Provocările la care sunt supuse astăzi companiile prezente în piața locală a serviciilor de trade marketing şi recrutare de personal se acutizează tot mai mult din cauza creșterilor de preț la utilități și la produsele esențiale.
Este o perioadă pe care Eugen Saulea, fondatorul ESSA Group – unul dintre cei mai mari jucători din acest domeniu – o consideră lipsită de predictibilitate și foarte dificilă în noul context creat de valul patru al pandemiei de COVID-19.
De altfel, ultima jumătate de an fost caracterizată de un lanț întreg de scumpiri care au avut ca efect direct conturarea unor salarii mai mari inclusiv pentru angajații rețelelor din comerțul alimentar modern.
Aceste provocări nu vor dispărea, ci din contră, vor continua să persiste, cel puțin în primul trimestru din 2022. Cauzele se vor regăsi în noi scumpiri la utilități care se vor suprapune peste majorarea salariului minim, ceea ce duce la imposibilitatea de a contura un pachet salarial pe termen mediu și lung pentru personalul din retailul alimentar, caracteristică manifestată și în ultima parte a acestui an.
„Dacă ar fi să fac un calcul acum, față de luna august, pachetul salarial este cu circa 20% mai mare. Retailerii au nevoie de mai mulți oameni și, drept urmare, cei existenți sunt extrem de solicitați. În prezent, salariul brut de încadrare pentru un lucrător comercial este de 3.300 de lei, cu un net de bază de 1.900 de lei și 21 de tichete de masă de 15-17 lei”, mai spune Eugen Saulea.
Este o criză de personal care s-a generalizat în ultima perioadă și din cauză că mulți români au migrat iarăși afară, iar posibilitatea de a recruta din regiune nu este foarte ușoară printre altele din cauza pandemie.
O soluție ar putea fi recrutarea din Republica Moldova, o zonă peferată și de marii retaileri prin prisma faptului că ar fi eliminată bariera de limbă, ceea ce nu se poate spune de personalul din zonele non-UE, la care apare problema comunicării.