Pasiunea pentru sport l-a făcut pe Daniel Ignătescu să pună bazele Școlii de Schi Mountain Adventure, în urmă cu peste 20 de ani. Dacă acum mulți ani Daniel se folosea doar de hartă și busolă, acum se bazează pe tehnologia care îi ghidează în siguranță de munte. Mountain Adventure oferă o serie de activități sportive outdoors, de la tabere de schi și snowboard, tabere de vară, ture de schi offpiste și până la drumeții pe munte.
„Folosim tehnologia de la planificarea traseelor și activităților montane șăi până la implementarea acestora, ne bazăm pe tehnologie”, a declarat Daniel Ignătescu, fondatorul Mountain Adventure, ghid montan și formator de schi acreditat internațional.
Pe lângă siguranță, tehnologia îi ajută pe cei de la Mountain Adventure să se conecteze mai ușor cu publicul țintă. „Până acum câțiva ani de zile, până când rețelele de socializare au început să aibă un cuvânt din ce în ce mai greu, era destul de simplu pentru un organizator de activități montane pentru că se putea promova, prin recomandări sau printr-un interviu la locația sediului de lucru. Acum trebuie să fii foarte pregătit și foarte atent pe partea de marketing online, tot ce inseamna prezentă digitală, pentru că sunt cele mai importante și câteodată fac diferența între a avea o afacere de succes în domeniul turismului sau nu”, precizează acesta.
Economedia: Ce soluții de digitalizare folosiți în prezent și cum ajută ele industria?
Daniel Ignătescu: Avem un abonament de grup pentru telefonie si date de la Vodafone, foarte util în comunicarea si organizarea echipelor noastre. Suntem cea mai mare scoala de schi din Predeal, lucram cu peste 15 instructori pe perioada iernii, cu un flux de sute de clienti pe sezon si taberele de copii, si gestionam foarte bine echipa astfel. Am ales Vodafone pentru că are cea mai buna rețea atat pentru punctul nostru de lucru de la pârtia din Predeal cat si pe munte in drumetii si ture. De asemenea, folosim aplicația Salvamont elaborată de Vodafone, care este foarte bună atunci când pornim pe munte. Noi ne-am obișnuit să o folosim și recomandăm tuturor celor care se duc pe munte să o folosească. Ne bucura sa vedem preocuparea pe care o are Vodafone, in colaborare cu Salvamont, pentru siguranta pe munte si felul in care tehnologia pusa la dispozitie de operator, prin drone, ajuta in gasirea victimelor in caz de accident.
Cum folosiți aplicația de localizare GPS și ce alte soluții găsiți de localizare și de siguranță atunci când mergeți în drumeție?
Siguranta turistilor este preocuparea principala atunci cand mergem pe munte. Pe tot parcursul drumeției pe munte, prin aplicație poți fi găsit în baza semnalului. Mai folosim aplicația Munții Noștri, care este o hartă digitală montană. De asemenea mai folosim și o aplicație care prezintă relieful tridimensional și ne ajută în planificarea turelor pe care le facem cu turiștii noștri. Pentru zonele fara semnal, folosim și un ceas cu un GPS care îți înregistrează ruta de la plecare și de la pornire și ai o opțiune de a te întoarce, chiar dacă este vremea este nefavorabila.
Care sunt avantajele și dezavantajele tehnologiei în domeniul vostru?
Pe partea de implementare, ne ajuta intr-o mai buna coordonare si in implementarea masurilor de siguranta. In momentul în care ducem turiștii noștri pe un traseu, tehnologia este foarte importantă pentru că ne ajută să comunicăm în primul rând cu Salvamont în caz de nevoie si de asemenea, să comunicăm cu un eventual coleg dacă avem grupuri mari de ghidat și ne împrăștiem pe parcursul potecii.
Folosim tehnologia pe partea de iarnă, de exemplu când când luccrăm pe munte ca ghizi montani pe timp de iarnă aflăm informațiile nivometeorologice de pe site-ul ANM-ului. Este tot tehnologie. Știm din start dacă este sigur să mergem pe un traseu pe care care ne-a fost cerut de către clienți sau pe care ni l-am propus. Folosim tehnologia de la planificare până la implementare, iar pe partea de implementare avem ruta pe care o avem de parcurs pe ceas, pe GPS.
Tehnologia este esentiala si in cadrul organizarii si promovarii afacerii in domeniul activitatilor outdoors. Astfel, folosim unelte si platforme digitale pentru buna gestionare a fluxului de turisti, precum si promovarea in mediul online – de la platforme CRM, la actiuni de e-mail marketing, performance marketing, creare de continut online samd. Folosim device-uri de la Vodafone pentru a inregistra si procesa imagini si video-uri care ulterior devin continut de promovare pe canalele noastre online si social media.
În ceea ce privește dezavantajele, unele dispozitive specializate care sunt și cele mai bune, de obicei sunt foarte scumpe. Este necesar un efort din partea noastră să le achiziționăm, insa alegem sa investim in tehnologie pentru viitorul afacerii.
Când ați implementat tehnologia și când ați simțit că aveți nevoie de ea?
Nevoia a venit în timp. La început, acum 20 de ani, mergeam cu harta și cu busola, si ne promovam prin intermediul pliantelor tiparite. Bineînțeles și acum avem harta și busola la noi permanent, dar este mult mai simplu, digital și în timp cu apariția dispozitivelor specializate, din ce în ce mai complexe, am început să o utilizam.
Cum ajută digitalizarea în crearea comunităților?
Dacă acum 20 de ani reclama se făcea din vorbă în vorbă, mergeam cu pliante la școli, acum rețelele de socializare sunt foarte importante. Platforme de tip TripAdvisor sau Google Reviews unde putem primi recenzii pentru activitatea noastră sunt in mod egal foarte importante, precum si un website de calitate și cu produse foarte clare și concrete. Toate acestea contureaza in jurul Mountain Adventure o comunitate de oameni care sunt pasionati de munte, schi, snowboard si o tanara generatie pe care o crestem in conexiune cu natura si sportul.
Cât ați investit până în prezent în digitalizare și cât vă propuneți să mai investiți în anii următori?
Investițiile în digitalizare sunt constante si cresc de la an la an, odată ce conștientizăm beneficiile pe care aceasta le aduce afacerii noastre.
De ce piedici v-ați lovit atunci când ales să vă digitalizați busines-ul și care au fost principalele provocări?
Da, au existat piedici în utilizare. Utilizatorul uman, factorul uman a fost prima piedică. Pentru colegii mai în vârstă a fost dificil să se acomodeze cu tehnologia și să învețe să o folosească. Reticența față de tehnologie este prima problemă. Pe partea de implementare suntem dependenți de semnal atât telefonic, cât și internet, suntem dependenți de rețea. Dar odată ce înțelegem avantajele tehnologiei și digitalizării, nu ne mai putem întoarce înapoi.