Cristian Bădescu este un antreprenor din Bucureşti care a renunţat la o carieră în administraţia publică pentru a începe o afacere în domeniul producţiei şi furnizării de ambalaje personalizate. Numai anul trecut, grupul „INATECH” a avut încasări record de peste 8,5 milioane de euro, iar cum se pregăteşte să se extindă în ţările vecine.
Omul de afaceri a explicat, pentru Economedia: „Planificăm o extindere treptată în Europa Centrală şi de Est pe parcursul a trei ani, vizând în prima etapă pieţele din Bulgaria şi Ungaria. Pe lângă aceste două ţări, unde extinderea este deja în curs, există şi planuri de extindere în alte două ţări. Detaliile specifice privind aceste noi pieţe vor fi comunicate la momentul potrivit, în conformitate cu strategia companiei”.
Cristian Bădescu a absolvit Academia de Studii Economice din București. Primii bani i-a câştigat în studenţie din diverse proiecte part-time, după care s-a angajat ca funcţionar public, la o primărie de sector. „La acel moment, eram interesat de o carieră în administraţia publică, însă mi-am dat seama rapid că nu mă regăseam pe deplin în acest domeniu”, mărturiseşte antreprenorul.
În anul 2008, după o scurtă experiență la o companie privată, a luat hotărârea să înceapă propria afacere în domeniul construcţiilor. Criza economică i-a dat peste cap planurile, dar i-a deschis noi oportunităţi.
Antreprenorul îşi aminteşte: „În urma crizei financiare din 2008, am observat că sectorul construcţiilor a întâmpinat dificultăţi semnificative, determinându-mă să îmi îndrept atenţia către industria de ambalaje. Această tranziţie a fost inspirată de oportunitatea de a deveni un furnizor complet de soluţii pentru ambalare pe piaţa românească”.
În anul 2010, a înfiinţat compania „INATECH Packaging”, cu resurse puţine, dar cu planuri mari.
Cristian Bădescu a explicat: „INATECH Packaging a pornit cu un portofoliu modest şi o singură autoutilitară destinată livrării, dar cu o viziune clară: să devină un furnizor complet de soluţii de ambalare. Prin perseverenţă şi inovaţie continuă, am reuşit să ne extindem operaţiunile şi portofoliul de produse, răspunzând cerinţelor tot mai diverse din industrie”.
În anul 2011, a deschis sediul din Bucureşti, iar în anul 2013, un centru logistic în judeţul Ilfov. Cererea de ambalaje a crescut rapid, aşa că a decis să extindă afacerea în teritoriu.
Cristian Bădescu povesteşte: „Extinderea a continuat în 2015, când am deschis al doilea centru logistic din Oradea, Bihor, oferind acoperire în vestul României. Pe măsură ce ne-am dezvoltat, ne-am angajat să adoptăm practici durabile, introducând în 2017 ambalaje eco-friendly în portofoliul nostru de produse”.
Rezultatele extinderii în ţară nu au întârziat să apară. În anul 2019, „INATECH Packaging” a avut o cifră de afaceri de 3,9 milioane de euro la nivel de grup, iar în anul 2021, veniturile au depăşit pragul de 5 milioane de euro.
Compania şi-a diversificat gama de produse şi pe lângă ambalaje personalizate de protecţie a început să ofere soluţii izolatoare profesionale pentru piaţa de construcţii.
Cristian Bădescu a precizat: „Principalii noştri clienţi provin din diverse industrii ce necesită soluţii de ambalare complete şi eficiente. De-a lungul timpului, am construit parteneriate solide cu numeroase companii din sectoare precum retail, producţie industrială, automotive, FMCG, dar şi din e-commerce, unde nevoia de ambalaje sigure şi rapide este esenţială pentru livrările online”.
Anul trecut, compania a făcut primul pas pentru a se extinde şi pe pieţele din ţările vecine.
Cristian Bădescu a explicat: „În 2023, ne-am relocat într-un nou spaţiu la Oradea, în cadrul CTPark Cargo Terminal şi am început să prospectăm piaţa maghiară. Această mutare ne-a permis să oferim servicii rapide şi eficiente clienţilor noştri, reducând dependenţa de terţi. Totodată, implicarea în parteneriate strategice şi accesarea pieţelor internaţionale, prin participarea la târguri şi expoziţii de profil, a reprezentat un alt moment de cotitură pentru extinderea afacerii”.
Cea mai mare vulnerabilitate în afacerea cu ambalaje este dependenţa de mersul economiei. Compania resimte faptul că, în primul semestru al anului, România a avut o creştere economică sub aşteptări. În primele şase luni, Produsul Intern Brut a crescut cu doar 0,7% în comparaţie cu perioada similară a anului trecut, potrivit statisticilor oficiale.
Antreprenorul mărturiseşte: „Da, scăderea consumului din retail şi economia bazată pe consum au avut un impact direct asupra cererii de ambalaje, în special în segmentele care depind de vânzările directe de bunuri de larg consum. Am observat o scădere în volumele comandate din aceste industrii, ceea ce reflectă tendinţele generale ale pieţei şi ajustarea companiilor la un mediu economic mai precaut. Cu toate acestea, am reuşit să compensăm această scădere prin diversificarea gamei noastre de produse şi extinderea pe noi pieţe, consolidând în acelaşi timp alte sectoare cheie, cum ar fi logistica şi e-commerce-ul, care continuă să crească”.
Majorarea preţurilor materiilor prime, costurile ridicate cu energia, dar şi reciclarea ambalajelor din plastic sunt alte provocări.
Cristian Bădescu a explicat: „Ne-am angajat să contribuim activ la economia circulară din România prin iniţiative de responsabilitate socială corporativă care urmăresc prelungirea ciclului de viaţă al produselor din plastic. Un aspect esenţial al politicii noastre de reciclare este colectarea şi recuperarea deşeurilor de plastic de la clienţii noştri. Acestea sunt procesate şi transformate în granule reciclate, ce sunt ulterior revândute producătorilor pentru a fi reintegrate în ciclul de producţie”.
Acum, omul de afaceri are în plan să optimizeze procesele interne prin automatizare şi să continue investiţiile în logistică.
Antreprenorul a precizat: „În următorii ani, unul dintre obiectivele noastre majore este, de asemenea, extinderea portofoliului prin noi parteneriate strategice cu lideri internaţionali din industria ambalajelor. Aceste colaborări ne vor permite să aducem pe piaţa din România produse inovatoare şi soluţii avansate de ambalare, care să răspundă cerinţelor clienţilor locali şi să se alinieze celor mai recente tendinţe globale în materie de sustenabilitate şi eficienţă. Într-o industrie precum cea a ambalajelor e necesar să fii mereu la curent cu tendinţele şi inovaţiile. Piaţa se schimbă rapid, tehnologiile avansează, iar cerinţele clienţilor devin din ce în ce mai complexe”.
În prezent, grupul „INATECH” are 54 de angajaţi, iar numărul lor ar urma să crească odată cu extinderea în ţările vecine. Pentru anul în curs, „INATECH” estimează o cifră de afaceri de 9,2 milioane euro, mai mare decât cea de anul trecut.