Majorarea tarifului rovinietei de o zi pentru camioanele de mare tonaj (categoria F), de la 11 euro la 28,5 euro, reprezintă o decizie haotică care transmite exact opusul mesajului anunţat oficial: lipsă de transparenţă şi lipsă de predictibilitate, atrag atenţia Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF) şi Patronatul ASTRA – Alianţă pentru Sustenabilitatea Transporturilor Rutiere Acreditaţi, într-un comunicat de presă transmis Agerpres.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

“În mai puţin de 35 de zile, tariful de o zi pentru camioanele de mare tonaj (categoria F) a urcat de la 11 euro la 28,5 euro – o creştere de 159%. Nu vorbim de o ajustare tehnică, ci de o spirală decizională care transmite exact opusul mesajului anunţat oficial: lipsă de transparenţă şi lipsă de predictibilitate. Pe 25 iulie 2025, Parlamentul adopta Legea 141 privind unele măsuri fiscal-bugetare. Mesajul era clar: “măsuri pentru transparenţă şi predictibilitate”. Tariful pentru 1 zi la categoria F rămânea 11 euro, nicio schimbare. Pe 22 august 2025, Ministerul Transporturilor publica un proiect de ordonanţă: tariful creştea la 15 euro (+36%), justificat probabil prin “necesităţi de modernizare”. Dar pe 29 august 2025, în Monitorul Oficial nr. 808, a apărut Ordonanţa 23 a Guvernului. Tariful sare brusc la 28,5 euro (+159%). Întrebarea este simplă: ce s-a întâmplat în aceste 35 de zile? Cum putem vorbi de transparenţă şi predictibilitate când regulile se schimbă de trei ori într-un interval mai scurt decât termenul de plată al unui contract de transport? Şi mai ales: cum îşi poate face un antreprenor planuri serioase când statul însuşi demonstrează că planificarea este imposibilă?”, se precizează în comunicat.

Potrivit sursei citate, transporturile rutiere reprezintă peste 70% din totalul mărfurilor transportate, contribuie cu aproximativ 5% la PIB şi asigură direct şi indirect peste 350.000 de locuri de muncă. De asemenea, în acest sector activează peste 40.000 de companii, “toate obligate acum să se alinieze brusc la o regulă schimbată în timpul jocului”.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Pentru o companie de transport cu 100 de camioane de 40 t, costurile cu rovinietele cresc de la aproximativ 600.000 lei/an la peste 725.000 lei/an – o diferenţă de minimum 125.000 lei anual, presupunând achiziţii anuale echivalent ajustate la noile tarife,susţin cele două organizaţii,

“Problema nu este doar cuantumul noilor tarife, ci faptul că ele au fost impuse unilateral, cu scopul de a acoperi un deficit bugetar, nu de a finanţa investiţii în infrastructură. Într-o economie deja fragilizată de inflaţie şi consum redus, o asemenea măsură se transformă într-un factor de destabilizare: creşte costul transportului, amplifică presiunea pe preţurile finale şi reduce competitivitatea companiilor româneşti pe piaţa europeană. Transporturile nu sunt un sector marginal, ci un contribuitor de peste 5% la PIB şi un angajator de sute de mii de oameni. O taxă aplicată abrupt, fără consultare şi fără o perioadă de tranziţie, înseamnă poveri financiare şi erodarea încrederii în stat ca partener economic”, a declarat Cristina Chiriac, preşedinta CONAF.

Pe fondul acestor modificări, CONAF şi ASTRA solicită Guvernului: diminuarea nivelului tarifului, astfel încât acesta să fie proporţional cu infrastructura rutieră existentă şi cu capacitatea companiilor de a-l susţine, fără a afecta competitivitatea transportatorilor români pe piaţa europeană; amânarea aplicării noilor tarife până la 1 ianuarie 2026, pentru a oferi companiilor timpul necesar de adaptare şi pentru a evita blocaje financiare în lanţul logistic; predictibilitate – orice modificare să fie anunţată cu minimum 12 luni înainte şi aplicată etapizat; transparenţă – veniturile colectate din rovinietă să fie utilizate exclusiv pentru întreţinerea şi dezvoltarea infrastructurii rutiere; alinierea la bunele practici europene printr-un dialog constant cu mediul de afaceri, astfel încât măsurile să fie sustenabile şi sprijinite de cei care le aplică în practică.

CONAF are în componenţa sa 30 sucursale, două federaţii, 12 patronate, 38 de asociaţii şi peste 5.500 de companii, cu mai mult de 245.000 de angajaţi.

Printre proiectele derulate de organizaţie se află: “Pactul pentru Tineri”, “Maratonul pentru Educaţie Antreprenorială”, “DigitalUP”, “Pactul pentru Muncă” – în parteneriat cu FPPG, “Pactul pentru Educaţie Antreprenorială”, “Romanian Venture Forum” – seria de dialoguri deschise, şi “Turismul Românesc: Între impas şi oportunitate”.