Consiliul Concurenței avertizează că e nevoie de reguli noi pe piața de taximetrie/ transport alternativ. “Trebuie reevaluate reglementările care limitează, în mod artificial, nivelul de concurență”

uber taxi Photo by Tolga Akmen / AFP

Consiliul Concurenței atrage atenția că politica autorităților locale privind numărul de autorizații de taxi eliberate nu s-a schimbat, cu toate că numărul șoferilor de ride-hailing a crescut. În același timp, o mare parte dintre șoferii de taxi au început să utilizeze aplicații integratoare (precum Free Now sau Star Taxi) pentru a își oferi serviciile. Autoritatea de concurență recomandă încheierea unui protocol de colaborare între autoritățile fiscale și operatorii de platforme, pentru a creștere capacitatea de control a autorităților fiscale

Consiliul Concurenței consideră că trebuie reevaluate reglementările “care limitează, în mod artificial, nivelul de concurență între serviciile de taxi și cele de transport alternativ, de exemplu statutul de serviciu public al serviciilor de taxi, limitarea numărului de autorizații, tariful reglementat și obligativitatea taximetriștilor de a colabora cu un dispecerat și de a plăti tariful aferent acestui serviciu”.

Fiscalizarea companiilor multinaționale

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

“Din analiza modelelor de afaceri ale principalelor platforme active pe piața din România, s-a constatat că operatorii de transport alternativ sunt localizați, în realitate, în afara țării, având o prezență globală, contravaloarea curselor fiind încasată direct de companiile din afara țării (Olanda, în cazul Uber, respectiv Estonia, în cazul Bolt), în timp ce entitățile de la nivel național au atribuții și drepturi limitate, încasând contravaloarea unor servicii prestate către companiile din grup, din afara țării.

De altfel, chiar la nivelul Organizației pentru Cooperare și Dezvoltare Economică (OECD) este discutată tema fiscalizării, în vederea realocării unor drepturi de impozitare asupra multinaționalelor din țările lor de origine pe piețele în care desfășoară activități comerciale și câștigă profituri, indiferent dacă firmele au o prezență fizică acolo. Mai exact, companiile multinaționale cu vânzări globale peste 20 miliarde euro și profitabilitate peste 10% ar urma să fie acoperite de noile reguli, 25% din profit peste pragul de 10% urmând să fie realocat către jurisdicțiile de pe piața pe care au fost generate aceste venituri”, menționează Consiliul Concurenței, într-un comunicat.

Autoritatea de concurență consideră că modul de funcționare al operatorilor de transport alternativ trebuie mai bine definit în cadrul reglementărilor, în condiții de transparență și legalitate, inclusiv în ceea ce privește conformarea la normele fiscale.

Ca urmare, Consiliul Concurenței recomandă încheierea unui protocol de colaborare între autoritățile fiscale și operatorii de platforme, pentru a creștere capacitatea de control a autorităților fiscale și, implicit, pentru a îmbunătăți conformarea șoferilor din domeniu.

Evoluții și tendințe observate la nivelul pieței

Serviciile de ride-hailing au apărut ca alternativă la serviciile tradiționale de tip taxi, diferențiindu-se față de acestea prin anumite caracteristici: utilizarea unei platforme digitale, modalitățile de comandă și plată, dinamica de tip „peer-to-peer”, tariful dinamic stabilit prin algoritmi în funcție de condițiile pieței, sistemul de review-uri etc.

Segmentul serviciilor de transport alternativ este acoperit de doi jucători importanți: Uber și Bolt, Free Now părăsind piața românească începând cu septembrie 2022. Cele două companii erau prezente, la finalul anului 2021, în optsprezece orașe din România, Uber și Bolt acoperind, la acel moment, peste 90% din cursele efectuate și practicând niveluri apropiate ale tarifelor.

În ultimii ani, serviciile de ride-hailing au înregistrat creșteri de la trimestru la trimestru, cu o perioadă de scădere, în anul 2020, pe fondul pandemiei. Începând cu anul 2021, piața și-a revenit, ajungând la aproximativ 11 milioane de curse efectuate în trimestrul doi al anului trecut, comparativ cu 6 milioane de curse, în trimestrul doi din anul 2019, anterior reglementării pieței, arată datele prezentate de Consilul Concurenței.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: