Compania publică de gaz a Greciei, DEPA, va participa la proiectul Coridorului Vertical, un proiect care își propune să transporte volume foarte mari de GNL, în principal american, din Grecia în Ucraina, scrie Euro2Day, conform Rador Radio România.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Într-un moment în care companiile grecești și europene negociază cu producătorii americani pentru încheierea unor contracte pe termen lung de mare valoare, DEPA intră oficial în jocul angajării de capacitate de transport prin Coridorul Vertical, adică ruta care traversează Grecia, Bulgaria, România și Moldova pentru a ajunge până în Ucraina.

Conform informațiilor, DEPA, împreună cu compania elvețiană Axpo Trading și compania ucraineană DTEK, și-au adjudecat ieri 30% din capacitate în cadrul unei mari licitații pentru luna noiembrie, organizată de operatorii de transport de gaze din cele cinci țări ale așa-numitei rute transbalcanice.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

În fapt, aceste trei companii au angajat o cantitate totală de 6.320.000 kWh/zi (6,32 GWh/zi) pentru luna următoare, dintr-un total de 19,9 GWh/zi disponibil lunar și pentru o durată totală de 6 luni, până în aprilie 2026, pentru ca Ucraina să-și acopere nevoile crescute din această iarnă.

Evident, acest nou avânt al proiectului nu este întâmplător. Are legătură cu interesul foarte mare manifestat de SUA pentru Coridorul Vertical, cu intensificarea procesului de sistare graduală a exporturilor rusești (începând cu 2026) și de faptul că țările de tranzit fac tot ce le stă în putință, prin intermediul Operatorilor de transport, pentru a face ruta cât mai atractivă pentru comercianți și furnizori.

Nu este deloc întâmplător faptul că rezultatele licitației de ieri sunt de departe cele mai bune dintre toate demersurile anterioare. La sfârșitul lunii septembrie, nu exista niciun interes pentru „Ruta 1”, așa cum este denumit acest produs, iar la prima licitație (sfârșitul lunii august) nu fusese rezervată mai mult de 5% din capacitatea oferită. 

Nevoile crescute ale Ucrainei în acest an

Însă conjunctura geopolitică și implicarea mai activă a țărilor din regiune au determinat ca cei cinci Operatori de transport – DESFA, Bulgartransgaz (Bulgaria), Transgaz (România), VestMoldTransgaz (Moldova) și GTSOU (Ucraina) – să ajungă recent la un acord asupra unui produs optimizat, nu doar cu o durată mai lungă decât cele anterioare, ci și cu tarife de tranzit mult mai atractive după reducerile acordate recent de România și Moldova.

Cei cinci Operatori de transport care au luat decizia de a acorda o reducere medie a tarifelor de 10% (- 50% pentru Transgaz și VestMoldTransgaz), s-au întâlnit în octombrie la Atena, în prezența ministrului Mediului și Energiei, Stavros Papastavrou.

Al doilea element care a generat interes pentru Coridorul Vertical are legătură cu nevoile crescute ale Ucrainei de a importa gaze naturale în acest an. Atacurile rusești continue asupra infrastructurii energetice vor duce, conform estimărilor site-ului specializat în energie Montel, la o nevoie a Ucrainei de cantități cu 10% mai mari în acest an decât se planificase inițial. Nu este o coincidență faptul că guvernul Zelenski a aprobat recent o finanțare suplimentară de aproximativ 200 de milioane de euro pentru compania de gaze de stat a țării, Naftogaz.

Marile oportunități pentru infrastructura grecească

Toate aceste aspecte menționate mai sus deschid, în mod evident, oportunități mari pentru infrastructura și terminalele grecești, deoarece o creștere a nevoilor Ucrainei de a se aproviziona cu gaze naturale în acest an se traduce prin activități și mai profitabile pentru companiile DESFA și Gastrade.

Terminalele grecești, și anume Revythoussa și FSRU Alexandroupoli (care nu a funcționat din luna august până la sfârșitul lunii septembrie), își vor vedea capacitățile utilizate în continuare în această iarnă, mai ales când intră în joc noile produse pregătite de Operatorii de transport.

Unul dintre produse este „Ruta 2”, care este concepută exclusiv pentru transportul de GNL de la terminalul Alexandroupoli către Ucraina, iar al doilea se numește „Ruta 3”, concepută pentru a transporta gaze din Azerbaidjan prin conducta TAP de la Komotini până la granița cu Ucraina. În ambele cazuri, prima licitație este așteptată să înceapă în noiembrie.

Valorile pe care le implică această trecere de la gazul rusesc la cel american sunt uriașe, la fel ca și afacerile care se profilează, fiind vorba de contracte de miliarde de dolari care vor fi încheiate, ceea ce explică interesul foarte mare din partea fondurilor americane, precum banca de dezvoltare DFC, pentru investițiile în Coridorul Vertical.

Potrivit unor surse din cadrul Ministerului Energiei și Resurselor Minerale de la Atena, exploatarea comercială completă a Coridorului Vertical implică mari oportunități pentru Grecia ca centru energetic strategic pentru Europa de Sud-Est și Est-Centrală, precum și pentru posibilitatea ca acest sistem de conducte să se impună ca o nouă coloană vertebrală pentru furnizarea de cantități mari dinspre Sud spre Nord.

Trebuie doar să ne gândim că terminalele grecești vor trebui să înlocuiască din alte surse (în principal americane) un volum imens de aproximativ 15-16 miliarde de metri cubi (bcm), cât este în prezent cantitatea de gaz rusesc transportată din Grecia în Bulgaria și din România în Ungaria, în următorii ani.

Ce se va întâmpla cu prețurile

Întrebarea, însă, la care nimeni nu a dat un răspuns încă este ce se va întâmpla cu prețurile în perioada de tranziție, adică până în 2027-2028 inclusiv, perioadă până la care firmele străine estimează că piața globală a GNL va rămâne relativ „sub presiune”.

Datele și rapoartele, precum cel al BNEF, arată că oferta globală de GNL va depăși cererea, cu tot ce implică acest lucru pentru prețuri, după anul 2027, cu un vârf spre 2030, când se așteaptă finalizarea și punerea în funcțiune a investițiilor de miliarde de dolari în noi instalații realizate de SUA și Qatar.

Întrebarea, așadar, pe care o ridică cei din domeniu este la ce prețuri va fi posibil să se umple golul lăsat de gazele rusești, în această perioadă de tranziție, adică până când noile volume uriașe din SUA și Qatar vor intra pe piața globală, în special în țările din sud-estul Europei care, spre deosebire de Europa de Vest, continuă să depindă semnificativ de gazul rusesc, inclusiv Grecia. Mai ales în condițiile în care 45% din importurile grecești sunt încă acoperite de gaze rusești, pe care Moscova le vinde cu o reducere semnificativă în ultimii trei ani, doar pentru a-și menține cotele de piață în fața presiunii sub care se află. Cu alte cuvinte, gazele rusești prin conducte costă în prezent mai puțin decât GNL-ul, iar GNL-ul nu este de așteptat să devină mai ieftin decât gazele prin conducte înainte de 2027-2028, conform estimărilor studiilor internaționale.