Mai mulți contabili acuză că ANAF i-a notificat, prin Spațiul Privat Virtual, să completeze în doar 10 zile un document detaliat privind cheltuielile societăților din perioada 2020–2024, informații pe care Fiscul deja le deține.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

UPDATE 17.35 ANAF a transmis o nouă notificare prin care se revocă solicitarea privind transmiterea informațiilor.

ANAF UPDATE


Știrea inițială

„ANAF s-a fândit să ne ceară statistici, cu termen de 10 zile lucrătoare, a datelor deja raportate în ultimii 5 ani”, afirmă Cornelia Năstase, Managing Partner la CC Tax Advisory.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

Potrivit ei, există mai multe probleme cu această solicitare.

„Prima problemă este chiar validitatea solicitării, având în vedere că toate aceste informații sunt deja raportate, iar baza legală indicată se aplică în cadrul controalelor fiscale pentru documente primare (facturi, contracte), nu pentru a solicita statistici și tabele”, explică Cornelia Năstase.

A doua este termenul, afirmă ea. Termenul legal (deși rareori respectat) pentru cererile contribuabililor este 45 zile. „Avem evident parte de un termen la mai puțin de jumătate față de ei, iar în cazul unora cel puțin, să restaurezi bazele de date din anii anteriori sau să iei arhiva la mână dureaz”, explică ea.

Cea de-a treia problemă o reprezintă munca în plus, care va pica asupra contabililor. „Pe cine pică raportarea asta? Contabilii vor fi cei responsabili cu căutatul în arhive a datelor. Asta în condițiile în care luna iulie are termene pentru raportări lunare, raportări trimestriale și mai nou faimosul SAF-T. Care, să nu uităm, în România a fost implementat în cea mai complexă formă față de alte state membre”, afirmă ea.

În plus, o altă problemă este că firmele de contabilitate nu știu pentru care dintre clienți a fost făcută această solicitare. „Noi, firmele de contabilitate, vedem solicitările acestea la ”grămadă”. Deci, în cazul meu, nici măcar nu știu pentru care dintre cei 500 de clienți ai nostri ar trebui să trimitem”, a mai precizat ea.

Solicitarea a fost reclamată și de către Valentina Saygo, cunoscut consultant fiscal: „Țara arde și ANAF se piaptănă!”

Saygo susține că, în contextul în care ANAF deține deja absolut toate aceste date, solicitarea de a trimite structura cheltuielilor în format .xls pentru perioada 2020–2024 excede cadrul legal.

Potrivit ei, singurul răspuns care poate fi formulat este un refuz ferm de a accepta sarcini care nu sunt impuse de lege.

„Această solicitare nejustificată întărește concluzia că informațiile pot fi cerute doar în contextul unui control fiscal, cu respectarea procedurii specifice fiecărui tip de control (inspecție fiscală, verificarea situației fiscale personale de către organul fiscal central sau verificare documentară)”, transmite Saygo.

ANAF scrisoare
Sursa foto: Economedia
ANAF scrisoare
Sursa foto: Economedia

Valentina Saygo a elaborat și un potențial răspuns care poate fi transmis:

