, Elveția, din 1978.
Este cea mai mare companie de transport maritim de containere din lume, atât după mărimea flotei, cât și după capacitatea de încărcare, controlând 20% din capacitatea globală de containere din iulie 2024.
Începând cu martie 2025, MSC operează aproximativ 900 de nave de marfă. Filialele MSC operează transport feroviar de marfă în Portugalia și Spania, nave de croazieră și aeronave de marfă.
Veniturile companiei se ridicau la 86,4 miliarde de euro în 2022, iar în 2025 avea circa 200.000 de angajați, operând în peste 155 de țări.
Spre comparație, grupul Damen (fostul asociat în șantierul naval din Mangalia cu 49%), operează în 35 de țări și are 12.500 de angajați.
În 2024, revista Forbes estima averea soților Aponte la peste 33 de miliarde de dolari, pe poziția 48 în clasamentul bogaților lumii.