Pasajul de la Micălaca, pe DN 7 – Centura Arad, a fost deschis joi, 21 decembrie, după 12 ani de la primele lucrări. Pasajul Micălaca construit peste linia de tren București – Arad elimină blocajele de la bariera CFR. La a doua trecere de cale ferată de pe Centura Aradului, pasajul de la CET (peste linia Brad – Curtici) început în 2011 a fost inaugurat de-abia în 2018.
„Începând de astăzi, 21.12.2023, a fost deschisă circulația pe pasajul denivelat de pe centura de ocolire Arad (DN 7, km 540+248) peste linia de cale ferată Arad – Bucureşti. Lucrările pentru finalizarea pasajului vor continua în prima parte a anului viitor fără a afecta traficul. Contractul pentru restul de execuție la acest obiectiv a fost demarat în luna iulie 2022, antreprenorul lucrării fiind SPIC SRL. Pasajul are o lungime de 722 de metri, cu tot cu rampele de acces, și o lățime a părții carosabile de 7 metri. Au fost executate lucrări de curățare și protejare a grinzilor existente pe șantier din contractul anterior, au fost montate grinzi noi, s-a lucrat la infrastructura pasajului și s-a executat suprastructura, s-au relocat rețele electrice de medie și înaltă tensiune și rețele de apă, s-a așternut asfalt pe rampe și pe pasaj, s-a amenajat trotuarul, s-a montat parapet și rosturile de dilatație, s-a montat semnalizarea rutieră verticală și s-au aplicat marcajele rutiere. Valoarea contractului este de 37.064.924,03 lei, inclusiv TVA”, a transmis Direcția Regională de Drumuri și Poduri Timișoara.
„Centura este clasificată ca drum național european și asigură traficul de tranzit și de ocolire a municipiului Arad din direcțiile Deva, Oradea și Nădlac. Trecerea existentă la nivel cu calea ferată Arad – București, situată pe centura de ocolire Arad Nord, respectiv pe DN 7 la km 540+248, reprezintă un punct critic în desfășurarea fluentă și în condiții de siguranță a circulației pe drumul național. Circulația pe calea ferată Arad – București impune circa 74 de închideri ale barierei de tip SAT, cu durata medie de închidere a barierelor de circa 170 minute în 24 ore, fapt ce conduce la înregistrarea zilnică a unor importante pierderi în exploatare datorită staționării autovehiculelor la barieră. Construcția pasajului va elimina pierderile de timp generate de staționarea la bariera de la intersecția la nivel cu calea ferată scurtând astfel timpul de călătorie și reducând accidentele, poluarea mediului și costurile pentru transportul de mărfuri și călători”, notează CNAIR.
Istoricul pasajului de la Micălaca:
Lucrările pentru construirea podului de la Micălaca peste linia de tren Bucureşti – Arad au început în 2011 cu asocierea Confort SA Timişoara, în 2012, Guvernul Ponta a tăiat finanţarea, iar în 2014 Ministerul Transporturilor a reziliat contractul la 20% stadiu fizic de execuţie. Un nou contract pentru reluarea lucrărilor a fost semnat de-abia în 2018 cu Implenia, o firmă din Austria, durata de execuţie fiind de 12 luni, iar valoarea lucrărilor 25 milioane lei. Nici al doilea contract nu a fost bine derulat pentru că, în 2019, la exproprieri suplimentare şi la 36% execuţie, Ministerul Transporturilor a uitat să ia şi terenul pentru relocarea liniilor de înaltă tensiune. Situaţia nu a fost deblocată, iar Implenia a solicitat rezilierea contractului, răspundea fostul ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, la o interpelare parlamentară din luna mai.