De la Daewoo la Damen și acum Desan. Șantierul din Mangalia primește colacul de salvare de la turci

Pe scurt

  • România negociază cu Desan Shipyard pentru preluarea șantierului naval Damen Mangalia după retragerea olandezilor.
  • Desan, cu șantier de 30 ori mai mic în Turcia, vede o oportunitate în Mangalia pentru extindere și producție navală militară.
  • Șantierul Mangaliei, un fost colos cu peste 1.500 angajați, acum are doar 1.000 de muncitori în șomaj tehnic.
  • Damen a dat în judecată România, cerând 500 milioane euro, acuzând nerespectarea contractului de asociere.
Articolul integral continuă mai jos
Ioana Grecea apr. 1, 2025 1 comentarii 7072 vizualizări
santierul naval mangalia damen Sursa foto: Inquam Photos / Daniel Stoenciu

România negociază în prezent cu compania turcească Desan Shipyard pentru preluarea activității de pe șantierul naval Damen Mangalia, după retragerea olandezilor. Desan, o afacere de familie cu o experiență de peste 70 de ani, are un șantier mult mai mic în Tuzla, lângă Istanbul, dar cu mari ambiții de extindere.

În acest moment, discuțiile vizează închirierea capacităților de producție din Mangalia, dar nu este exclus ca turcii să fie interesați și de o preluare completă a șantierului, potrivit Replica Online. Cu un potențial enorm și o istorie zbuciumată, viitorul acestui gigant naval atârnă de un fir de ață.

Șantierul Naval Mangalia de la Daewoo la Damen și acum Desan

Șantierul Naval Mangalia a trecut prin mai multe mâini în ultimele decenii, de la sud-coreenii de la Daewoo la olandezii Damen, iar acum ar putea ajunge în proprietatea turcilor de la Desan. Cu o suprafață de peste 1.000.000 de metri pătrați, este cel mai mare șantier naval din România și unul dintre cele mai mari din Europa.

Analize Economedia

criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
concedieri dreamstime
industrie forta de munca somaj industrial uzina fabrica manufactura muncitor muncitor necalificat
blindate, armata, militar
Bugetul familiei, bani
dambovita arena aci
afacere semnare contract pexels
șantier aeroport craiova
costuri, cladiri, birouri, angajati
software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic

Spre comparație, șantierul Desan din Tuzla este de peste 30 de ori mai mic, având doar 31.000 metri pătrați. Cu toate acestea, turcii văd în Mangalia o oportunitate unică, mai ales că recent au început să producă și nave militare, inclusiv pentru Malaezia și Turcia.

Pe 11 martie, turcii au vizitat șantierul din Mangalia și s-au arătat copleșiți de dimensiunile acestuia. Deocamdată, negocierile vizează doar închirierea capacităților de producție, dar există șanse mari ca Desan să îl preia complet.

„În momentul de față, suntem în negocieri avansate cu un potențial investitor care să vină să închirieze tot ceea ce înseamnă forța de muncă plus facilitățile de acolo, care va opera și, automat, va menține activitatea economică pentru a plăti salariile către oameni. Din punct de vedere al exitului Damen, am convenit împreună cu cei doi acționari, pentru că statul nu are un atribut direct și este acționar indirect, prin șantierul Naval 2 Mai, la șantierul naval Mangalia, am căzut de acord pe exitul lor, pe o negociere directă cu potențialul investitor pentru preluarea activelor, dar și a datoriilor din partea Damen Holding”, a declarat săptămâna trecută ministrul Economiei, Bogdan Ivan.

Un șantier cu potențial, dar și cu probleme

În prezent, situația șantierului din Mangalia este departe de vremurile sale de glorie. Odată un colos cu peste 1.500 de angajați și afaceri de sute de milioane de dolari, acum mai are doar aproximativ 1.000 de muncitori, toți aflați în șomaj tehnic.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Aproape 300 de angajați au fost concediați în ultimele două luni, iar datoriile companiei au ajuns la 160 de milioane de euro.

Damen s-a retras din parteneriatul cu statul român, acuzând autoritățile că nu au respectat contractul de asociere.

Olandezii au dat în judecată România și cer despăgubiri de 500 de milioane de euro.

În acest context tensionat, venirea turcilor ar putea oferi o gură de oxigen pentru economia locală, dar și pentru viitorul acestui șantier de importanță strategică.

Ce urmează pentru Mangalia

Delegații români au vizitat deja șantierul Desan din Tuzla pentru a înțelege mai bine modelul de afaceri al companiei turcești.

Totuși, turcii încă nu au luat o decizie finală privind preluarea totală a șantierului din Mangalia.

Dacă Desan va accepta această provocare, România ar putea beneficia nu doar de locuri de muncă salvate, ci și de un investitor strategic în industria navală.

Șantierul Desan a fost înființat în 1950 și preluat în 1974 de familia Kaptanoglu, cu o importantă tradiție în industria navală a Turciei.

Compania este axată pe reparații și reconversii de vase maritime, dar caută acum să se extindă.

„Au clienți în general pentru vase care pot trece prin canalul Panama, acestea sunt majoritatea tipurilor de vase pe care le deservesc. Acum caută un șantier în care să repare și nave mai mari decât cele permise în canalul Panama, iar Damen are docuri corespunzătoare în acest scop”, spun surse prezente la discuția cu reprezentanții Ministerului Economiei, potrivit sursei citate.

Comentarii

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.