România negociază în prezent cu compania turcească Desan Shipyard pentru preluarea activității de pe șantierul naval Damen Mangalia, după retragerea olandezilor. Desan, o afacere de familie cu o experiență de peste 70 de ani, are un șantier mult mai mic în Tuzla, lângă Istanbul, dar cu mari ambiții de extindere.
În acest moment, discuțiile vizează închirierea capacităților de producție din Mangalia, dar nu este exclus ca turcii să fie interesați și de o preluare completă a șantierului, potrivit Replica Online. Cu un potențial enorm și o istorie zbuciumată, viitorul acestui gigant naval atârnă de un fir de ață.
Șantierul Naval Mangalia de la Daewoo la Damen și acum Desan
Șantierul Naval Mangalia a trecut prin mai multe mâini în ultimele decenii, de la sud-coreenii de la Daewoo la olandezii Damen, iar acum ar putea ajunge în proprietatea turcilor de la Desan. Cu o suprafață de peste 1.000.000 de metri pătrați, este cel mai mare șantier naval din România și unul dintre cele mai mari din Europa.
Spre comparație, șantierul Desan din Tuzla este de peste 30 de ori mai mic, având doar 31.000 metri pătrați. Cu toate acestea, turcii văd în Mangalia o oportunitate unică, mai ales că recent au început să producă și nave militare, inclusiv pentru Malaezia și Turcia.
Pe 11 martie, turcii au vizitat șantierul din Mangalia și s-au arătat copleșiți de dimensiunile acestuia. Deocamdată, negocierile vizează doar închirierea capacităților de producție, dar există șanse mari ca Desan să îl preia complet.
„În momentul de față, suntem în negocieri avansate cu un potențial investitor care să vină să închirieze tot ceea ce înseamnă forța de muncă plus facilitățile de acolo, care va opera și, automat, va menține activitatea economică pentru a plăti salariile către oameni. Din punct de vedere al exitului Damen, am convenit împreună cu cei doi acționari, pentru că statul nu are un atribut direct și este acționar indirect, prin șantierul Naval 2 Mai, la șantierul naval Mangalia, am căzut de acord pe exitul lor, pe o negociere directă cu potențialul investitor pentru preluarea activelor, dar și a datoriilor din partea Damen Holding”, a declarat săptămâna trecută ministrul Economiei, Bogdan Ivan.
Un șantier cu potențial, dar și cu probleme
În prezent, situația șantierului din Mangalia este departe de vremurile sale de glorie. Odată un colos cu peste 1.500 de angajați și afaceri de sute de milioane de dolari, acum mai are doar aproximativ 1.000 de muncitori, toți aflați în șomaj tehnic.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Aproape 300 de angajați au fost concediați în ultimele două luni, iar datoriile companiei au ajuns la 160 de milioane de euro.
Damen s-a retras din parteneriatul cu statul român, acuzând autoritățile că nu au respectat contractul de asociere.
Olandezii au dat în judecată România și cer despăgubiri de 500 de milioane de euro.
În acest context tensionat, venirea turcilor ar putea oferi o gură de oxigen pentru economia locală, dar și pentru viitorul acestui șantier de importanță strategică.
Ce urmează pentru Mangalia
Delegații români au vizitat deja șantierul Desan din Tuzla pentru a înțelege mai bine modelul de afaceri al companiei turcești.
Totuși, turcii încă nu au luat o decizie finală privind preluarea totală a șantierului din Mangalia.
Dacă Desan va accepta această provocare, România ar putea beneficia nu doar de locuri de muncă salvate, ci și de un investitor strategic în industria navală.
Șantierul Desan a fost înființat în 1950 și preluat în 1974 de familia Kaptanoglu, cu o importantă tradiție în industria navală a Turciei.
Compania este axată pe reparații și reconversii de vase maritime, dar caută acum să se extindă.
„Au clienți în general pentru vase care pot trece prin canalul Panama, acestea sunt majoritatea tipurilor de vase pe care le deservesc. Acum caută un șantier în care să repare și nave mai mari decât cele permise în canalul Panama, iar Damen are docuri corespunzătoare în acest scop”, spun surse prezente la discuția cu reprezentanții Ministerului Economiei, potrivit sursei citate.