„Ref: Solicitare informații suplimentare

Stimată doamnă,
Urmare a notificării primite prin Spațiul Privat Virtual, prin care ne solicitați completarea și transmiterea unui document cu informații detaliate referitoare la cheltuieli din perioada 2020–2024, vă comunicăm respectuos că solicitarea formulată excede cadrul legal prevăzut de Codul de procedură fiscală (Legea nr. 207/2015, cu modificările și completările ulterioare).
Deși în notificare se invocă art. 58 și art. 64 din Codul de procedură fiscală, considerăm că:
1. Lipsa unui temei clar și a unei proceduri legale
Potrivit art. 58 alin. (1) Cod procedură fiscală, contribuabilul este obligat să furnizeze informații pentru determinarea stării de fapt fiscale, însă această obligație intervine exclusiv în contextul unei proceduri legale specifice, precum inspecție fiscală, control inopinat, verificare documentară sau verificarea situației fiscale personale.
În cazul de față, nu există un act administrativ individual emis de organul fiscal (dispoziție de măsuri, aviz de inspecție fiscală etc.) care să justifice solicitarea, iar formularea generică – „în scopul realizării unor analize cu caracter fiscal” – nu îndeplinește cerințele minime de legalitate, fiind în afara cadrului procedural reglementat de lege.
2. Inaplicabilitatea art. 64 din Codul de procedură fiscală
Art. 64 reglementează obligația de a pune la dispoziția organului fiscal înscrisuri existente, în vederea stabilirii stării de fapt fiscale. Textul nu autorizează solicitarea de tabele sinteză, analize sau prelucrări de date contabile în formate specifice (de ex. Excel editabil), în lipsa unei proceduri de control fiscal.
3. Nerespectarea Ordinului Președintelui ANAF nr. 3076/2017
Solicitarea nu este conformă cu prevederile Ordinului ANAF nr. 3076/2017 privind modelul și conținutul formularelor utilizate de structurile de informații fiscale. Potrivit acestuia, notificarea este documentul prin care organul fiscal solicită contribuabilului și/sau unor terți informații și/sau înscrisuri pentru determinarea stării de fapt fiscale a contribuabilului verificat.
Această formulare întărește ideea că informațiile pot fi cerute doar în cadrul unei proceduri fiscale reglementate de lege.
4. Risc de încălcare a dreptului la protecția datelor și a secretului profesional
În lipsa unei proceduri oficiale și a unui temei juridic individualizat, solicitarea poate reprezenta o încălcare a dreptului la viață privată și protecția datelor cu caracter personal (Regulamentul UE 679/2016 – GDPR), precum și a obligațiilor de confidențialitate aplicabile profesiilor reglementate (consultant fiscal, auditor, expert contabil etc.).
5. Solicitare de clarificare suplimentară
În lumina celor menționate, vă solicităm respectuos să ne transmiteți următoarele, în spiritul cooperării loiale:
 Temeiul legal detaliat al solicitării (procedura exactă în care se încadrează – inspecție fiscală, verificare documentară, control tematic etc.);
 Scopul clar și raționamentul care justifică solicitarea acestor informații suplimentare;
 Care sunt consecințele neîndeplinirii solicitării, în condițiile în care Codul de procedură fiscală nu prevede sancțiuni pentru necompletarea unor formulare transmise în afara unei proceduri legale de control.
Concluzie
Apreciem importanța cooperării cu instituțiile fiscale și suntem deschiși la furnizarea informațiilor în cadrul legal aplicabil. În forma actuală, solicitarea depășește cadrul legal prevăzut de Codul de procedură fiscală și de Ordinul ANAF nr. 3076/2017. Prin urmare, suntem în imposibilitatea de a furniza informațiile solicitate în lipsa clarificărilor menționate mai sus”.
Și Patronatul Antreprenorilor Contabili din România (PACR), o organizație care reprezintă firme de contabilitate, a avertizat că astfel de practici încalcă prevederile Codului de procedură fiscală și pot fi considerate abuzuri administrative.
„Apreciem importanța cooperării loiale cu autoritățile fiscale, însă această colaborare trebuie să se bazeze pe legalitate, transparență și respect reciproc. Solicitările fără bază juridică certă creează presiuni inutile, consum de resurse și afectează încrederea contribuabilului în instituțiile statului”, a declarat Valentina Saygo, președinte PACR.

Deși la prima vedere solicitarea părea una administrativă de rutină, analiza făcută de profesioniști în domeniul fiscal evidențiază încălcări clare ale legislației în vigoare, arată PACR într-un comunicat.

Ce spune legea și ce nu s-a respectat, conform PACR:
Solicitarea ANAF a fost justificată prin articolele 58 și 64 din Codul de procedură fiscală (Legea nr. 207/2015), însă specialiștii semnalează trei nereguli majore:
1. Lipsa temeiului juridic clar
Conform art. 58 alin. (1), contribuabilii pot fi obligați să furnizeze informații doar în cadrul unor proceduri fiscale oficiale: inspecție fiscală, verificare documentară, control inopinat sau verificarea situației fiscale personale. În lipsa unui act administrativ, solicitarea nu are suport legal.
Conform art.58 alin.(2) aceste informații pot fi solicitate doar atunci când nu sunt deținute de organul fiscal, ori prin tot sistemul declarativ inclusiv prin Situațiile Financiare întocmite pentru fiecare an calendaristic, prin SAF-T si sistemul e-factura ANAF are acces la toate informațiile pe care le solicita de la contribuabili
2. Cererea de date care implică prelucrare
Art. 64 permite solicitarea de înscrisuri deja existente, nu și cererea de analize contabile, sinteze, tabele în format Excel sau alte forme de procesare suplimentară, care generează muncă nejustificată pentru contribuabil.
3. Nerespectarea Ordinului ANAF nr. 3076/2017
Acest ordin reglementează formularele utilizate de ANAF pentru solicitări. Notificările trebuie transmise exclusiv în cadrul unei proceduri legale – cerință care nu a fost îndeplinită în cazul analizat.
Posibile încălcări ale GDPR și ale confidențialității profesionale
Solicitarea transmisă în afara unei proceduri oficiale poate încălca Regulamentul (UE) 679/2016 privind protecția datelor cu caracter personal (GDPR) și obligațiile de confidențialitate profesională ale contabililor, auditorilor și consultanților fiscali. Furnizarea de date sensibile fără temei legal poate constitui o divulgare nejustificată, cu consecințe legale.
Poziția contribuabilului: claritate, legalitate, respect
În răspunsul transmis ANAF, contribuabilul a cerut:
• Specificarea temeiului legal detaliat al cererii, inclusiv menționarea procedurii în desfășurare;
• Clarificarea scopului solicitării;
• Indicații clare privind consecințele legale ale refuzului, în contextul în care Codul de procedură fiscală nu prevede sancțiuni pentru necompletarea unor formulare în afara unei proceduri oficiale.
Recomandări pentru mediul de afaceri
• Analizați cu atenție orice solicitare primită prin SPV;
• Verificați dacă este emis un act administrativ justificator;
• Dacă acesta lipsește, solicitați clarificări scrise privind temeiul legal și procedura aplicabilă;
• Consultați un expert fiscal înainte de a furniza date sensibile sau prelucrări contabile.