„Dare în plată” pentru stingerea datoriilor CFR Marfă (Proiect). CFR Marfă trebuie să returneze statului 570 de milioane de euro reprezentând ajutorul de stat acordat ilegal în 2013 şi dobânzile aferente

CFR Marfă, profit de 77 milioane lei 6 luni 2023 nu e risc de faliment Sursa foto: CFR Marfă, Facebook

Ministerul Transporturilor face primul pas pentru „stingerea” datoriei de 570 de milioane de euro pe care statul trebuie să o recupereze de la transportatorul feroviar de marfă şi a pregătit un proiect de Ordonanţă de Urgenţă pentru „darea în plată” (transfer în locul plăţii) a activelor mobile şi imobile.

Termenul-limită pentru rambursarea ajutorului de stat acorda ilegal este martie 2022, iar în lipsa unui mecanism alternativ de plată a datoriei există riscul executării silite şi apoi a ieşirii CFR Marfă de pe piaţă, arată ministerul de resort:

„…în lipsa unui mecanism alternativ de rambursare a ajutorului de stat declarat nelegal de către SNTFM CFR MARFĂ, reglementat prin legislația internă, riscul închiderii necontrolate a societății, ca urmare a demersurilor de executare silită a companiei, și a eliminării bruște a acesteia de pe piața de transport feroviar de marfă este iminent, afectând în mod direct industriile strategice și clienții deserviți de către SNTFM CFR MARFĂ;

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

– activitatea de transport feroviar este una de interes strategic național, atât din punct de vedere economic, cât și al securității Statului român, necesitatea asigurării prestării acestei activități fiind o prioritate la nivel național și european, iar sistarea acestei activități în ipoteza unei lichidări necontrolate a SNTFM CFR MARFĂ ar avea consecințe grave atât pe plan intern cât și internațional”.

Derogarea propusă presupune ca, în vederea stingerii creanțelor atât fiscale, cât și bugetare acumulate, operatorii de transport feroviar să poată trece în proprietatea statului și în administrarea Ministerului Transporturilor și Infrastructurii (MTI), în calitate de minister de resort, prin procedeul de dare în plată (transfer în locul plății), atât active imobile, cât și mobile în baza unei proceduri accelerate, se arată în proiectul de act normativ.

Vezi aici procedura completă pentru trecerea activelor în proprietatea statului şi stingerea creanţelor fiscale şi bugetare.

În decembrie 2017, Comisia Europeană a inițiat o investigație aprofundată pentru a stabili dacă mai multe măsuri luate de România în sprijinul societății CFR Marfă respectau normele UE privind ajutoarele de stat, în special conversia creanțelor în acțiuni în valoare de aproximativ 363 de milioane de euro (1,669 miliarde lei) în 2013 şi a constatat că „statul a acționat mai degrabă în calitate de autoritate publică decât ca acționar al societății. Prin urmare, Comisia a concluzionat că sprijinul din bani publici acordat de România a conferit societății CFR Marfă un avantaj economic neloial față de concurenții săi. Prin urmare, aceste măsuri constituie ajutor de stat în sensul normelor UE”, a explicat în 2020 reprezentanţa Comisiei Europene în România.

Din cei aproape 5.000 de angajaţi, pentru 1.400 de salariaţi, compania a început în vară procedurile pentru disponibilizare şi plata salariilor compensatorii.

CFR Marfă are peste 900 de locomotive şi 27.000 vagoane

Transportatorul feroviar de marfă are o cotă de piaţă de aproximativ 20% şi deţine peste 900 de locomotive şi aproximativ 27.000 vagoane însă, în circulaţie sunt doar 350 de locomotive şi 11.000 de vagoane, aproape 10.000 de vagoane fiind indisponibilizate, sub sechestrul pe care l-a pus CFR Infrastructură, inclusiv pentru neplata taxei pentru utilizarea infrastructurii (TUI).

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: