Tesla își va prezenta produsul robotaxi pe 8 august, a declarat directorul general Elon Musk într-o postare pe rețeaua de socializare X, scrie CNBC. Musk vorbește despre proiectul robotaxi de ani de zile, iar acesta ar putea reprezenta o nouă afacere majoră pentru producătorul auto, în condițiile în care investitorii devin mai precauți față de companie într-o perioadă de încetinire a creșterii.
Acțiunile Tesla au crescut cu peste 3% în cadrul unei tranzacții extinse după tweet-ul lui Musk.
Musk a anunțat data dezvăluirii la scurt timp după ce Reuters a relatat că planurile pentru modelul foarte așteptat de mașină low-cost al Tesla au fost abandonate. Musk a acuzat Reuters de “minciună”.
În 2015, Elon Musk le-a spus acționarilor că mașinile Tesla vor ajunge la “autonomie completă” în trei ani. În 2016, el a spus că Tesla va putea trimite una dintre mașinile sale într-o călătorie prin țară fără a necesita intervenția umană până la sfârșitul anului următor.
Tesla nu a livrat încă un robotaxi, un vehicul autonom sau o tehnologie care să poată transforma mașinile sale în vehicule automatizate de “nivel 3”. Cu toate acestea, Tesla oferă sisteme avansate de asistență a șoferului (ADAS), inclusiv o opțiune standard Autopilot sau o opțiune premium Full Self-Driving (FSD), aceasta din urmă costând 199 de dolari pe lună pentru abonații din SUA sau 12.000 de dolari în avans.
Într-un efort pentru vânzările de sfârșit de trimestru, Musk a impus recent ca tot personalul de vânzări și service să instaleze și să demonstreze FSD pentru clienți înainte de a le preda cheile. El a scris într-un e-mail adresat angajaților: “Aproape nimeni nu realizează de fapt cât de bine funcționează FSD (supravegheat). Știu că acest lucru va încetini procesul de livrare, dar este totuși o cerință dură”.
În ciuda numelui său, opțiunea premium a Tesla necesită un șofer uman la volan, gata să preia conducerea sau să frâneze în orice moment.
Waymo, unitatea de vehicule autonome a Alphabet, operează servicii comerciale de transport cu mașina fără șofer în Phoenix, San Francisco și Los Angeles și își intensifică activitatea în Austin, Texas, locul de origine al Tesla. De asemenea, Waymo a încheiat recent un parteneriat pe mai mulți ani cu Uber și va folosi robotaxiurile sale pentru a livra mâncare pentru Uber Eats în Arizona. În China, unitatea autonomă a Didi funcționează comercial pe piețe precum Guangzhou. Companii precum Wayve din Marea Britanie și Zoox din SUA continuă să își testeze robotaxiurile.
Unele companii au avut dificultăți pe această piață aglomerată.
Vineri, Apple și-a închis unitatea de conducere autonomă și a concediat vineri aproximativ 600 de persoane care fuseseră asociate cu proiectul. Serviciul Cruise al GM a oferit anterior servicii de mașini care se conduc singure în San Francisco, înainte de a fi închis în urma unui control de reglementare după un accident. De la incident, flota de robotaxi a Cruise a fost retrasă din circulație, guvernele locale și federale au lansat propriile investigații, iar conducerea Cruise a fost schimbată.
La Tesla, datele de “dezvăluire” nu prezic o dată apropiată pentru lansarea comercială a unui nou produs în viitorul apropiat. De exemplu, Tesla a dezvăluit camionul său de mare tonaj complet electric, Semi, în 2017 și nu a început livrările până în decembrie 2022. Până în prezent, produce și vinde foarte puține modele Semi.