De la Bârnova la Palma de Mallorca: O familie ieșeană produce și exportă conserve gătite în gospodărie după rețete tradiționale

Pofta Focului (4)

La o aruncătură de băț de „Dulcele târg al Ieșilor”, satul Bârnova a devenit, în ultimii ani, unul dintre cele mai renumite centre de producție a bucatelor tradiționale, cu livrări în toată țară și cu exporturi până în Insulele Baleare.

Anual, aici sunt preparate peste 100.000 de borcane de zacuscă, gemuri, dulcețuri, sosuri și garnituri. Alimentele sunt gătite după rețete tradiționale, fără aditivi. Legumele provin de la producătorii agricoli din jurul Iașului, iar fructele de pădure și ciupercile, de la un centru de colectare din județul Mureș.

În spatele efortului logistic nu e un mare procesator din industria alimentară, ci o familie pasionată de gătit. Fondatorul micuței afaceri e o gospodină curajoasă, doamna Gica Neamțu, care și-a vândut casa doar să fie sigură că are suficienți bani pentru investiții.

Analize Economedia

retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
concedieri dreamstime
industrie forta de munca somaj industrial uzina fabrica manufactura muncitor muncitor necalificat
blindate, armata, militar
Bugetul familiei, bani
dambovita arena aci
afacere semnare contract pexels
șantier aeroport craiova
costuri, cladiri, birouri, angajati
software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
Gica Neamțu, Pofta Focului
Gica Neamțu, Pofta Focului

De la pasiunea pentru gătit, la propria afacere

Gica Neamțu a lucrat, vreme de 15 ani, la Combinatul Siderurgic Roman, într-un atelier de proiectare. „Când s-a oprit activitatea acolo, am decis să fac ceea ce mi-a plăcut întotdeauna: să gătesc”, spune antreprenorul, pentru Economedia.

Totul a început în anul 2012, dintr-un pariu.

Gica Neamțu își amintește: „Nu a fost neapărat o idee, ci mai degrabă o consecință a unei provocări lansate de colegii de facultate ai fiului meu, care au sugerat dezvoltarea pasiunii pentru gătit către un business. De aici, ne-am constituit într-un grup de lucru ad-hoc, fiecare dintre noi aducându-și aportul în funcție de abilități: unii pe partea de marketing, alții pe concept, imagine, resurse umane, financiare, rămânându-mi mie doar gustul”.

Dar, pentru ca gătitul din pasiune să devină și o afacere a trebuit, mai întâi, ca bucatele tradiționale să treacă testul publicului. Așa că doamna Neamțu împreună cu fiul și cu nora sa au participat la un târg expozițional cu degustare. Cum alimentele au fost apreciate de mușterii, în anul 2014, familia Neamțu a început să gătească pentru clienți sub brandul „Pofta Focului”.

Gica Neamțu a explicat: „Au trecut doi ani de la idee până la construcția halei, autorizarea acesteia și înființarea firmei. În tot acest timp, ne-am consultat cu autoritățile competente pentru a realiza un proiect agreat în totalitate de ei. Așadar, când a venit momentul să obținem toate autorizațiile necesare, nu am întâmpinat dificultăți”.

Producție artizanală cu echipamente pe bani europeni

La început, când producția era mică, familia Neamțu gătea cu ce avea la îndemână prin gospodărie. Ceapa și alte legume le curățau la cuțit, iar zacusca era preparată într-un ceaun. Dar, odată cu numărul tot mai mare de comenzi, gospodina a fost nevoită să cumpere echipamente cu ajutorul cărora să-și ușureze munca.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Gica Neamțu a explicat: „Odată cu creșterea cifrei de afaceri, am recurs la împrumuturi bancare, linii de credit sau IMM Invest. Ne bucurăm, totodată, de implementarea unui proiect pe fonduri europene pentru achiziții de echipamente, care să ne ajute pe partea de producție cu, de exemplu, mașină de curățat legume, de desâmburit fructe sau mașina de umplut borcane, dar fără a schimba modul tradițional de realizare a produselor”.

Odată cu dezvoltarea afacerii, echipa s-a mărit și ea și a ajuns să numere cinci angajați. În perioadele de vârf, când apar legumele și fructele de sezon, familia Neamțu contractează zilieri. Pentru a se concentra pe gătit, unele activități precum transportul, marketigul și contabilitatea au fost externalizate.

Acum, produsele „Pofta Focului” sunt vândute cu ajutorul magazinului online al familiei Neamțu, dar și în băcăniile din orașe mari precum București, Iași, Constanța și Cluj-Napoca.

De curând, au ajuns și la export în țări unde sunt comunități importate de români precum în Spania, în Palma de Mallorca, cel mai important oraș din Insulele Baleare. În trecut, familia Neamțu a încercat să colaboreze și cu supermarket-urile, dar a renunțat din cauza unor neînțelegeri legate de volumele livrate, dar și de termenele de achiziție.

Profitabilitate afectată de scumpirea materiilor prime

Cea mai mare problemă pe care o întâmpină familia Neamțu e însă scumpirea materiilor prime.

Fructele și legumele sunt printre produsele agro-alimentare ale căror prețuri au crescut cel mai mult din cauza secetei, dar și pentru că suprafețele cultivate sunt prea mici și nu asigură necesarul de consum. De exemplu, în luna ianuarie, fructele proaspete erau mai scumpe cu peste 11% decât în ianuarie 2024, iar legumele și conservele de legume, cu aproape 8%, potrivit Institutului Național de Statistică.

Gica Neamțu a precizat: „Ne afectează destul de mult, deoarece s-au manifestat pe mai toate segmentele, iar noi nu am crescut prețul de vânzare proporțional cu scumpirea materiilor prime și a serviciilor. Asta a însemnat o scădere semnificativă a profitabilității”.

De exemplu, cea mai ieftină dulceață, de ardei iute, costă acum 19,99 lei, iar cea mai scumpă, de frăguțe, 49,99 lei. Cel mai ieftin sortiment de zacuscă, de vinete, costă 25,99 lei, iar cel mai scump, de păstrăv afumat, 39,99 lei.

Chiar și așa, „Pofta Focului” și-a dublat cifra de afaceri în anul 2024, în comparație cu anul 2023 și a ajuns la vânzări de 1.100.000 lei.

Familia Neamțu are însă planuri și mai mari și își dorește ca anul acesta să crească numărul de clienți atât din țară, cât și din străinătate.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.