Comerțul internațional al României în noul context geopolitic și post COVID. Top 10 exporturi cu țările de destinație

camioane, sosea Sursa foto: Pexels

Totalul exporturilor românești, în 2022, a fost de 92 miliarde de euro în timp ce importurile au ajuns la 126 de miliarde de euro. Este record istoric și la exporturi, dar și la importuri, iar deficitul comercial al României ajunge la 34 miliarde de euro.

Vom analiza azi, bazându-ne pe datele diseminate oferite pentru Economedia de Institutul Național de Statistică, structura exporturilor noastre.

Aflăm că topul exporturilor românești este dominat de industria auto, un lucru neschimbat de mai mult de un deceniu. Astfel, primul produs vândut este încadrat la nomenclatorul general „părți și accesorii de autovehicule” – 6,37 miliarde de euro. Pe locul doi vin chiar autovehiculele (produse local de Dacia și Ford), 5,85 miliarde de euro. Urmează conductoarele electrice, fire și cabluri coaxiale, care se folosesc de asemenea în industria auto, 3,95 miliarde de euro, apoi carburanți, benzIne și motorine, 3,49 miliarde euro. Pe locul cinci în topul exporturilor găsim alte subansamble auto, console și plăci de bord, cu 3,03 miliarde euro. Urmează anvelopele, cu 2,11 miliarde euro.

Ieșim din domeniul auto abia cu locul șapte, unde găsim grâul, cu exporturi de 1,96 miliarde euro, apoi porumbul, cu 1,85 miliarde euro. Le locurile nouă și zece, avem export de energie electrică – 1,78 miliarde euro și gaz – 1,55 miliarde euro.

Cât despre partenerii de export ai României, cei mai mari sunt, previzibil, din UE. Cel mai mare este Germania, unde se duc exporturi de 18 miliarde de euro, adică 18% din toate exporturile țării. Urmează Italia, cu 9,2 miliarde euro, Ungaria, cu 6,8 miliarde euro, Franța, cu 5,5 miliarde euro, cu 3,57 miliarde euro. Pe locurile 6-10, găsim Polonia, Olanda, Spania, Turcia și Cehia.

În ceea ce privește diseminarea exporturi/țări de destinație, vedem cum produsele destinate industriei auto și conexele se duc cu precădeere către Germania, Franța, Italia, Ungaria, țări cu multe fabrici auto.

Anumite „suprize” apar analizând alte produse de export. Spre exemplu, analizând livrările la extern de carburanți, cei mai mari parteneri ai României sunt Bulgaria, cu 360 milioane euro, urmată de Ucraina, cu 296 milioane de euro și Ungaria, cu 259 milioane euro. Urmează Georgia, cu 255 milioane euro, Gibraltar, cu 222 milioane euro (paradis fiscal, oricine poate fi beneficiarul final – n.r.) și Israel, cu 210 milioane euro.

La gaz, nu avem mai mult de 10 parteneri la export iar cel care acontează aproape toată valoarea este Ungaria, 1,25 miliarde euro, dintr-un total de 1,55 miliarde euro. Aici este vorba, în general, de tranzit prin România, gazul doar trecând pe la noi în drumul său către unguri, fiind însă înregistar ca atare, ca intrare și ieșire, deci INS vede aici export. Urmează exporturi de 126 de milioane de euro către Ucraina, și aici fiind, în general, vorba de tranzit și 69 de milioane euro către Republica Moldova.

La energie electrică, din 1,78 miliarde de euro înregistate la INS, peste 900 de milioane euro sunt exporturi către Ungaria și 560 milioane euro către Serbia. România are însă exporturi către toate țările vecine, dar și către Elveția, către care s-au facturat 6,7 milioane euro.

Sursa foto: Pexels

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *