În condițiile în care forțele de apărare din întreaga lume se luptă să își umple rândurile, Monocle explorează tacticile îndrăznețe, surprinzătoare și uneori bizare folosite pentru a recruta Generația Z.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
În 2024, cheltuielile militare globale au atins un record de 2,72 trilioane de dolari (2,37 trilioane de euro). Deși o mare parte din această sumă a fost direcționată către dezvoltarea armamentului secolului XXI, armatele au încă nevoie disperată de cea mai de bază, dar din ce în ce mai greu de obținut resursă: forța umană. În Europa, unde această penurie de personal este deosebit de acută, foarte puțini par interesați de serviciul militar: un sondaj Gallup realizat anul trecut a arătat că doar 32% dintre cetățenii UE ar fi dispuși să lupte pentru țara lor în cazul unui război. Este un fapt complicat de prezența războiului pe continent. Pentru a combate această apatie, guvernele cheltuiesc sume considerabile pentru campanii de recrutare. Mesajele și imaginile ne spun multe despre modul în care o țară se vede pe sine, precum și despre provocările specifice cu care se confruntă.
Aproape toate aceste reclame se adresează tinerilor pentru care patriotismul s-ar putea să nu mai fie un factor de atracție atât de puternic ca odinioară. Așadar, au dispărut sloganele patriotarde de altădată – „Țara ta are nevoie de tine” sau „Urmează drapelul” – și în locul lor apar altele care fac apel la emoții, cum ar fi dorința de aventură sau de autodepășire: „Anything but regular” sau „Be all you can be”.
Desigur, deși presante, lipsurile de recrutare din Europa și SUA nu sunt încă existențiale. Nu același lucru este valabil pentru țările aflate în război. În Ucraina, unde toți bărbații cu vârste între 25 și 60 de ani sunt obligați să se înregistreze pentru conscripție, există o lipsă majoră de personal, pe măsură ce războiul de uzură cu Rusia se apropie de al patrulea an și mulți caută să obțină scutiri de la încorporare. În timp ce echipele de recrutare patrulează pe străzi în căutarea celor care se sustrag, armata devine creativă cu publicitatea, încercând să vândă serviciul militar ca pe ceva cool și distractiv, mai degrabă decât ca pe o sentință la moarte.
În Rusia, unde au existat, de asemenea, forme de mobilizare combinate cu o campanie mai amplă de recrutare, majoritatea mesajelor se concentrează pe teme de masculinitate și câștig material. „Plăți lunare începând de la 204.000 de ruble [2.210 euro]”, sunt ultimele cuvinte care apar pe ecran în campania discutată aici, lansată într-un moment în care pierderile zilnice pe câmpul de luptă în Ucraina erau estimate la până la 700 de oameni.
În astfel de circumstanțe, recrutorii nu își pot permite, probabil, să fie altfel decât direcți. Dar cum pot țările care nu se află încă în război să convingă o generație pentru care serviciul militar nu a părut niciodată o opțiune de carieră viabilă să se înroleze în armată?
Aici evaluăm șapte campanii recente de recrutare militară din întreaga lume, identificând modul în care ambiția lor se traduce în mesajele generale, precum și dacă au fost sau nu de succes prin alegerile creative făcute. Există, în general, o înțelegere largă în ministerele apărării din întreaga lume că o carieră militară trebuie rebranduită pentru a atrage o nouă generație. Dar cum se poate realiza acest lucru cel mai bine? Să aflăm.
1. Franța
Campanie: Poți să o faci?
An: 2024
Agenție: Dentsu Creative France, o firmă de publicitate și relații publice cu sediul la Paris, care a produs campanii pentru Adobe și Ikea.
Mesaj: Această campanie pentru armata terestră franceză subliniază varietatea și aventura vieții militare în secolul XXI. Componenta online evidențiază faptul că armata oferă recruților 117 specialități în care să se instruiască, precum și detalii despre viața de zi cu zi în forță, și a invitat potențiali recruți să participe la evenimente sportive și activități de echipă organizate în cinci orașe franceze, inclusiv Paris și Marsilia.
Ambiție: Lansată în septembrie 2024, obiectivul campaniei era recrutarea a 16.000 de noi soldați și 5.000 de rezerviști în anul următor.
Funcționează? La momentul redactării, armata franceză nu publicase încă cifrele de recrutare pentru anul de după campanie. Cu siguranță reușește să facă viața militară să pară ceva mai distractivă decât te-ai aștepta. În timp ce mulți tineri din țările occidentale se confruntă cu șomaj, o viață socială dominată de tehnologie și lipsa unui scop, o aventură și puțină disciplină ar putea părea atractive.
2. Suedia
Campanie: Ai ce îți trebuie.
An: 2024
Agenție: Nord DDB
Mesaj: Este pentru prima dată când o reclamă de recrutare militară suedeză nu prezintă niciun soldat, armă sau câmp de luptă. O femeie își poartă prietena în spate peste un pod. Pe ecran apar cuvintele: „Mergând cu un rucsac greu… Ai ce îți trebuie.” Apoi, într-o sală de clasă, o altă femeie moțăie. Prietena ei îi aruncă o bilă de hârtie. „Îți ajuți partenerul de luptă… Ai ce îți trebuie”, insistă textul. Într-un moment în care Suedia se reînarmează rapid, campania se adresează direct tinerelor, care reprezintă mai puțin de 20% dintre noii recruți.
Ambiție: Obiectivul forțelor armate suedeze este ca 30% dintre noii recruți să fie femei până în 2030. „Ai ce îți trebuie” a fost concepută cu acest plan în minte.
Funcționează? În 2024, femeile reprezentau 19% din forțele armate (armata, aviația și marina combinate), în scădere de la 24% în 2023, dar cifrele se îndreaptă în direcția dorită.
3. Rusia
Campanie: Ești bărbat. Comportă-te ca atare.
An: 2023
Agenție: Intern, la Ministerul rus al Apărării
Mesaj: În această campanie televizată, agenți de pază din supermarketuri, taximetriști și antrenori de fitness sunt arătați transformându-se. „Chiar ai vrut să alegi această cale?” întreabă amenințător un mesaj pe ecran. O clipire de lumină și ei se transformă în soldați, în uniformă militară. Punând sub semnul întrebării virilitatea și valoarea locurilor de muncă de zi cu zi, cum ar fi cele de vânzători sau șoferi, campania încearcă să-i facă de rușine pe bărbații din Rusia, prezentând armata ca antidot la existența banală a vieții moderne.
Ambiție: Creșterea drastică a recrutării soldaților profesioniști. Deși toți bărbații ruși de 18 ani sunt obligați să efectueze 12 luni de serviciu militar, acești recruți nu pot fi desfășurați să lupte în afara Rusiei și au fost scutiți de primul val de mobilizare din 2022. Când a fost lansată această campanie, pierderile zilnice ale Rusiei în Ucraina erau, în medie, de aproape 700 de persoane. Ministerul Apărării a fost nevoit să recurgă la încercări și mai disperate de recrutare, inclusiv reducerea pedepselor pentru deținuți în schimbul înrolării și oferirea de stimulente financiare uriașe.
Funcționează? Parțial. Kremlinul a evitat un al doilea val de mobilizare, care ar fi putut fi periculos, Vladimir Putin susținând că 490.000 de soldați au fost recrutați în cele 12 luni până în decembrie 2023, deși ulterior a revizuit cifra la „mai mult de 300.000”. Dar, după cum explică experta în Rusia Lucy Birge, „Pentru majoritatea bărbaților, banii oferiți sunt principalul factor de motivare pentru înrolare.” Această campanie publicizează un salariu lunar de peste 2.000 de euro, de aproape trei ori media națională, în timp ce familiile celor căzuți pe front primesc o compensație de 45.000 de euro.
4. Singapore
Campanie: Anything but regular.
An: 2023
Agenție: Tribal Worldwide Singapore
Mesaj: Cu filme care arată vehicule militare traversând câmpii vaste, campania armatei din Singapore respinge ideile despre uniformitate militară sau o viață de plictis administrativ.
Ambiție: Conform Enlistment Act, cetățenii și rezidenții permanenți de sex masculin din Singapore sunt obligați să efectueze doi ani de serviciu național la împlinirea vârstei de 18 ani, dar prea puțini dintre acești recruți aleg să rămână în forțele armate. Această campanie țintește generația Z din Singapore, încercând să elimine prejudecățile legate de o carieră în armată.
Funcționează? Armata susține că a existat o creștere de 47% a înscrierilor voluntare după campanie.
5. Marea Britanie
Campanie: Armata ta are nevoie de tine.
An: 2019-2023
Agenție: Karmarama
Mesaj: Nu cea mai recentă dintre campaniile de recrutare ale armatei britanice, dar o abatere inteligentă de la mesajele previzibile. Campania face aluzie la posterele din Primul Război Mondial cu „Lord Kitchener Wants You”, pentru a submina stereotipurile despre mileniali ca fiind narcisiști, dependenți de telefoane și leneși. Ea sugerează că aceste trăsături sunt potrivite pentru armată: egocentrismul semnalează încredere, iar „fulgii de zăpadă” și „zombii cu telefoane” au compasiune și pricepere tehnică.
Ambiție: „Armata ta are nevoie de tine” a făcut parte dintr-o serie mai amplă destinată tinerilor britanici care ar fi putut considera sexualitatea sau religia lor o barieră pentru o carieră în armată.
Funcționează? Campania a dus la cea mai intensă perioadă de recrutare din șapte ani, în decurs de trei luni. A fost înlocuită în 2023 cu campania mai tradițională „You belong here”.
6. Ucraina
Campanie: Luptă în Brigada a Treia de Asalt.
An: 2025
Agenție: O echipă internă de media formată din 12 angajați permanenți.
Mesaj: „Te vom pregăti pentru orice scenariu”, scrie pe un slogan portocaliu. În prim-plan, un soldat ucrainean cu ochelari de soare stă lângă un extraterestru ucis; în fundal, OZN-uri se confruntă cu focul antiaerian. Această campanie folosește atât umorul, cât și imagini cinematografice pentru a prezenta serviciul militar ca fiind distractiv și aventuros. Mesajul este că cei care se înrolează nu au de ce să se teamă, nici măcar de o invazie extraterestră. Mesajul implicit este că, în calitate de soldat în armata Ucrainei, vei fi un erou care luptă pentru dreptate și vei arăta bine făcând asta.
Ambiție: Deși o nouă lege introdusă anul trecut obligă fiecare bărbat ucrainean cu vârsta între 25 și 60 de ani să se înregistreze pentru o formă de serviciu militar, lipsa de recruți continuă să submineze rezistența eroică a țării. Acest poster ar putea fi pentru un film de acțiune, având un mesaj care prinde bine la publicul tânăr pe care îl vizează. Evocă, de asemenea, un tip de stoicism umoristic pe care mulți l-au adoptat de la invazia Rusiei în 2022.
Funcționează? Într-un anumit sens, da. Brigada a Treia de Asalt are o medie de aproximativ 500 de noi recruți pe lună, peste media armatei. Totuși, Ucraina se confruntă în continuare cu o provocare pe care frivolitatea nu o poate rezolva, motiv pentru care se recurge din nou la conscripție prin echipe de încorporare.
7. SUA
Campanie: Be all you can be.
An: 2023
Agenție: Army Enterprise Marketing Office/DDB Chicago
Mesaj: Armata SUA este o alegere de carieră interesantă și stabilă. Poți să îți aperi națiunea, să rezolvi probleme, să îngrijești răniți și să planifici logistică complexă. A servi în armată este o slujbă pentru cei ambițioși, curioși, aventuroși și dornici să fie împuterniciți. Campania insistă că salariile stabile și beneficiile, inclusiv asistența medicală, studiile, formarea profesională și sprijinul pentru veterani, fac din armata SUA o cale către un viitor sigur.
Ambiție: Aceasta a fost o revenire la mesaje verificate după o campanie controversată care experimenta cu portrete animate ale vieților emoționale ale soldaților. Prin relansarea unui slogan și a unui jingle imediat recognoscibile, armata SUA a dorit să reasigure publicul că instituția nu s-a îndepărtat prea mult de tradiție și să inspire publicul Generației Z să se înroleze, apelând la dorința lor de scop, identitate și impact.
Funcționează? Da. În cei doi ani de la lansarea campaniei, nivelul de recunoaștere a brandului a crescut de la 50 la 75%, conform Army Enterprise Marketing Office. În iunie, armata SUA și-a atins obiectivul de recrutare pe anul acesta cu patru luni mai devreme, având 61.000 de viitori soldați sub contract. Ținta a fost cu 10% mai mare decât cea de anul trecut.